امسال در فصل زمستان، شرایط ملایمی را در تقریباً تمام دنیا شاهد بودیم اما بااین‌حال، هیچ تضمینی برای ریزش ناگهانی برف وجود ندارد. هنگامی‌کهبرف می‌بارد، رانندگی کمی دشوارتر از حالت عادی است. اما بازهم باوجود شرایط آب و هوایی نامناسب می‌توان امنیت را در هنگام رانندگی در زمستان حفظ نمود. بدین منظور باید چند نکته ساده را رعایت کنید تا از خطرات احتمالی در امان باشید. در همین راستا، در این مقاله به 10 نکته مهمدرباره رانندگی در زمستان اشاره می‌کنیم.

1. زمان‌های نامناسب برای رانندگی را بشناسید

10 نکته که برای رانندگی در زمستان باید بدانید
اگر در گذشته تجربه‌ی موفقی از رانندگی در زمستان و برف دارید، این دلیل خوبی برای موفقیت همیشگی نیست. به‌هیچ‌عنوان نباید رانندگی در هنگام بارش و طوفان را انتخاب کنید آن‌هم به 2 دلیل: دلیل اول این است که کار را برای ماشین‌های برف‌روب سخت می‌کنید. دلیل دوم هم این است که اگر در در برف گرفتار شوید، نیروهای امدادی باید تاوان اشتباه شما را داده و به کمک شما بشتابند. درصورتی‌که احتمالاً افراد دیگری هم منتظر کمک آنها هستند.

اگر شرایط بسیار نامساعد است، به‌جز در موارد ضروری از خودروی خود استفاده نکنید.

2. از توانایی خودرو خود برای حرکت در برف مطمئن شوید


حتماً متوجه هستید که کنترل یک خودروی دیفرانسیل عقب در برف تقریباً ناممکن است. همیشه نیازی به خودروی 4 چرخ متحرک نیست بلکه فاکتورتعیین‌کننده، مهارت شما است. بنابراین اگر در مورد مهارت خود اطمینان ندارید، هرگز در برف خود را به ورطه آزمایش نکشانید. خودروهای دیفرانسیل جلو گزینه خوبی برای شرایط برفی هستند. البته به‌طور قطع یک خودروی 4 چرخ متحرک گزینه بهتری است. به‌هرحال اطمینانی به هیچ‌کدامنیست و بایستی به سراغ افزایش مهارت‌های خود بروید.

در نهایت لازم به ذکر است که اگر طوفانی در کار نیست و شناخت کافی نسبت به خودروی خود دارید، می‌توانید از برف لذت ببرید.

3. از لاستیک‌های مخصوص برف استفاده کنید


مهم نیست که خودروی شما از چه نوع سیستم انتقال قدرت استفاده می‌کند. باید بدانید که یکی از بهترین ابزار کمکی برای رانندگی در زمستان و برف،لاستیک‌های زمستانی است. می‌توانید از تایرهای 4 فصل استفاده کنید اما در برف شدید و کولاک، تایر زمستانی بهترین دستیار شماست. اینلاستیک‌ها باوجود عاج‌های بزرگ‌تر نسبت به نوع مخصوص تابستان، چسبندگی خوبی به وجود می‌آورند. به‌علاوه از چسبیدن برف و یخ بر روی لاستیک جلوگیری می‌کنند.

بازهم تأکید می‌کنیم که لاستیک زمستانی، تضمینی برای عدم سر خوردن و یا مشکلات دیگر نیست اما اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، می‌تواندانتخاب خوبی برای شما باشد.

4. با سرعت پایین رانندگی کنید

10 نکته که برای رانندگی در زمستان باید بدانید
اگر عادت به رانندگی با سرعت بالا و ترمزهای شدید و ناگهانی دارید، باید در نوع فرهنگ رانندگی خود تجدید نظر کنید. مشکل اصلی در برف، احتمال از دست رفتن کنترل خودرو است. در نظر داشته باشید که یخ، اوضاع را بسیار بدتر هم می‌کند اما بیشتر اوقات در زیر برف پنهان‌شده و راننده را غافلگیرمی‌کند.

طبق تجربه شخصی من، بدترین چیز برف فشرده است. حتی استفاده از خودروی چهار چرخ متحرک باوجود سیستم‌های کنترل کشش و ترمز ABS،نمی‌تواند کمک چندانی کند. اگر شروع به لیز خوردن کردید، سرعت خود را به‌آرامی کاهش داده و از ترمزهای ناگهانی به‌شدت خودداری کنید.

5. هنگام وخیم شدن اوضاع، خودروی خود را کنار بزنید

10 نکته که برای رانندگی در زمستان باید بدانید
اگر حین رانندگی در زمستان و برف شرایط بدتر شد، خودروی خود را کنار بزنید و از ادامه حرکت تا عادی شدن اوضاع، خودداری کنید. یک قانون طلایی برای رانندگی در برف وجود دارد آن‌هم این است که:

«توقف کردن بهتر از تصادف کردن است.»

6. آمادگی داشته باشید

10 نکته که برای رانندگی در زمستان باید بدانید
بایستی از قبل خودرو خود را تجهیز کنید. حداقل بایستی یک برف‌روب و یک دست زنجیر چرخ به همراه داشته باشید. حتی می‌توانید کمی شن و ماسه هم محض احتیاط با خود حمل کنید. گاهی اوقات لازم است از خودروی خود پیاده شوید، بنابراین استفاده از کفش‌های مناسب، لباس و دستکش گرم هم ضروری به نظر می‌رسد.

از همراه داشتن شارژر گوشی و یا پاور بانک غافل نشوید، چراکه تلفن همراه تنها راه ارتباطی شما با مراکز اورژانس است.

7. از وضعیت جاده و آب‌وهوا اطلاع پیدا کنید

10 نکته که برای رانندگی در زمستان باید بدانید
امروزه بسیاری از خودروها از سیستم ناوبری بهره می‌برند اما برای اطمینان، باید از پلیس و هواشناسی درباره وضعیت جاده‌ها و آب‌وهوای مسیر و مقصد خود پرس‌وجو کنید. اگر به این موارد دسترسی نداشتید، از رادیو و اخبار آن کمک بگیرید.

8. هنگام لغزیدن خودرو، از ترس و اضطراب دوری کنید

10 نکته که برای رانندگی در زمستان باید بدانید
یک راهکار قدیمی برای چنین مواردی وجود دارد که بیان می‌کند: «اگر عقب خودرویتان شروع به لغزیدن کرد، خودروی خود را در همان جهت هدایت کنید.» این کار به کنترل بهتر خودرو کمک می‌کند اما اگر به جنگ با خودرو بروید، قطعاً نتیجه ناگوار خواهد بود. اما اگر لغزشی رخ داد، پس از مدتی خودرو به‌خودی‌خود، به شرایط عادی بازمی‌گردد. در نظر داشته باشید که رانندگی در مسیرهای برفی دشوار است و در صورت بروز هرگونه اتفاقی، نباید ترس و ناامیدی را بر خود غلبه دهید.

9. شیشه‌های خودرو را تمیز نگه‌دارید

10 نکته که برای رانندگی در زمستان باید بدانید
نمی‌توان تمامی شیشه‌ها را به هنگام ریزش برف عاری از برف نگه داشت اما همیشه از تمیز بودن شیشه‌های جلو و عقب اطمینان حاصل کنید. برف‌ پاک‌کن‌ها نمی‌توانند چندان کمکی به زدودن یخ از روی شیشه بکنند حتی مخزن آب آن نیز ممکن است دچار یخ‌زدگی شود. بعضی از خودروها مخزن آب گرم شونده دارند که در چنین شرایطی به کمک خواهد آمد. اگر سرما و برف شدید بوده و به هنگام رانندگی شیشه اتومبیلتان یخ زد، هر چند دقیقهیک بار توقف کرده و یخ‌ها را پاک‌ کنید.

10. فاصله خود را با سایر خودروها حفظ نمایید

10 نکته که برای رانندگی در زمستان باید بدانید
برای راننده خوبی بودن، باید از نحوه رانندگی در شرایط مختلف آگاهی داشته باشیم. این مورد در شرایط برفی نمود بیشتری پیدا می‌کند. باید در برف فاصله ایمن را با تمامی خودروهای اطراف حفظ کنید و در صورت درخواست کمک، در حد توان خود به دیگران امدادرسانی کنید. همچنین استفاده از دستیارهای رانندگی در شرایط نامساعد جوی توصیه نمی‌شود، مانند کروز کنترل پیشرفته، چراکه برف و یخ می‌توانند عملکرد سنسورهای خودرو را مختل کنند.

دیجی رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *