ضرورت نظارت و کنترل کودکان در فضای مجازی

نظارت و کنترل کودکان در فضای مجازی یک امر مهم است. فضای مجازی همانطور که مزایای زیادی دارد  می‌تواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند.

بهتر است استفاده کودکان از فضای مجازی با نظارت و کنترل والدین همراه باشد. فضای مجازی مزایایی بسیار برای تمام کاربران آن دارد اما با این وجود اگر کنترل کودکان در فضای مجازی مورد توجه قرار نگیرد و حضور آنها در این فضا با حمایت و نظارت والدین همراه نباشد می‌تواند محلی برای آسیب دیدن کودکان باشد.

تمامی افراد در سنین مختلف و با مشاغل مختلف و … امروزه به نوعی کاربر اینترنت محسوب می‌شوند. گویا برای بسیاری از افراد زندگی بدون اینترنت امکان ندارد. برای استفاده از فضای مجازی فرقی ندارد که شما از چه طبقه یا صنفی هستید. هر فردی در این فضا برای خود حقی دارد.

البته استفاده بزرگسالان از اینترنت مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما اگر قرار باشد کودکان از این فضا استفاده کنند ممکن است مشکلاتی به وجود آید. کنترل کودکان در فضای مجازی امری بسیار مهم است که بهتر است والدین به آن اهمیت دهند. کودکان به دلیل نداشتن بلوغ ذهنی و شخصیتی مناسب حضور در این فضا نیستند.

ولی اگر هم لازم است تا در این محیط قرار گیرند و با مزایای آن آشنا شوند بهتر است کنترل کودکان در فضای مجازی مورد توجه والدین قرار گیرد. زیرا کودکان بیشتر از بقیه افراد از آسیب‌های این فضا لطمه خواهند خورد.

راهکارهایی برای کنترل کودکان در فضای مجازی

به دلیل اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی راهکارهایی برای کنترل کودکان در فضای مجازی خواهیم پرداخت.

۱.بالا بردن آگاهی کودکان

بهتر است برای کنترل کودکان در فضای مجازی آگاهی آنها افزایش یابد. برای افزایش این آگاهی و رعایت اصول ایمنی باید از تکنیک‌هایی استفاده شود. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به دیدن ویدیوهای آموزشی با محتوای اصطلاحات رایانه‌ای و شناخت ویروس‌های رایانه‌ای اشاره کرد. این عمل قطعا باعث بالا رفتن درک اولیه کودکان از فضای مجازی خواهد شد.

۲.حفاظت از هویت کودکان در فضای مجازی

باید به کودکان آموزش داده شود که در زمان استفاده از اینترنت، اطلاعاتی مانند نام، آدرس‌ خانه یا شماره تلفن خود را از طریق ایمیل، توییتر، فیس بوک و یا چت روم‌های آنلاین ارسال نکنند.

باید به کودکان یاد داد که با افراد غریبه در خصوص مطالب شخصی و یا حتی عمومی در فضای‌ مجازی صحبت نکنند. بهتر است در کنار آموزش‌های مهمی که برای استفاده کودکان از اینترنت به آنها داده می‌شود، به آنها تاکید شود که همواره برای محافظت از اطلاعات شخصی خود از ویدئوهای آنلاین آموزشی استفاده کنند.

۳.آموزش محافظت از رایانه

استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی در سیستم‌ها بسیار مهم است. البته این نکته نباید فقط برای کنترل کودکان در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد بلکه برای استفاده بهتر از سیستم و جلوگیری از هک سیستم و … نیز ضروری است. فراموش نکنید که به‌روزرسانی منظم نرم‌افزار امنیتی می‌تواند کل خانواده را در برابر کلاهبرداران، هکرها و دیگر تهدیدهای آنلاینی که وجود دارد محافظت کند. نتیجه این کار امنیت مالی خانواده و سایر اطلاعات شخصی در برابر خطرات احتمالی است.

براساس گزارشی که توسط پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات منتشر شده است، استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی که به طور خودکار به‌روزرسانی می‌شوند، علاوه بر اینکه به حفظ فناوری فعلی کمک خواهند کرد، از آلوده شدن سیستم به برنامه‌های مخرب یا بدافزار نیز جلوگیری می‌کنند.

۴.استفاده از گذرواژه‌های منحصر به فرد فراموش نشود!

استفاده از گذر واژه‌های منحصر به فرد بسیار مهم است. این نیز یکی دیگر از آموزش‌های مهم است که باید در مورد کنترل کودکان در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد. باید به کودکان آموزش داد که برای داشتن ایمنی آنلاین و جلوگیری از دسترسی آسان افراد به اطلاعات شخصی آنها، از گذرواژه‌های منحصر به فرد و غیر تکراری برای حساب‌های اینترنتی خود استفاده کنند. شما نیز می‌توانید برای اطمینان، حساب‌های اینترنتی کودک خود را کنترل کنید و همچنین مطمئن شوید که او نیز این کار را انجام می‌دهد.

بهتر است برای امنیت بیشتر از گذرواژه‌های قوی استفاده شود که از جمله می‌توان به ترکیب نمادها، اعداد، حروف بزرگ و کوچک اشاره نمود. رعایت این نکات بسیار مهم است زیرا به این صورت دیگران به راحتی قادر به حدس رمز عبور سیستم رایانه‌ای شما نخواهند بود.

۵.فعالیت آنلاین کودکان نظارت شود.

گفتیم که نظارت و کنترل کودکان در فضای مجازی مهم است. لازم به ذکر است که والدین باید بر فعالیت آنلاین کودکان نیز نظارت داشته باشند تا بتوانند با این کار آنها را در برابر آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی حفظ کنند. والدین باید با در نظر گرفتن هشدارهای فضای مجازی برای کودکان، نظارت خود را فعال‌تر و هوشمندتر کنند.

۶.جلوگیری از مزاحمت‌های اینترنتی احتمالی

امروزه فضای مجازی این امکان را فراهم کرده است که مزاحمان اینترنتی بتوانند با استفاده از تکنولوژی‌های الکترونیکی، در هر زمان و هر کجا افراد و خصوصا کودکان را مورد آزار و اذیت قرار دهند. برای جلوگیری از این آزار و اذیت‌های سایبری بهتر است والدین در مورد هشدارهای امنیتی با کودکان خود صحبت کنند و سعی کنند آنان را از پست‌های نامفهوم و پیام‌های آزار دهند مطلع کنند.

تانی کال

تکراتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *