گوشی های هوشمند در حال تغییر و تحولات بسیاری هستند. تا حدودی می توان گفت سرعت این تغییرات بیشتر از سال های گذشته بوده که در این بین کیفیت دوربین آنها نیز نسبت به گذشته ارتقا یافته است، بطوریکه اکنون برخی گوشی های محبوب را تنها می توان با دوربین و کیفیت آن معرفی کرد. با رونمایی پرچمداران جدید ۲۰۱۷، از جمله ال جی G6، شاهد ظهور تحولی جدید در یکی از آشناترین و اساسی ترین اجزاء سخت افزاری اسمارت فون ها یعنی نمایشگرها بودیم.

کمپانی ال جی با تولید مدل G6 خود دنیای جدیدی از نمایشگرهای با نسبت ابعاد ۹:۱۸ را به دنیای اسمارت فون ها معرفی کرد. سال ها بود که نمایشگرهای استاندارد ۹:۱۶ بازار فروش گوشی های هوشمند را تحت تسلط خود آورده بود که حتی اپل را نیز شامل می شد، اما بالاخره امسال شاهد شروع تلاش کمپانی های مختلف برای ساخت گوشی های محبوب شان به روشی تازه ای هستیم. ال جی اولین برندی است که شروع کننده این روند بوده و طبق گزارشاتی که تاکنون از سایر دستگاه های در راه  منتشر شده، به احتمال زیاد، آخرین کمپانی نخواهد بود.

نمایشگر بسیار عریض گوشی ال جی G6 یکی از عمده ترین بخش هایی است که موجب جذاب شدن این دستگاه می شود. اما نمی توان آن را تنها المان طراحی دانست، چرا که با وجود ویژگی هایی چون ظاهر براق و چشم نواز، عدم برجستگی دوربین، بدنه ای فلزی و پوشیده شده با شیشه و شارژ وایرلس داخلی آن، با دستگاهی از هر نظر جالب توجه ، روبرو هستیم.

به ویژگی های بالا باید مواردی چون دوربینی با عدسی زاویه باز ومجهز بودن به آخرین سرویس ها و نرم افزارهای گوگل را نیز اضافه کرد که آن را تبدیل به یکی از بهترین اسمارت فون های جدیدی می کند که در سال ۲۰۱۷ به بازار معرفی شده اند.

محتویات داخل جعبه

  • دستگاه LG G6
  • کابل LG G6 نوع سی به standard-A
  • شارژر سریع
  • ابزار خارج کردن سیمکارت

طراحی

تلاش ال جی برای طراحی پرچمداری با ظاهری جدید، موفقیت آمیز بوده است.

گوشی های سری G ال جی، مدت های زیادی است که با نوع طراحی خاص خود شناخته می شوند. از مدل G2 (اولین مدلی که برند قدیمی  Optimusدر آن کنار گذاشته شده بود) تا مدل G4 همگی دارای طراحی های نسبتا مشابهی بودند، مانند دکمه های سخت افزاری غیر معمولی می شدند که در بدنه پشتی قرار داشته و شامل دکمه تنظیم صدا می شدند. حتی در مدل G5 شاهد بازگشت ال جی به کنترل های صدای قدیمی تری بودیم و دکمه پاور پشت بدنه نیز در جای خود باقی مانده بود – در حالی که اسکنر اثر انگشت نیز در همین دکمه ادغام شده بود.

حال با معرفی جی ۶، با سازنده ای روبرو هستیم که تصمیم به کنار گذاشتن طراحی های قدیمی گرفته است. با وجود اینکه همچنان شاهد دکمه پاور در بدنه پشتی دستگاه هستیم، اما کاملا مشخص است که ال جی برای متفاوت کردن جلوه و حسی که این دکمه با خود به همراه دارد، تلاش بسیاری کرده است.

به گفته ال جی، نسبت صفحه به بدنه در این گوشی ۸۰ درصد بوده که البته با در نظر گرفتن گوشی های ساخت کمپانی هایی مثل شیائومی، نمی توان آن را دستگاهی با بالاترین نسبت دانست اما با این حال وقتی در دست قرار می گیرد، بیشتر یک نمایشگر به نظر می رسد تا یک اسمارت فون.

سایر ویژگی های ظاهری ال جی G6 نیز مورد بازبینی قرار گرفته اند. فریم فلزی و بدنه پشتی براق آن با پوشش شیشه ای اش، ظاهر چشم نوازی را به آن داده است.

باید به رتبه مقاومت در برابر آب و گرد و غبار IP68 این گوشی اشاره کرد که هم اکنون با وجود چنین ویژگی ای در بسیاری از مدل های گوشی، دیگر خیلی جدید و نو به نظر نمی رسد.

نقد و بررسی گوشی ال جی جی6

ال جی G6

نمایشگر

G6 بیشتر از اینکه حس یک گوشی را القا کند، یک نمایشگر است

سال هاست که رویکرد واضح و روشمندی برای نمایشگرهای پرچمداران ال جی وجود نداشته و معمولا فضاهای کم تا متوسط ۵ اینچی را اشغال کرده اند. در جی ۶ با گوشی ای مواجه هستیم که پنل آن را می توان در دسته فبلت ها قرار داد.

گوشی ال جی G6 از نمایشگر LCD ای در سایز کاملا جدید ۵٫۷ اینچی ساخته شده که دارای رزولوشن ۲K (1440 x 2880) بوده و گوشه های آن نیز گرد شده و همچنین نسبت ابعاد آن به صورت خیلی عریض ۹:۱۸ است.

نسبت ابعاد ۹:۱۸ ای که در این گوشی مدنظر قرار گرفته را مسلما می توان به صورت ۱:۲ نامید که به معنای دو برابر بودن طول دستگاه نسبت به عرض آن است. چنین ابعادی منجر به ایجاد نوارهای سیاهی درکناره های ویدیو در حال پخش در گوشی خواهد شد که البته فضای مناسبی برای استفاده از دکمه های اندوریدی مجازی روی صفحه نمایش را بدون مختل کردن نمایش ویدیو در حال پخش فراهم می کند.

برخلاف حالت قائم الزاویه بودن گوشه های اکثر اسمارت فون ها، در  G6شاهد پنلی با کناره هایی گرد شده هستیم.

بازسازی رنگ در نمایشگر ال جی G6 در کل خیلی عالی نبوده اما در عین حال به نسبت خیلی دیگر از اسمارت فون ها، بهتر است.

نقد و بررسی گوشی ال جی جی6

ال جی G6

رابط کاربری

کاربرد واقعی اپلیکیشن Split-screen مطلقا در نمایشگرهای ۹:۱۸ درک خواهد شد

رابط کاربری اندروید ال جی جزو مرتب ترین رابط کاربری هایی بوده که شامل گزینه های سفارشی سازی قدرتمند، ترتیب و طرح بندی معقول و قابل قبولی است. با مجهز بودن این گوشی به اندروید ۷٫۰ نوقا، هیچ گاه شاهد عملکرد ضعیف UI نخواهیم بود.
یکی از مزیت های این رابط کاربری نمایش با جزئیات بیشتری از اپلیکیشن ها می باشد که در یک پنجره مجزا و کمی بزرگتر به کار رفته است. همین ویژگی سبب وجه تمایز این گوشی با سایر گوشی های اندرویدی شده است.
همچنین کلیه ی رنگ ها و شکل ظاهری آیکون برنامه ها با وجود این صفحه نمایش ۹:۱۸ تغییر کرده است. ال جی G6 دارای چند دستور به صورت پیش فرض می باشد که در ادامه به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد.
با دو بار تپ زدن روی صفحه این اسمارت فون می توان دستگاه را روشن و یا خاموش نمود و یا در حین انجام هر برنامه ای به صفحه ی اصلی باز گشت.
از دیگر قابلیت های این برنامه، تپ بر فضای خالی در صفحه ی این گوشی می باشد که می توان با صحبت کردن با دوربین این دستگاه کلیه برنامه ها و ویژگی ها را مدیریت کرد.
ایرادی که بر این گوشی وارد است صفحه نمایش بیش از حد بزرگ ۹:۱۸۸ این اسمارتفون است. چراکه امکان دسترسی به تمام صفحه دستگاه تنها با یک دست امکان پذیر نیست و کار کردن با آن، به علت محدود بودن منو و رابط کاربری در طولانی مدت کمی خسته کننده می باشد.

بازده و عملکرد

اگرچه دو گوشی سونی Xperia XZ Premium و سامسونگ  Galaxy S8 از آخرین تراشه اسنپدراگن ۸۳۵ بهره برده اند، اما متاسفانه این دستگاه به همراه تراشه اسنپدراگن ۸۲۱ عرضه شد. این تراشه تنها کمی پر سرعت تر از نسخه قبلی آن یعنی اسنپدراگن ۸۲۰ می باشد.
گفتنی است که رم و کارت گرافیکی مورد استفاده در این دستگاه به ترتیب ۴ گیگ و آدرنو ۵۳۰ می باشد و فرکانس ۲.۳۵ گیگاهرتز را داراست.
G6 در حافظه های داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی ارائه شده است که می توان آن را از طریق حافظه های خارجی که همان جایگاه سیم کارت دوم است، تا ۲۵۶ گیگابایت افزایش داد.
برخلاف گوشی G5 این دستگاه فاقد اتصالات بی سیم است و قابلیت شارژ سریع و اتصال به مودم LTE  را ندارد. همین امر سبب نارضایتی بسیاری از مخاطبان و طرفداران این کمپانی شده است و به عقیده بسیاری از کاربران این شرکت، با وجود ارائه ی ال جی G6، پیشرفت رو به جلوو نداشته است.

 

ال جی G6

دوربین

استفاده از دوربین دو گانه در این گوشی پرچمدار، چندان دور از ذهن نبود. چرا که این ویژگی در نسخه پیشین نیز به کار رفته است. تنها تمایزی که این گوشی با نسخه پیشین دارد، لنز های به کار رفته در این دوربین هاست.
گوشی هوشمند ال جی G6 با دو زاویه استاندارد و واید لذت عکاسی را دو چندان کرده است. دوربین اولیه این دستگاه دارای دیافراگم F/1.8 ، زاویه ی ۷۱ و لرزشگیر اپتیکال می باشد اما دوربین واید این دستگاه به گشودگی دیافراگم F/2.4 و زاویه دید ۱۲۵ درجه مجهز شده است که فاقدد لرزشگیر اپتیکال می باشد.
سرعت عکس برداری توسط این دوربین مناسب است و به علت رابط کاربری قدرتمند آن، می توان به سرعت به دوربین مورد نظر انتقال یافت.
گفتنی است که کیفیت تصاویر گرفته شده توسط این دوربین قابل مقایسه با گوشی آیفون ۷ نیست اما به طور کلی وضوح تصاویر بسیار مناسب بوده و هر مخاطبی را جذب خود می کند.
کیفیت عکس برداری به همراه ویژگی HDR چندان قابل توجه نیست اما به طور کلی عکس ها با کیفیت بوده و در نور کم درصد نویز آن متناسب است. دوربین اولیه این دستگاه به دلیل وجود لرزشگیر اپتیکال دارای کیفیت بهتری در شب و نور کم میباشد.
دوربین ال جی G6 علاوه بر HDR و تنظیمات دستی، دارای ویژگی های متعددی نیز است که با بهره گیری از این ویژگی ها می توان تصاویر خلاق و جالبی را پدید آورد. همچنین تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت و امکان عکسبرداری از طریق این دستگاه امکان پذیر است که به جذابیت هایی ال جی G6 افزوده است.

ال جی G6

لازم به ذکر است که دوربین سلفی این گوشی هوشمند، با وجود تنها یک لنز، همانند دوربین اصلی از دو زاویه دید استاندارد و واید پشتیبانی می کند و دارای رزولوشن ۵ مگاپیکسلی است. اما به دلیل نویز بسیار و همچنین کمبود وضوح تصویر، نسبت به دوربین اول عملکردی ضعیفف تری دارد.
کیفیت فیلمبرداری توسط جی ۶ با توجه به مقیاس جدید در صفحه نمایش متفاوت است. ضبط فیلم در این اسمارتفون با نسبت تصویر ۱۸:۹ با رزولوشن های HD و Full HD امکان پذیر است اما می توان بنا به نیاز مخاطب با نسبت تصویر ۱۶:۹ نیز فیلمبرداری نمود که دارای کیفیت ۴K UHD می باشد.
امکان ضبط فیلم به صورت side-by-side، از دیگر امکانات پنل کاربری دوربین این گوشی می باشد که می توان با تقسیم صفحه نمایش به دو بخش مساوی به ضبط فیلم پرداخت.
به طور کلی فوکوس و فیلمبرداری در این دستگاه به خوبی انجام پذیر است و با توجه به وجود لرزشگیر اپتیکال به کیفیت و وضوح تصاویر بسیار کمک می کند و از لرزش های احتمالی در هنگام ضبط فیلم می کاهد.

ال جی G6

باتری

همانطور که می دانید ظرفیت باتری در جی ۵، ۲۸۰۰ میلی آمپر ساعت می باشد و با رو نمایی از جی ۶، ظرفیت آن به ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعت افزایش یافته که غیر قابل تعویض است. گفتنی است این کمپانی با توجه به صفحه نمایش بزرگ تر در این دستگاه حجم باتری را نیز  افزایش داده است که سبب رضایتمندی بسیاری از طرفداران و مخاطبان شده است.
اگر چه جی ۶ قابلیت شارژ سریع بی سیم را ندارد، اما این شرکت کره ای ادعا کرده است که در زمان کمتر از ۱۰۰ دقیقه این گوشی به طور کامل شارژ خواهد شد.

جمع بندی

پرچمدار جدید شرکت ال جی در مقایسه با سری پیشین خود رشد چشمگیری داشته و با حذف ماژولار بودن خود به پیشرفت این کمپانی و جذب مخاطب کمک کرده است. قابلیت ضد آب و گرد و غبار به همراه صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی و رابط کاربری متفاوت اگرچه ویژگی تازه ای در اسمارتفون های نسل جدید نیست، اما در مقایسه با جی ۵ عملکرد و امکانات بهتری دارد. از نقاط ضعف ال جی G6 ، می توان به وجود تنها یک اسپیکر و حافظه داخلی ۳۲ گیگ اشاره نمود. اما دوربین به کار رفته در این دستگاه، و امکانات پر کاربردی که در آن بهره وری شده است سبب جذابیت هرچه بیشتر این گوشی هوشمند شده است.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *