می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در سال 2017 نوآوری‌های بی‌شماری عرضه شوند. بعضی از این نوآوری‌ها زندگی ما را به سرعت تغییر خواهند داد و بعضی از آن‌ها نیز به آهستگی وارد زندگی‌مان می‌شوند و بدون اینکه متوجه شویم تغییراتی را در زندگی‌مان ایجاد می‌کنند. در این مقاله به بررسی تکنولوژی‌هایی می‌پردازیم که در سال 2017 شاهد تغییراتی اساسی خواهند بود و تاثیر زیادی روی زندگی‌مان خواهند گذاشت. بگذارید شروع کنیم.

واقعیت مجازی

تجربه‌ی تماشای فیلم با تکنولوژی واقعیت مجازی. صفحه نمایشی را تصور کنید که دقیقاً جلوی چشمان شما است و از هر صفحه نمایشی که تا به حال دیده‌اید بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

همانطور که انتظارش می‌رفت واقعیت مجازی در سال 2016 شاهد رشد خوبی بود و توانست خود را بهبود دهد و همچنین در دنیای تکنولوژی بیشتر مطرح شود. با این که واقعیت مجازی در سال 2016 جامعه و زندگی‌مان را تغییر نداد اما بر این باوریم که این تکنولوژی در رده‌ی مهم‌ترین تکنولوژی‌های در حال توسعه‌ی آینده خواهد بود و سال 2017 شروع تبدیل شدن این تکنولوژی از یک کنجکاوی به ابزاری بزرگ‌تر برای جذاب‌تر کردن فعالیت‌های روزمره‌مان خواهد بود.

برای مثال این حالت را فرض کنید که به جای سخت‌افزارهای جدید برای این تکنولوژی، سازگاری بیشتر با پلتفرم‌های موجود را داشته باشیم. 2017 سالی خواهد بود که کاربران از واقعیت مجازی برای فعالیت‌های اجتماعی استفاده خواهند کرد. فیسبوک در سال 2016 در کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان خود چیزهای جالبی را در این زمینه عرضه کرد. اگر شما یا دوستانتان حتی ابتدایی‌ترین دستگاه‌های واقعیت مجازی را نیز داشته باشید، فیسبوک در سال جدید خبرهای خوبی برای شما خواهد داشت.

همچنین در سال جدید منتظر محتواهای جدیدتر (بازی‌های بیشتر، فیلم‌های طولانی‌تر، سریال‌های تلویزیونی و کنسرت) برای دستگاه‌های واقعیت مجازی باشید.

واقعیت افزوده

تکنولوژی‌هایی که باید در سال 2017 منتظر آن‌ها باشیم
از آن‌جایی که واقعیت افزوده شما را از جهان بیرون جدا نمی‌کند می‌تواند تکنولوژی موفق‌تری نسبت به واقعیت مجازی باشد.

در حالی که در سال 2017 شاهد توسعه‌ی بیشتر واقعیت مجازی خواهیم بود، این واقعیت افزوده است که ستاره‌ی این نمایش خواهد بود. پلتفرم واقعیت ترکیبی مایکروسافت به نام Windows Holographic که اخیراً نیز از نظر سخت‌افزاری تغییراتی داشته است، تجربه‌ای جدید از واقعیت ترکیبی برای کاربران ویندوز خواهد بود. سال 2017 همچنین سالی خواهد بود که بالاخره اپل وارد دنیای واقعیت افزوده (نه واقعیت مجازی) خواهد شد.

در سال 2017 واقعیت افزوده برنده‌ی رقابت با واقعیت مجازی خواهد بود. تکنولوژی واقعیت افزوده می‌تواند در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد و به سخت‌افزار اضافی نیازی ندارد. این تجربه‌های اولیه با گوشی‌های هوشمند و همچنین تمایل بیشتر کاربران و کسب و کارها به تجربه‌ای عمیق‌تر و راحت‌تر از واقعیت افزوده سبب خواهد شد کاربران به سمت هدست‌های واقعیت افزوده بروند.

اگر کنجکاوید که بدانید واقعیت افزوده چه استفاده‌هایی خواهد داشت، بدانید که از این تکنولوژی برای بهبود بازی‌های کامپیوتری، اسباب بازی‌ها و مشاغل استفاده خواهد شد. همچنین سال 2017 سالی خواهد بود که Magic Leap عرضه می‌شود، البته اگر هر آنچه تا به حال در مورد آن گفته شده فقط بزرگ‌نمایی‌های تبلیغاتی نباشد.

تکنولوژی‌های صفحه نمایش

تکنولوژی‌هایی که باید در سال 2017 منتظر آن‌ها باشیم
سامسونگ در حال تلاش برای ساخت صفحه‌نمایش‌های OLED است، ممکن است در آینده‌ای نزدیک صاحب گوشی‌ای با صفحه نمایش OLED شوید.

احتمالاً در سال 2017 تجربه‌ی لذت‌بخش استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را روی صفحه نمایش‌های جدید گوشی‌های هوشمند خود داشته باشید. صفحه نمایش‌هایی که با کیفیت 4K ارائه می‌شوند. از آن‌جایی که پتانسیل مرتبط به تلویزیون‌های HD در سال‌های گذشته اشباع شده است (دیگر صفحه نمایش‌های منحنی یا صفحه نمایش‌های سه بعدی و بزرگ‌تر برای کسی اهمیتی ندارد) تولیدکنندگان توجه خود را به صفحه نمایش‌های دیگری معطوف کرده‌اند، صفحه نمایش‌هایی که هر روز هفته و هر 24 ساعت روز همراه ما هستند.

صفحه نمایش‌های OLED به گوشی‌های هوشمند 2017 کمک خواهند کرد تا ظریف‌تر شوند و مصرف انرژی‌شان نیز بهینه‌تر شود. صفحه نمایش‌های UHD در سال 2015 برای گوشی‌های هوشمند تولید شدند اما از آن سال به بعد توسعه‌ی چندانی نداشته‌اند. این ثبات در سال 2017 در هم شکسته می‌شود. سوال اصلی این است که در صفحه نمایش‌هایی چنین کوچک، کاربران می‌توانند بین رزولوشن‌های full HD (1080p) و UHD تفاوتی قائل شوند؟

چرا رزولوشن صفحه نمایش گوشی مهم خواهد بود؟ اولین تکنولوژی‌ای که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم را به یاد بیاورید. مصرف‌کنندگان بیشتری در سال آینده گوشی‌های خود را به هدست‌های واقعیت مجازی تبدیل خواهند کرد، و وقتی صفحه نمایش گوشی‌تان فقط چند سانتی‌متر با چشم‌تان فاصله داشته باشد، هر چه کیفیت بهتری داشته باشد بهتر است.

همچنین صحبت‌های زیادی از صفحه نمایش‌های تاشونده به میان آمده است. می‌دانیم که صفحه نمایشی با انعطاف پذیری بالا هنگام خم شدن قابل تولید است و حتی می‌توان صفحه نمایش‌هایی تولید کرد که مثل یک کاغذ لول شوند. اما با این حال تا وقتی که تولیدکنندگانی همچون ال‌جی، سامسونگ و اپل راه‌هایی برای کارایی بخشیدن به چنین گوشی‌هایی پیدا نکنند، نباید انتظار چنین گوشی‌هایی را در سال 2017 داشته باشید. فعلاً و در آینده‌ی نزدیک گوشی‌های ظریف‌تر در رقابت با گوشی‌های خم شونده برنده خواهند بود.

هوش مصنوعی

تکنولوژی‌هایی که باید در سال 2017 منتظر آن‌ها باشیم
امروزه هوش مصنوعی می‌تواند یادداشت‌برداری کند و رقابتی بی‌رحمانه در بازی GO را با شما رقم بزند. اما چه کسانی می‌دانند که هوش مصنوعی در سال 20177 قادر به انجام چه کارهایی خواهد بود؟

تکنولوژی‌های کمی به اندازه‌ی هوش مصنوعی پیشرفت‌های جالبی داشته‌اند. 2016 سالی بود که کاربران عادی با «یادگیری ماشین» آشنا شدند و حق انتخاب از بین چند «دستیار مجازی هوشمند» را داشتند.

رقابت‌های سخت‌افزاری در زمینه‌ی هوش مصنوعی در سال 2017 بیشتر خواهد شد. احتمالاً مایکروسافت دستگاه هوشمند کورتانا را عرضه کند و ممکن است اپل نیز از دستگاهی جدید و هوشمند برای آشپزخانه‌ها با استفاده از سیری رونمایی کند.

در نهایت هوش مصنوعی زیرین‌ترین لایه‌ی بیشتر تکنولوژی‌هایی خواهد بود که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم و بزرگ‌ترین تاثیر را روی هر کاری که انجام می‌دهیم خواهد داشت. هوش مصنوعی بیشتر و بیشتر بخشی از سرویس‌ها و نرم‌افزارهایی خواهد شد که از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

و روز به روز هوش مصنوعی هوشمندتر می‌شود.

تکنولوژی‌های مکمل انسان

تکنولوژی‌هایی که باید در سال 2017 منتظر آن‌ها باشیم
اسکلت بیرونی ExoAtlet یک مثال از انواع تکنولوژی‌های مکمل انسان است که در سال 2017 می‌توانیم منتظرشان باشیم.

همین حالا نیز ربات‌هایی انسان‌نما و حیوان‌نما در جهان ما به این سو و آن سو می‌روند. ربات‌هایی از جمله Pepper، Asimo و ربات حیوانی Boston Robotics اما هیچ کدام از این ربات‌ها در آینده‌ی نزدیک به خانه‌های ما راه پیدا نمی‌کنند.

اما ممکن است 2017 سال ربات‌های مکمل انسان باشد، اسکلت‌های بیرونی و پروتزهای بسیار پیشرفته‌ای که برای اولین بار می‌بینیم‌شان. اسکلت‌های بیرونی به افراد کمک خواهند کرد تا دوباره راه بروند، برای مدت‌های طولانی سرپا بمانند و بارهای سنگین را جابه‌جا کنند. پیش به سوی عصر مرد آهنی.

باتری‌ها

تکنولوژی‌هایی که باید در سال 2017 منتظر آن‌ها باشیم2016 به ما نشان داد که اگر در مورد تولید باتری‌ها و تکنولوژی‌های مرتبط با آن‌ها محتاط نباشیم باید انتظار اتفاقات بدی را داشته باشیم. در سال 2017 توجه و تمرکز ویژه‌ای روی ایمن و قوی‌تر کردن باتری‌های لیتیوم یونی موجود به وجود خواهد آمد. ممکن است برای هر باتری جدیدی یک بازه‌ی استفاده‌ی آزمایشی داشته باشیم.

امنیت، حریم شخصی و بیومتریک

تکنولوژی‌هایی که باید در سال 2017 منتظر آن‌ها باشیم
کمپانی Dyn در سال 2016 شاهد چندین سری از حملات DDoS بوده است که باعث شدند در 21 اکتبر شاهد مشکلات جدی در دسترسی به اینترنت شمار زیادی از کاربران باشیم.

سال 2016 از نظر خبرهای امنیتی سال بدی بود. برای چندمین سال متوالی ثابت شد که کاربران و صاحبان شرکت‌ها نمی‌توانند از پس ایمنی سیستم‌هایشان بر آیند و حتی رمز عبور مناسبی برای خود انتخاب کنند.

برای سال‌ها تکنولوژی استفاده از اثر انگشت برای احراز هویت جز تکنولوژی‌های رده‌بالا و مخصوص شرکت‌ها به حساب می‌آمد. سنسور اثر انگشت گوشی‌های هوشمند اولین قدم در راه عمومی کردن این تکنولوژی برای کاربران عادی بود. معرفی سیستم‌های تشخیص چهره روی کامپیوترهای شخصی (Windows Hello) و حسگرهای اثر انگشت در MacBook Pro نشانی از نزدیک شدن به مرگ رمزهای عبور و امنیت بیشتر در حریم شخصی کاربران است.

سال 2017 می‌تواند سالی باشد که احراز هویت بیومتریک (با استفاده از اندام‌های بدن) پیشرفت‌های زیادی داشته باشد. در این سال می‌توانیم از انگشتان، چشم‌ها، صورت، ضربان قلب و حتی الگوهای فعالیت‌مان برای احراز هویت و باز کردن قفل‌ها استفاده کنیم و به این ترتیب حساب‌های بانکی و حریم شخصی ایمن‌تری داشته باشیم. تا سال 2018 ممکن است هر کس که از احراز هویت بیومتریک استفاده نمی‌کند کاربری به شدت ناامن تلقی شود.

رمزنگاری ارتباطات و دستگاه‌های هوشمند نیز به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. حتی فشارهای سازمان‌های امنیتی برای شکستن این رمزنگاری‌ها نیز نمی‌تواند جلوی سرعت این پیشرفت را بگیرد. ممکن است در سال 2017 جنگی بر سر راه‌های نفوذ به سیستم‌های رمزنگاری شده داشته باشیم.

حمل و نقل نسل آینده

تکنولوژی‌هایی که باید در سال 2017 منتظر آن‌ها باشیم
اتومبیل خودران گوگل، Waymo، عضوی از نسل جدید اتومبیل‌های خودران آینده خواهد بود.

اتومبیل‌های خودران در حال تبدیل شدن به قسمتی از زندگی روزانه‌ی هر شخص هستند. در سال 2017 شاهد تعداد بیشتری از این اتومبیل‌های خودران و قوانین جهانی جدیدی برای ‌آن‌ها خواهیم بود. تا آخر سال نیز کشورهای زیادی قوانینی مرتبط با اتومبیل‌های خودران خواهند داشت.

سال 2017 احتمالاً سالی خواهد بود که بالاخره اجرایی شدن تکنولوژی سفر با سرعت نزدیک به فراصوت را خواهیم دید. تکنولوژی‌ای که «الون ماسک» از آن صحبت می‌کند و امیدواریم که بتوانیم در این سال اجرایی شدن یا حداقل آزمایش آن در دنیای واقعی را شاهد باشیم.

داده‌ها وحقایق

تکنولوژی‌هایی که باید در سال 2017 منتظر آن‌ها باشیم
با تصویب قانون جدیدی برای مجازات پخش‌کنندگان خبرهای جعلی در آلمان، چشم‌ها به فیسبوک دوخته شده است.

منبع قدرت دهنده به تکنولوژی داده‌ها هستند و در سال 2017 نیز از اهمیت آن‌ها کاسته نخواهد شد. با سوال‌های زیادی که در مورد خبرها و حقایق جعلی وجود دارد شاید کلید حل این مشکل نیز داده‌ها باشند. منتظر شرکت‌هایی باشید که با استفاده‌ی ترکیبی از تکنولوژی‌هایی همچون یادگیری ماشین و حجم عظیم داده‌ها روش‌های جدیدی برای تشخیص حقایق و خبرهای جعلی پیدا کنند.

استریمینگ شخصی

تکنولوژی‌هایی که باید در سال 2017 منتظر آن‌ها باشیم
یکی از محبوب‌ترین تکنولوژی‌های پوشیدنی از این دستگاه خارج می‌شود.

با حجم عظیمی از راه‌حل‌های استریمینگ شخصی، در سال 2017 شاهد سخت‌افزارهای جدیدی برای این کار خواهیم بود. امسال شاهد Snapchat Spectacles بودیم که گرچه تکنولوژی مخصوص استریمینگ نبود اما از محبوبیت بالایی برخوردار شد. در سال 2017 نیز باید منتظر باشیم که کمپانی‌های بیشتری سخت‌افزارهای مخصوص خود را به بازار عرضه کنند و با راحت‌تر کردن ضبط تصاویر، راه‌های جدیدی برای استریمینگ آسان در اختیار کاربران قرار دهند.

لباس‌های هوشمند

ساعت‌های هوشمند به رشد معمولی خود ادامه خواهند داد اما احتمالاً سال 2017 سالی باشد که در آن بالاخره شاهد تکنولوژی‌های پوشیدنی واقعی باشیم. لباس‌ها، کت‌ها، کفش‌ها، جوراب‌ها و لباس‌های زیر با تکنولوژی آمیخته خواهند شد و این اتفاق به خصوص اگر تکنولوژی‌هایی همچون پروژه‌ی Jacquard گوگل و دیگر نوآوری‌های پوشیدنی از آزمایشگاه وارد دنیای واقعی شوند اتفاق خواهد افتاد. شاید سال 2017 سالی باشد که در آن به وصل کردن لباس‌تان به شارژر عادت کنید.

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *