آیا می‌دانستید کمپانی‌های چینی بازار بازی‌های موبایل را هم قبضه کرده‌اند؟ طبق گزارش جدیدی از App Annie، مالکیت 9 بازی از 10 بازی پُرطرفدار موبایل، تسلط چین بر بازی‌های موبایل را اثبات می‌کند!!

تسلط چین بر بازی‌های موبایل و شکل‌گیری بازاری بی‌رقیب!

سه بازی برتر موبایل متعلق به این کمپانی‌های چینی سازنده بازی‌های موبایل هستند. بازی‌های Monster Strike ،Grand Order، کلش آف کلنز محبوب، Eternal Myth، کندی کراش سگا و Tianlongbabu هم جایگاه‌های بعدی این رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند.

به جز Monster Strike که توسط کمپانی ژاپنی Mixi تولید شده است، 9 بازی دیگر محصول کمپانی‌های چینی هستند! تسلط چین بر بازی‌های موبایل حتی از نظر تعداد بازیکن و درآمد بازی‌های موبایل در یک سه‌ماهه هم، قابل توجه است.

تسلط چین بر بازی‌های موبایل

ارزش بازار جهانی بازی‌های موبایل در سال 2016 در حدود 101.1 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال‌های قبل 10 درصد افزایش داشته است.

بازیکنان بازی‌های موبایل در چین در این درآمد، 24.6 میلیارد دلار سهم داشته‌اند که بزرگترین سهم موجود محسوب می‌شود، در حالیکه بازیکنان آمریکایی با درآمد 24.1 میلیارد دلاری در رتبه دوم قرار گرفته‌اند.

چین از نظر تعداد بازیکنان بازی‌های موبایل نیز رکورد زده است!

بازی‌های موبایل سریع‌‌ترین رشد را در صنعت بازی‌ به خود اختصاص داده‌اند. تعداد بازیکنان بازی‌های موبایل در چین در سال 2016 تا 4.3 درصد افزایش داشت.

تسلط چین بر بازی‌های موبایل

این تعداد بازیکنان و درآمد تولید شده توسط بازی‌های موبایل، بازی‌های آنلاین PC را در سال 2018 پُشت‌سر خواهد گذاشت و تا سال 2021 در چین در حدود 58 درصد سهم کلی بازار بازی را متعلق به خود خواهد کرد.

اخیرا کمپانی چینی Tencent Holdings به بزرگترین برنده این بخش تبدیل شده است و مالک 5 بازی از 10 بازی موبایل برتر است. بازی‌های King of Glory، کلش رویال، کلش آف کلنز، کندی کراش سگا و Tianlongbabu در این تاپ‌تن، 5 رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند.

علت اصلی صعود کمپانی چینی Tencent در بخش بازی‌، استراتژی خرید و ادغام بین‌المللی بوده است. دو تا از این بازی‌ها، کلش رویال و کلش آف کلنز  توسط سوپرسل توسعه داده شده‌اند که یک کمپانی فنلاندی است و سال گذشته بود که به قیمت 8.6 میلیارد دلار توسط Tencent خریداری شد!

تسلط چین بر بازی‌های موبایل

King Digital منتشر کننده کندی کراش سگا هم در سال 2015 توسط منتشر کننده بازی‌های ویدئویی Activision Blizzard خریداری شد و Tencent نیز در این معامله 25 درصد سهم داشته است.

کمپانی‌های چینی در پی مالکیت تمام توسعه دهندگان مشهور!

بیش از یک چهارم درآمد Tencent متعلق به بازی‌های آنلاین بوده است. در طول سه ماهه نخست، درآمد Tencent از بازی‌های موبایل به 1.8 میلیارد دلار رسیده است که سال به سال 57 درصد افزایش نشان می‌دهد و 26 درصد از درآمد کلی را به خود اختصاص داده است.

در مقایسه، کمپانی NetEase که اخیرا بخش بازی‌های موبایل چین را بدست گرفته است پُشت بازی Fantasy Westward Journey فقط یکی از این 10 بازی موبایل پُرطرفدار قرار دارد.

در طول سه ماهه نخست، درآمد NetEase درحدود 1.6 میلیارد دلار بوده است که 78.5 درصد افزایش سال به سال را نشان می‌دهد. تقریبا 78.6 درصد درآمد کلی  NetEase از بازی‌ها به دست آمده است.

کمپانی Tencent هنوز هم به سرمایه گذاری در بخش بازی ادامه می‌دهد. در ماه می بود که این کمپانی چینی 90 میلیون دلار بر روی Pocket Gems، یک توسعه دهنده بازی‌های موبایل و سرگرمی‌های تعاملی سرمایه گذاری کرد، این سرمایه گذاری اولیه بر روی این توسعه دهنده در سال 2015 انجام گرفته بود.

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *