جنبه های مثبت: عمر باطری طولانی، کیبورد راحت، پورت تاندربولت ۳،  PCle SSD پرسرعت

جنبه های منفی: صفحه نمایش کم نور، قدرت صدای پایین

از آنجایی که مجهز به کیبوردی عالی بوده و همه ی پورت های مورد نیاز کاربران را دارا می باشد و هم چنین با توجه به مدت زمان شارژدهی باطری آن، لپ تاپ ThinkPad T470 انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

در ادامه ThinkPad T470 را بازبینی می کنیم و نکات مثبت و منفی آن را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

lenovo thinkpad t470 - لپ تاپ لنوو تینک پد t470

lenovo thinkpad t470 – لپ تاپ لنوو تینک پد t470

امروزه لپ تاپ های تجاری سبک و سیستم های مجهز به قدرت پردازش بالای زیادی در بازار موجود است، اما لپ تاپ Thinkpad T470  بهترین تعادل بین قابیلت انتقال و کاربری را در بازار امروز ارائه می کند. فرقی نمی کند که مدیر یک شرکت IT باشید، یا یا یک کارمند ساده، یا فردی معمولی که می خواهد در خانه یا مدرسه با استفاده از این لپ تاپ به امور شخصی خود رسیدگی کند؛ در هر صورت انتخاب این لپ تاپ ۱۴ اینچی که  مجهز به کیبورد درجه یک و مجموعه ی گسترده ای از پورت ها می باشد و عمر باطری آن بیشتر از ۱۷ ساعت است بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. لپ تاپ Thinkpad T470  با قیمت پایه ی ۹۱۹ دلار ( مدل تجهیز شده ی آن تا ۱،۲۹۴ دلار نیز عرضه می شود) و طراحی محکم و با دوام، مجهز به PCLe SSD پرسرعت و یک پورت تاندربولت ۳ همه کاره در بازار عرضه می شود. در جدول زیر مشخصات فنی این لپ تاپ لیست شده است.

 

مشخصات فنی

 

CPU Intel Core i5-7200U
RAM ۸GB
RAM Upgradable to ۳۲GB
Hard Drive Size ۲۵۶GB
Hard Drive Type PCIe SSD
Display Size ۱۴٫۱
Highest Available Resolution ۱۹۲۰ x 1080
Native Resolution ۱۹۲۰x1080
Graphics Card Intel HD Graphics 620
Video Memory Shared
Wi-Fi ۸۰۲٫۱۱ a/b/g/n/ac
Wi-Fi Model Intel 8265 2×2 11ac
Bluetooth Bluetooth 4.1
Touchpad Size ۳٫۹ x 2.7 inches
Ports (excluding USB) Thunderbolt 3
Ports (excluding USB) Combo Headphone/Mic Jack
Ports (excluding USB) Ethernet
Ports (excluding USB) HDMI
USB Ports ۳
Warranty/Support one year depot warranty
Size ۱۳٫۲۵ x 9.15 x 0.79 inches
Weight ۳٫۴۸ pounds / 3.88 pounds (6-cell battery)
Company Website www.lenovo.com

 

طراحی

لپ تاپ Thinkpad T470  به رنگ سیاه پر کلاغی، مستطیلی شکل و مجهز به یک محور ساده است. درپوش، اطراف و قسمت پایینی لپ تاپ همگی با مواد بسیار نرم و مجللی پوشانده شده اند که تا حدودی از رنگ سیاه لپ تاپ های معمولی Lenovo ThinkPads  تیره تر است و مشابه قسمت بیرونی Carbon X1  می باشد. ظاهراً کمپانی لنوو این مواد را برای قسمت زیرین به کار نبرده است ( به دلیل کمبود رنگ یا صرفه جویی در هزینه !!) و این باعث شرمندگی است!

لپ تاپ  ThinkPad T470 با ابعاد  ۱۳٫۲۵  x 9.15 x  ۰٫۷۹ اینچ و وزن ۳٫۴۸ پوند (۱٫۵۸ کیلوگرم) نسبت به مدل های پیشین خود مثلThinkPad T460  با وزن ۳٫۸۰ پوند (۱٫۷۲کیلوگرم) و ضخامت ۰٫۸۳  اینچ به طور قابل توجهی سبک تر است. در این مدل باطری ۶  سلولی جایگزین باطری۳ سلولی شده است که وزن آن را تا ۰٫۴۲ پوند (۰٫۱۹ کیلوگرم) افزایش داده و شیب کوچک اما مطبوعی را در قسمت پایین آن ایجاد کرده و هم چنین عمر باطری را نیز دوبرابر کرده است. جنس این لپ تاپ از پلاستیک تقویت شده ی فایبر گلاس است؛ البته درپوش آن از هیبرید منگنز یا مواد پلاستیکی ساخته شده است و این بستگی به نوع صفحه نمایش شما دارد که صفحه Full-HD (نوع بهتر) و یا از نوع low-res (نوع بدتر) باشد.

 

 ابعاد و وزن ThinkPad T470
وزن ۱٫۵۸ کیلوگرم / ۱٫۲۷ کیلوگرم (با باتری ۶ سلولی)
ابعاد ۱۳٫۲۵ x 9.15 x 0.79 اینچ

لپ تاپ Dell Latitude 5480  با وزن ۴ پوند (۱٫۸۱ کیلوگرم) و ضخامت ۰٫۱ اینچ رکورددار بیشترین وزن است. لپ تاپ AsusPro B9440  با وزن ۲٫۴ پوند (۱٫۰۸ کیلوگرم) و ضخامت ۰٫۶ بسیار سبک تر است، در حالی که لپ تاپ ThinkPad X1 Carbon گران تر و وزن آن فقط ۲٫۴۹ پوند (۱٫۳۰ کیلوگرم) می باشد. وزن لپ تاپ ۱۳ اینچی لنوو یعنی  ThinkPad 13 نیز همچون مدل دیگر آن که مجهز به صفحه نمایش کوچک تر است ۳٫۱۷ پوند (۱٫۴۳ کیلوگرم) می باشد.

پایداری و امنیت

بدنه ی Thinkpad T470  به گونه ای ساخته شده است که آن را برای تحمل شرایط سخت مقاوم می کند. همچون بسیاری از لپ تاپ های ThinkPad ، مدل T470  نیز به گونه ای طراحی شده است که به راحتی از پس انجام تست های مقاومتی MIL-SPEC برای دماهای بسیار زیاد، شوک ها، و لرزش ها و هم چنین تست های سقوط لنوو که برای سنجش میزان ضربه پذیری لپ تاپ انجام می شود نیز برمی آید. طراحی T470  به نحوی است که بخش IT شرکت ها را کاملاً راضی نگه می دارد و سخت افزار مخفی سازی dTPM به شکل استانداردی در آن ارائه می شود؛ اگر آن را به همراه سی پی یو Core i5-7300U یا i7-7600U خریداری کنید از قابلیت مدیریت- از راه دور V-Pro نیز بهره می برید. هم چنین امکان استفاده از ویژگی اثر انگشت نیز وجود دارد.

صفحه نمایش

لپ تاپ ThinkPad T470  مجهز به صفحه نمایش ۱۴ اینچی غیر لمسی با رزولوشن ۱۹۲۰x  ۱۰۸۰ پیکسل است که تصاویری شارپ همراه با کیفیت رنگ و روشنایی عالی اما غیرواقعی را نمایش می دهد. برای مثال هنگامی که فیلمی را در این لپ تاپ تماشا می کنید جزئیاتی همچون موی ریش یکی از شخصیت های فیلم و یا خطوط پیشانی دیگری کاملاً مشخص و معلوم هستند. اما رنگ هایی مثل رنگ قرمز شنل قهرمان فیلم یا رنگ سبز پوست شخصیت دیگر، اگرچه تقریباً دقیق هستند، چندان تازه و با طراوت به نظر نمی رسند. مدل دیگری از این لپ تاپ مجهز به صفحه نمایش ۱۳۶۶x  ۷۶۸ اینچی است اما پیشنهاد می کنیم همان نمونه ی ۱۰۸۰ پیکسلی را خریداری کنید، زیرا این امکان را به شما میدهد تا محتوای بسیار بیشتری را یک جا روی صفحه داشته باشید.

lenovo thinkpad t470 - لپ تاپ لنوو تینک پد t470

lenovo thinkpad t470 – لپ تاپ لنوو تینک پد t470

مطابق نتایج تست رنگ سنج، لپ تاپ T470  می تواند تا ۷۳ درصد از طیف رنگ sRGB را بازتولید کند که از مقدار میانگین لپ تاپ ها ی ۱۴ اینچی با ۹۱ درصد بازتولید کمتر است؛ اما با مدل های Dell Latitude 5480 و ThinkPad 13 تقریبا برابر می باشد. با این وجود AsusPro B9440  و Thinkpad X1 Carbon هردو مجهز به صفحه های vibrantهستند و می توانند بالای ۱۰۰۰ درصد از طیف رنگ را بازتولید کنند.

صفحه نمایش این لپ تاپ در تست نسبت خطای Delta-E امتیاز ۲٫۱ را کسب کرد (۰ عدد بهتری است) که به میانگین لپ تاپ ها (با امتیاز ۲٫۲) بسیار نزدیک و از ThinkPad X1 Carbon  (با امتیاز ۴٫۴) و AsusPro B9440  (با امتیاز ۶٫۷) بسیار بهتر است.  Latitude 5480 و ThinkPad 13  همچنان دقیق تر و با کیفیت تر هستند.

 

 نتایج تست نمایشگر ThinkPad T470
Benchmark امتیاز نتیجه مقایسه
درخشندگی ۲۳۴ نیت پایین تر از متوسط
گستره رنگ (sRGB) ۷۳ درصد پایین تر از متوسط
دقت رنگ (Delta e) ۲٫۱۱ متوسط

بهتر بود که صفحه نمایش T470  کمی روشن تر بود و زوایای نمایش گسترده تری داشت. اگرچه ، این لپ تاپ بیشتر برای نمایش های داخلی مستقیم ،مناسب و کافی است و هنگامی که صفحه را بیشتر از ۴۵ درجه به چپ یا راست حرکت می دهید رنگ های این پنل مات کم کم ناپدید می شوند. در تست نورسنج ، صفحه نمایش این لپ تاپ ۲۳۴ نیت را نمایش داد که از میانگین لپ تاپ ها با ۲۵۱ نیت؛ ThinkPad 13 با ۲۴۳ نیت؛ X1 Carbon با ۲۷۵ نیت؛ و AsusPro B9440  با ۲۹۱ نیت کمتر است. البته Dell Latitude 5480 با ۲۰۲ نیت به طرز قابل توجهی کم نورتر می باشد.

صدا

ThinkPad T470 مجهز به اسپیکرهایی است که در قسمت جلویی آن تعبیه شده اند و صدای آنها به اندازه ای بلند است که می تواند یک اتاق کنفرانس کوچک را در حین پخش ویدیو یا ارائه ی یک مقاله پر کند، اما قطعا نمی توانید از آن در حالت استریو استفاده کنید.

اگر آهنگی را در این لپ تاپ گوش کنید متوجه خواهید شد که آواها را با یک گوش و صدایی که از دستگاه های موسیقی خارج می شود را با گوش دیگر می شنوید.

کیبورد، ترک پوینت، و تاچ پد

تنها دلیلی که می تواند تایپیست ها را برای خرید ThinkPad T470 ترغیب کند کیبورد این لپ تاپ است. تجربه ی تایپ سریع با کیبورد این لپ تاپ جزو بهترین تجربه هایی خواهد بود که تاکنون داشته اید. عمق حرکت عمودی کلیدها به ۲mm (اندازه ی معمول آن ۱٫۵ تا ۲mm است) می رسد و باید تا ۷۰ گرم به آنها نیرو وارد شود (نیروی معمول بین ۵۵ تا ۶۰ گرم است). از آنجایی که سرعت واکنش کلیدها بسیار بالااست، کاربران در تست تایپ ۱۰Fastfingers.com  رکورد ۱۰۷ کلمه در دقیقه را ثبت کرده اند. نور پس زمینه ی کیبورد نیز برای تایپ در محیط کم نور یا پرنور کافی و مناسب است.

ThinkPad T470 نیز همچون سایر لپ تاپ های ThinkPad مجهز به یک TrackPoint pointing stick و هم چنین یک تاچ پد بدون کلید است. ترک پوینت به کاربر اجازه می دهد به راحتی روی دسکتاپ حرکت کند بدون آنکه نیاز باشد دستش را از نوار Home جدا کند.

اگر کار با ترک پوینت را دوست نداشته باشید می توانید از تاچ پد ۳٫۹x  ۲٫۷ اینچی استفاده کنید که در تست های انجام شده عملکرد دقیق و درستی داشته اند و پاسخ گویی آنها به ژست های رایج ویندوز مثل Three-finger swipe و pinch-to-zoom بسیار سریع بوده است. با هر کلیک راست و چپ نیز بازخوردهای درست و مناسبی را دریافت خواهید کرد.

پورت ها

ThinkPad T470 مجهز به همه ی پورت های موردنیاز یک کاربر است. پورت Thunderbolt 3 این امکان را به کاربران می دهد که به کل جامعه ی تاندربولت پرسرعت و دستگاه های جانبی یو اس بی نوع C ازجمله شارژرهای سراسری و داک های شارژ متصل شوند. در حالی که برخی از تولیدکنندگان نت بوک از سخت افزار استفاده می کنند که مانع استفاده ی لپ تاپ هایشان از شارژر یو اس بی نوع C می شود، لنوو باهمه ی پاور بریک ها (شارژرها) سازگاری دارد و با تکنولوژی anti-fly از شما در برابر تغییر ناگهانی ولتاژ محافظت می کند. این لپ تاپ با یک شارژر Innergie PowerGear USB-C تست شده است و عملکرد آن بسیار روان و بی نقص بود.

lenovo thinkpad t470 - لپ تاپ لنوو تینک پد t470

lenovo thinkpad t470 – لپ تاپ لنوو تینک پد t470

در سمت چپ T470 یک پورت تاندربولت ۳، یک پورت USB 3.0، و پاور کانکتور مسطح و قدیمی لنوو تعبیه شده است؛ این لپ تاپ همراه با آدابتور قدیمی ۴۵ وات AC عرضه می شود. در سمت راست آن نیز دو پورت USB 3.0 دیگر، یک جک صدای ۳٫۵mm، خروجی HDMI، پورت کامل اترنت، یک Kensington lock slot، و یک کارت خوان SD قرار گرفته است. این یعنی همه ی آنچه که مورد نیاز یک کاربر است!!

عملکرد

ThinkPad T470 مجهز به سی پی یو کیبی لیک Core i5-7200U نسل هفتمی، رم ۸ گیگابایتی، و PCle SSD 256GB  است؛ قابلیت هایی که T470 را به یک لپ تاپ کاملاً مفید و کارآمد برای فعالیت های سنگین و چندتایی (Multitasking) و تولید جدی تبدیل کرده است.

T470 در تست Geekbench 4 امتیاز قابل قبول ۶،۷۳۹ را کسب کرده است؛ این بنچ مارک مصنوعی عملکرد کلی را اندازه گیری می کند. امتیاز این لپ تاپ از ThinkPad 13 مجهز به Core i3-powered با امتیاز ۵،۴۸۸ بالاتر است؛ اما در مقایسه با Dell Latitude 5480  با امتیاز ۸،۹۹۹ که مجهز به پردازنده های higher-end مثل Core 7-7600U-Powered است و یا X1 Carbon با امتیاز ۸،۵۷۱ و مجهز به Core 7600U-Powered عملکرد ضعیفتری داشته است. هم چنین AsusPro B9440 مجهز به i5-7200U-enabled نیز با کسب امتیاز ۷،۱۹۷ عملکرد بهتری نسبت به T470 داشت.

لپ تاپ های لنوو می توانند در مدت زمان ۴ دقیقه و ۱ ثانیه تست صفحات گسترده ی ماکرو را تکمیل کنند. در این تست سیستم باید ۲۰،۰۰۰ نام را با آدرس های صحیحشان مطابقت دهد. این عدد در  مقایسه با میانگین لپ تاپ ها با زمان ۴:۴۸  و ThinkPad 13 با زمان ۵:۱۸  بسیار ایده آل تر و با AsusPro  با زمان ۴:۰۲ تقریباً برابر است. هم چنین Latitude  و X1 Carbon نیز هر دو بین ۴۰ تا ۵۰ ثانیه سریع تر بودند.

lenovo thinkpad t470 - لپ تاپ لنوو تینک پد t470

lenovo thinkpad t470 – لپ تاپ لنوو تینک پد t470

ThinkPad T470 مجهز به GB256  PCle SSD است و ۱۹ ثانیه طول می کشد تا ۴٫۹۷ گیگابایت از فایل ها با سرعت ۲۶۷٫۸ مگابایت در ثانیه کپی کند. این سرعت در مقایسه با میانگین لپ تاپ ها با سرعت ۱۹۶٫۸ مگابایت بر ثانیه، Latitude 5480  با سرعت ۱۳۷٫۵ مگابایت بر ثانیه، Thinkpad X1 Carbon  با سرعت ۲۴۲ مگابایت بر ثانیه ، و ThinkPad 13 با سرعت ۷۳٫۸ مگابایت بر ثانیه عملکرد سریع تری داشته است.

گرافیک

گرافیک تعبیه شده در ThinkPad T470  از نوع Intel Graphics 620 GPU   مصنوعی  است، بنابراین نمی توانید با آن گیم  های AAA را بازی کنید؛ اما سرعت این گرافیک برای نمایش فیلم  و ویرایش عکس ها کافی است. این لپ تاپ در تست ۳DMark Ice Storm Unlimited امتیاز ۶۲،۹۱۲ را کسب کرد، نوعی تست مصنوعی که قدرت گرافیک را اندازه گیری میکند. این امتیاز کمی از Latitude 5480  با امتیاز ۷۳،۶۲۳؛ AsusPro B9440 با امتیاز ۶۹،۵۸۵ ؛ و X1 Carbon با امتیاز ۶۸،۰۸۲ پایین تر است.

lenovo thinkpad t470 - لپ تاپ لنوو تینک پد t470

lenovo thinkpad t470 – لپ تاپ لنوو تینک پد t470

در تستی بازی Dirt 3 را شروع کردیم و T470 در هر ثانیه ۴۸ فریم را انجام داد که در مقایسه با میانگین لپ تاپ ها با امتیاز ۴۴ و سایر رقبای خود بالاتر است.

عمر باطری

ThinkPad T470 لنوو یکی از بهترین نت بوک های دنیا از نظر طول عمر باطری است. در تست Laptop Mag Battery  این لپ تاپ تا ۱۷ ساعت و ۲۵ دقیقه شارژدهی داشت (در این مدت وای فای روشن بود و جستجو در اینترنت به طور مداوم ادامه داشت). این مدت زمان شارژدهی از دو برابر مدت شارژدهی میانگین لپ تاپ ها  با زمان ۸ ساعت و ۱۲ دقیقه و AsusPro B9440  بیشتر است. هم چنین T470 در این رده بندی بالاتر از ThinkPad 13 با زمان شارژدهی ۹ ساعت و ۸ دقیقه، ThinkPad X1 Carbon با ۱۲ ساعت و ۲۱ دقیقه، و Dell Latitude 5480 با ۱۱ ساعت و ۳۷ دقیقه قرار می گیرد. T470  مجهز به باطری ۳ سلولی و تا ۰٫۴ پوند (۰٫۱۸ کیلوگرم) سبک تر است و تا ۸ ساعت و ۳۹ دقیقه شارژدهی دارد.

نوع تینک پد
مدت زمان شارژدهی
ThinkPad T470 (باتری ۶ سلولی) ۱۷:۲۵
ThinkPad T470 (باتری ۳ سلولی) ۸:۳۹
متوسط لپ تاپ ها ۸:۱۲

T470 نیز همچون سایر لپ تاپ های لنوو مجهز به سیستم باتری power-bridge می باشد؛ یعنی هم می توانید از باتری ۳ سلولی داخلی آن و هم به دلخواه از باتری ۳ سلولی یا ۶ سلولی جداشدنی آن استفاده کنید. از بخواهید از باتری یدکی استفاده کنید می توانید بدون خاموش کردن لپ تاپ آن را تعویض کنید. البته اگر از باتری ۶ سلولی استفاده کنید دیگر نیازی به استفاده از باتری یدکی نخواهید داشت.

lenovo thinkpad t470 - لپ تاپ لنوو تینک پد t470

lenovo thinkpad t470 – لپ تاپ لنوو تینک پد t470

وب کم

لپ تاپ لنوو T470 مجهز به یک وب کم ۷۲۰  پیکسلی داخلی است؛ که عکس های قابل قبول اما غیر طبیعی را ثبت می کند. هنگامی را عکسی را در نور فلورسنت اتاق می گیرید ممکن است رنگ بژ پیراهنتان خاکستری روشن به نظر برسد و در پشت زمینه نیز خطوط زیادی مشاهده می شود. اگرچه این سطح از کیفیت در بین تمامی وب کم های درونی یکسان است.

تست وب کم لپ تاپ لنوو تینک پد t470

تست وب کم لپ تاپ لنوو تینک پد t470

نرم افزار و پشتیبانی کمپانی

لنوو لپ تاپ ThinkPad T470 را همراه با حداقل مجموعه ای از اپلیکیشن های first-party ارائه می کند (یعنی اپ هایی که داده ها را مستقیماً از پلت فرم آنلاین دریافت می کنند بدون آنکه نیاز باشد به سرور های واسطه متصل شوند). تنظیمات لنوو، همان طور که از نام آن بر می آید شامل وای فای، صدا، باتری، و دیگر اجزای کلیدی سیستم است. کمپانی لنوو سخت افزار لپ تاپ شما را برای تشخیص اشکالات، آزمایش و درایور ها را آپدیت می کند.

مدل T470 نیز از مجموعه ی استانداردی از بدافزارها که ناشی از ویندوز ۱۰ هستند در امان نیست که عبارت اند از Candy Crush Soda Saga، March of Empires، Sling TV and Minecraft: ادیشن ویندوز ۱۰٫ این ویندوز هم چنین با  تایلی همراه است که به صفحه ی Asphalt 8  در  ذخیره ی ویندوز و بارگیری اولیه ی Microsoft Sudoku و Solitaire منتهی می شود.

کمپانی لنوو برای مدت یک سال لپ تاپ های خود را تضمین و پشتیبانی میکند و اگر بخواهید سیستم خود را برای سرویس و تعمیر ارسال کنید، هزینه ی ارسال نیز بر عهده ی شرکت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی شرایط گارانتی و سرویس دهی لنوو می توانید به Tech Support Showdown  و Best and Worst Brands مراجعه کنید.

پیکربندی

ThinkPad T470 لنوو با قیمت پایه ی ۹۱۹ دلار عرضه می شود. این لپ تاپ مجهز به پردازنده ی Core i5-7200U، هارد ۵۰۰ گیگابایتی، رم ۴ گیگابایتی و صفحه نمایش Low-res با رزولوشن ۱۳۶۶x  ۷۶۸  پیکسلی می باشد. مدلی که در اینجا بررسی کردیم با قیمت ۱،۲۹۴ دلار در بازار عرضه می شود که مجهز به صفحه نمایش غیرلمسی ۱۰۸۰ پیکسلی، سی پی یو Core i5-7200U، رم ۸ گیگابایتی، و حافظه ی جانبی ۲۵۶ گیگابایتی  PCle است.

حرف آخر

طول عمر باتری، کیبورد راحت، SSD پرسرعت، و پورت های متعدد از جمله نقاط قوت ThinkPad T470 هستند. اگر از نظر مالی مشکلی ندارید و می توانید بیشتر هزینه کنید، لپ تاپ ۲٫۵ پوندی (۱٫۱۳ کیلوگرم) ThinkPad X1 Carbon  گزینه ی بسیار مناسبی است، اگرچه مدت شارژدهی آن تا ۵ ساعت کمتر است و پورت های کمتری در آن تعبیه شده اند. البته اگر بودجه ی شما محدود است می توانید ۲۰۰ دلار کمتر هزینه کرده و ThinkPad 13  را خریداری کنید؛ البته عمر باطری این لپ تاپ بسیار کمتر، و صفحه نمایش آن کوچک تر است. هم چنین پورت Thunderbolt 3 نیز در آن تعبیه نشده است.

نمی توان ادعا کرد که ThinkPad T470 لپ تاپی فوق العاده و عالی است – صفحه نمایش آن می توانست کمی روشن تر باشد و محل قرار گرفتن کف دست نیز باید نرم تر می بود— اما باید گفت که ThinkPad T470 بهترین ترکیب از عملکرد، پایداری، و انعطاف پذیری است و در میان لپ تاپ های تجاری نیز جزو بهترین و مستحکم ترین ها می باشد.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *