شاید شنیدن عناوینی مثل سیستم‌های ابری BaaS شما را در نگاه اول بترساند؛ اما جای نگرانی نیست. اگر با فضای ابری و اصطلاحات قرن بیست و یکی مشابه با آن آشنا باشید، این ابهام به یکی از روشن‌ترین نقاط در ذهن شما تبدیل می‌شود.

کلود یا ابر اصطلاحی جدید است اما تولد آن به مدت‌ها قبل باز می‌گردد. دقیقا زمانی که کامپیوتر‌های مادر، اطلاعاتی نه چندان حجیم در زمانه ما را میان کامپیوتر‌های دیگر رد و بدل می‌کردند.

حال سالیان سال است که این بده و بستان معمولی تبدیل به سرویس‌های ذخیره ابری شده است و کاربران را از وجود همان سیستم اولیه غول پیکر هم، بی‌نیاز کرده است.

فضای ابری از بدو تولد پیشرفت‌های زیادی داشته است؛ تا جایی که این ابر‌ها به اَبَرقدرت‌هایی در بطن نرم افزار‌ها تبدیل شده‌اند و با معرفی BaaS بخشی از زحمات و نگرانی توسعه دهندگان اپلیکیشن را بابت نگهداری از سرور و هزینه‌ها، کم کرده‌اند.

سیستم‌های ابری BaaS

سیستم‌های ابری BaaS (مخفف Backend as a Service) یکی از موثرترین نوآوری‌ها در حوزه ابری است که فرآیند تولید اپلیکیشن را تسهیل کرده است.

توسعه دهندگان با جای دادن BaaS در گردش کاری خود قادر خواهند بود بدون دانش پیاده سازی برنامه‌های سمت سرور، سامانه‌های خاص خود را در قالب اپلیکیشن طراحی کنند.

چنین امکانی در عصر دگرگونی دیجیتال علاوه بر بهبود کیفیت، هزینه‌هایی که توسعه دهنده متقبل می‌شود را به کمترین حد خود می‌رساند.

طرفدار سرویس‌های ابری و BaaS هستید، اما در استفاده از آن تردید دارید؟ در مطلب امروز هات اپ نیوز ما به شما کمک می‌کنیم تا پس از آشنایی با ضرورت استفاده از سیستم‌های ابری BaaSS تردیدتان برطرف شود.

ضرورت استفاده از سیستم‌های ابری BaaS

why using Cloud BaaS service

جهان حیرت انگیز و زیباتر می‌شود اگر بتوان فقط با برخورداری از دانش کد نویسی به تولید اپلیکیشن پرداخت. مثلا بازی‌های موبایلی متنوع تولید کرد یا یک شبکه اجتماعی به وسعت محصول کمپانی موفق اسنپ چت، توسعه داد!

این جهان ایده‌آل چندان هم دور از انتظار نیست؛ در همین نزدیکی و پس از آشنایی بیشتر با ضرورت استفاده از سیستم‌های ابری BaaS در توسعه اپلیکیشن، آن را خواهید یافت.

سیستم‌های ابری BaaS

ادغام و گسترش خدمات به واسطه BaaS

پیوسته باید دو جنبه بنیادین را در معرفی نیازمندی‌های یک توسعه دهنده اپلیکیشن در نظر گرفت:

پویایی و تحرک که خصلت پیش فرض هر سیستم است

اضافه کردن قابلیت‌های جدید از طریق ارتقا اپلیکیشن

با در نظر گرفتن این دو جنبه، هزینه‌های ارتقا و بروزرسانی یک اپلیکیشن تا حد زیادی افزایش می‌یابد و حتی می‌توان گفت سر به فلک می‌کشد! در عین حال توسعه دهنده تحت فشار بیشتری قرار ‌می‌گیرد.

به علاوه برخی از قابلیت‌های اساسی یک برنامه آنچنان گسترده است که خودش به تنهایی در حکم یک اپلیکیشن خواهد بود.

مثلا در یک شبکه اجتماعی نیازمند به سیستم جستجوی جغرافیایی هستید که این بخش به خودی خود، هزینه‌های تولید یک اپلیکیشن جداگانه را به دنبال دارد.

سیستم‌های ابری BaaS

زمانی که از سیستم‌های ابری BaaS استفاده کنید، تمام قابلیت‌هایی مدنظرتان یکپارچه سازی می‌شود. همین یکپارچه سازی فواید دیگری نیز دارد که در ادامه بدان اشاره خواهیم کرد.

چابکی و ورزیدگی محصولات( اپلیکیشن)

زمانی که از سیستم‌های ابری BaaS در تولید و توسعه اپلیکیشن استفاده شود، دوره‌هایی که برای طراحی  محصول مشخص می‌کنید، نسبت به قبل کوتاه‌تر می‌شود.

به زبان ساده‌تر BaaS مدت زمانی که طول می‌کشد یک محصول طراحی شود را از یک سال یا چندین ماه به چند هفته کاهش می‌دهد.

این صرفه جویی در وقت، فرصت بیشتری را در اختیار توسعه دهنده برای خلاقیت و بخش‌های نوآورانه قرار می‌دهد و محصول، خلاقانه‌تر خواهد بود.

کیفیت بهتر کد نویسی، خروجی بهتر را در بازار رقابت تضمین می‌کند. اتحاد عناصر مختلف اپلیکیشن خوب که از آن به عنوان یکپارچه سازی یاد می‌شود، فرصت بیشتری برای رفع اشکالات یا خطاهای احتمالی در اپلیکیشن را در اختیار تیم توسعه قرار می‌دهد.

این ویژگی‌ها سبب چابکی و ورزیدگی محصول خواهند شد.

مقیاس پذیری اپلیکیشن در برابر رقبا

به نظر شما مهم‌ترین عامل که سلامت و عملکرد یک اپلیکیشن را تضمین می‌کند، چیست؟ همانطور که می‌دانید مقیاس پذیری و تقاضا برای این همین مسئله است که عملکرد برنامه را در آینده تضمین می‌کند.

سیستم‌های ابری BaaS مقیاس پذیری اپلیکیشن‌ها را افزایش می‌دهند. پلتفرم ابری فضای قابل اعتماد و همیشه در دسترس برای توسعه دهندگان است تا اپلیکیشن مطابق با نیاز‌های کسب وکار هماهنگ شود.

سیستم‌های ابری BaaS

مقیاس پذیری جنبه‌های مختلفی دارد. همین که یک اپلیکیشن با استفاده غیرعادی کاربران و افزایش استقبال آن‌ها، باز هم جوابگو مشتریان باشد، می‌توان آن برنامه را مقیاس پذیر دانست.

اگر یک کمپانی بدون توجه به این موضوع اپلیکیشن خود را منتشر کند، ممکن است در آینده مجبور شود هزینه‌های زیادی را برای رفع باگ‌های مربوط به پهنای باند صرف نماید.

سیستم‌های ابری BaaS به هوشیاری تمام این محدودیت‌ها را برطرف می‌کنند.

کاهش هزینه‌های تولید اپلیکیشن

و اما مسئله قیمت! توسعه اپلیکیشن نهایتا چقدر تمام می‌شود؟ همین سوال و پاسخی که احتمالا برای توسعه دهنده با ایده‌های جالب مطرح می‌شود کافی است تا برای همیشه از مسیر خود دست بکشد.

هزینه‌هایی که ممکن است برای UX و UI بهتر صرف شود، گاهی سرسام آور هستند؛ تا جایی که سرمایه‌ای برای استخدام توسعه دهندگان ماهر باقی نمی‌ماند.

در چنین مواقعی استفاده از سیستم‌های ابری BaaS به عنوان یک دستیار همه‌کاره برای توسعه دهندگان اپلیکیشن، کمبود نیرو را جبران می‌کند و نمی‌گذارد توسعه دهنده از این جهت نگرانی داشته باشد.

سیستم‌های ابری BaaS

در این مواقع توسعه دهنده‌ای که تنها تخصصش برنامه نویسی موبایل است به دستیار شخص خود، BaaS، اعتماد می‌کند و از این طریق در به کارگیری منابع صرفه جویی می‌کند.

منبع هات اب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *