در این مطلب به معرفی و نگاهی کامل به شبکه های نسل پنجم اینترنت ۵G می پردازیم. همچنین به معرفی نقاط قوت این فناوری و سرعت انتقال داده توسط این فناوی خواهیم پرداخت.

اولین دورانی اینترنت بر روی تلفن های همراه مورد استفاده قرار گرفت ، اوایل سال ۲۰۰۰ بود. از محبوب ترین گوشی هایی که در آن زمان به اینترنت متصل می شدند ، گوشی های موتورولا  مخصوصا نسخه T720 بودند.اولین کاری که افراد در آن زمان در هنگام اتصال به اینترنت انجام می دادند ، دانلود صدای زنگ ، والپیپر و حتی بازی بود که در آن زمان برای خودش ، تفریح و استفاده مثبتی بود. اما در آن دوران ، سرعت اینترنت بسیار کم بود به طوری که گاها به مدت زمانی بین ۱ الی ۲ دقیقه صرف دانلود یک عکس با کیفیت مناسب نیاز بود.

سرعت اینترنت امروزه ، مخصوصا برای نسل چهارمی ها (۴G) هزاران برابر بیشتر از سرعت اینترنت آن دوران بود.اما همانطور که احساس می شود ، به نظر می رسد که توانایی انجام و تامیین نیاز های برنامه های آینده را نخواهد داشت.به همین دلیل است که بسیاری از غول های تکنولوژی بر روی افزایش سرعت اینترنت و همچنین بهبود آن کار می کنند. به نظر می رسد که ۵G به عجیب ترین کلمه در آینده ای نه چندان دور  تبدیل خواهد شد. دلایل آن هم معلوم است. سرعت اینترنت و حجم انتقال داده بسیار بالا. به صورتی که برخی ، اینترنت نسل پنجم را فرا-اینترنت می نامند.

اما ما چگونه به اینجا رسیدیم و اینترنت نسل پنجم چگونه همه چیز را تغییر خواهد داد ؟

از کجا به کجا رسیدیدم ؟

به دهه ۸۰ میلادی برگردیم.اولین تلفن های همراه که فقط و فقط برای تماس تلفنی آن هم بصورت صوتی ساخته شده بودند.

nokia-2110

چیزی شبیه به واکی تاکی های پیشرفته. گوشی ها قدیمی ، توانایی انتقال اطلاعات دیجیتال را نداشتند. حتی یک پیام متنی کوتاه.

در آن دوران ، چنین گوشی هایی مثالی از پیشرفت تکنولوژی و فناوری پیشرفته بودند. این مثال ، برای زمان خودش کاملا صحیح بود.

در اوایل دهه ۹۰ میلادی ، تلفن هایی وارد بازار شدند که قابلیت ارسال و دریافت پیام های متنی را داشتند. مدتی پس از آن ، خدمات سلولی و پیشرفت فناوری با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت کرد.به گونه ای که امکان ارسال و دریافت ایمیل ، عکس و غیره را برای کاربران فراهم می کرد.

نسل سوم اینترنت را میتوان مربوط به اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی دانست. پس از مدتی ، اینترنت به سمت و سویی رفت که امکان برقراری تماس تصویری و صوتی را برای کاربران فراهم میکرد.در سال ۲۰۰۷ اولین آیفون ، از اینترنت ۲G بهره می برد.

اکنون که صحبت از تلفن های همراه شد ، کمی هم به رشد و نمو آنها بپردازیم. رشد و گسترش استفاده از تلفن های همراه ، همراه با گسترش و پیشرفت اینترنت بود. تلفن های همراه جدید ، خدمات اینترنتی را به نحو بهتری به کار می گرفتند. به عنوان مثال ، ویدیو های آنلاین را با سرعت بالاتری پخش می کردند.مردم دوست نداشتند به آن علامت لود (Loading) در هنگام بارگذاری ویدیو ها نگاه کنند.

انقلابی در توسعه اینترنت در گذشت زمان

اینترنت نسل ۵ با چه سرعتی به سراغ ما خواهد آمد ؟
5g-networks-connections

در حال حاضر ، حدود سرعت اینترنت نسل چهارم (۴G LTE) بین ۱۰ الی ۳۰ مگابیت برثانیه است که به نوبه خود بسیار عالی و شگفت انگیز است.به صورتی که یک فیلم با کیفیت HD تنها در چند دقیقه دانلود می شود ولی وقتی به اینترنت سلولی می رسیم، سرعت انتقال داده ، تنها یکی از دغدغه ها محسوب می شود. در چند سال آینده ، این فقط تلفن های همراه ما نیستند که به اینترنت دائمی ۲۴ ساعت در هفت روز هفته نیاز داشته باشند. بسیاری از لوازم خانگی اعم از تلویزیون ها ، ضبط ها و پخش کننده ها نیز به اینترنت نیاز خواهد داشت. بهتر است بگوییم ، اینترنت نسل پنجم ، توانایی پشتیبانی بهتر از تعداد کانکشن بالاتر را دارد. در حال حاضر ممکن است به مودم اینترنت خانگی شما حداکثر ۵ دستگاه متصل باشند اما با اینترنت نسل پنجم ، این تعداد اتصال را می توانید به تعداد بسیار بالاتری برسانید.

اینترنت ۵G ، به گونه ای طراحی و توسعه داده خواهد شد که انعطاف پذیر تر باشد. ممکن است بعضی از برنامه ها به سرعت اینترنت بسیار بالایی نیاز داشته باشند و برخی دیگر فقط و فقط به یک اتصال با سرعت بسیار کم. سرعت اینترنت نسل پنجم در رابطه با دستگاه ها و برنامه های مختلف متفاوت خواهد بود. اما گفته می شود که سرعت آن بطور متوسط به ده ها مگابایت تا ده ها گیگابایت در ثانیه ارتقا خواهد یافت. این سرعت اینترنت ، با استاندارد های امروزه ما ، بسیار شگفت انگیز به نظر می رسد. کاملا صحیح است اما به این فکر کنید که اکنون با اینترنت ۴G چه کار هایی را نمی توانید انجام دهید ؟

با اینترنت نسل پنجم ، شما تمامی کارهایی را انجام خواهید داد که با اینترنت نسل چهارم نمی توانید انجام دهید !

به پخش همزمان چندین ویدیو ۴K -8K و از همه مهم تر پخش ویدیو های اچ دی ۳۶۰ درجه فکر کنید.انجام چنین کارهایی برای نسل پنجم ، چیزی بیشتر از یک آب خوردن نیست.

5g-speed

شکل بالا ، مقدار تفاوت انتقال داده را نمایش می دهد. در صورتی که اینترنت نسل پنجم وارد بازار شود ، دیتا و داده های بسیار بیشتری توسط کاربران مورد دریافت و ارسال قرار خواهند گرفت.

کِی به ۵G دست خواهیم یافت ؟

ممکن است شنیده باشید که Verzion (یک شرکت آمریکایی) قصد دارد که اولین شرکتی باشد که این نسل از اینترنت را در آمریکا عرضه می کند. شرکت ها عظیم دیگری چون AT&T Mobile و Sprint نیز به دنبال طرح و توسعه این نسخه جدید از اینترنت هستند. اما نباید تا قبل از سال ۲۰۲۰ منتظر آن باشیم. اینترنت نسل پنجم هنوز قبل از استفاده تجاری راهی طولانی در پیش دارد که طی کند. تکنولوژی شبکه ، دستگاه های بی سیم و خیلی از سخت افزار ها در حال توسعه هستند که بتوانند چنین فناوری ای را پشتیبانی کنند. تمامی این پیشرفت ها در چنین زمینه هایی به مدتی زمان نیاز دارد. اگر تمامی یشرفت ها و بهبود دستگاه ها با توجه به برنامه پیش برود ، حدودا در سال ۲۰۱۸ ، پیش نمایشی از اینترنت ۵G خواهیم داشت.

در آمریکا ، در حال حاضر ، شرکت هایی که از آنها نام بردیم ، در حال توسعه این فناوری هستند ولی لازم به ذکر است : اینترنت ۵G هرگز ، تا قبل از سال ۲۰۲۰ وارد بازار مصرف نمی شود.

پس ۵G شگفت انگیر خواهید بود ؟این درست است؟

در پاسخ به چنین سوالی باید گفت : بله ! اما مشکلاتی را نیز بوجود خواهد آورد. در مرحله اول ، مشکلاتِ مقدماتی وجود خواهد داشت.همانطور که نسل چهارم اینترنت با مشکلاتی مواجه بود.

در هنگاه ارائه اینترنت نسل چهارم ، بساری از افراد بودند که چنین اینترنتی را بر روی سیم کارت خود داشتند اما توانایی استفاده از آن را نداشتند. آن هم به دلیل عدم پشتیبانی تلفن همراه آن ها از نسل چهارم بود.

در ضمن ، نسل چهارم با روندی روز افزون به رشد خود ادامه خواهد داد.و درصورتی که ۵G وارد بازار مصرف شود، این دو شبکه عظیم ، هر دو در کنار هم در بازار توسط کاربران مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

تکفارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *