خانه ورزش اخبار ورزش نیم فصل اول بوندس لیگا زیر ذره بین؛ بررسی عملکرد مهاجم ها و مربی های برتر (قسمت دوم)

نیم فصل اول بوندس لیگا زیر ذره بین؛ بررسی عملکرد مهاجم ها و مربی های برتر (قسمت دوم)

0

در این قسمت نگاهی خواهیم داشت به عملکرد برترین مهاجمین و مربیان بوندس لیگا در نیم فصل اول

به گزارش وبسایت نود، در نیم فصل اول بوندس لیگا شاهد هنرنمایی چند مهاجم گلزن بودیم که وبسایت رسمی مسابقات، ۶ مهاجم برتر طی ۱۶ هفته نخست بوندس لیگا را برگزیده است. آنتونی مودست (کلن)، روبرت لواندوفسکی (بایرن مونیخ)، پیر امریک اوبامیانگ (بوروسیا دورتموند)، چیچاریتو (بایر لورکوزن)، وداد ایبیشویچ (هرتا برلین) و تیمو ورنر (لایپزیگ) ۶ مهاجم برتر نیم فصل اول محسوب می شوند. شاید به جز آنتونی مودست و تیمو ورنر، می توانستیم پیش بینی کنیم که لواندوفسکی، اوبامیانگ، چیچاریتو و ایبیشویچ بهترین مهاجم های بوندس لیگا خواهند شد.

نیم فصل اول بوندس لیگا زیر ذره بین؛ بررسی عملکرد هافبک های برتر (قسمت اول)

آنتونی مودست

۱۳ گل طی ۲۱ بازی برای کلن در فصل جاری یک آمار فوق العاده برای این مهاجم فرانسوی محسوب می شود. مودست در کمال تعجب توانسته در جمع دو گلزن برتر نیم فصل اول قرار گرفته و بهترین رکورد گلزنی خود طی چند فصل اخیر بوندس لیگا را به ثبت برساند. هیچ بازیکن فرانسوی نتوانسته آمار گلزنی هر ۱۵۳ دقیقه یک گل را همچون آنتونی مودست در بوندس لیگا تکرار کند. باید گفت که هر ۱۵۳ دقیقه یک گل حتی از آمار یورگن کلینزمن و کارل هاینتس رومینیگه نیز بهتر است. خوشحالی های منحصر به فرد مودست پس از گلزنی و ضربات گاه و بیگاه کونگ فویی که به توپ وارد می کند، باعث شهرت مهاجم اسبق بلکبرن راورز در فوتبال آلمان شده است.

روبرت لواندوفسکی

«لوا گُل» با گشودن دروازه لایپزیگ در هفته شانزدهم توانست به یک رکورد کم نظیر دست یابد زیرا او به هر ۱۸ تیم کنونی بوندس لیگا گل زده است حتی خود بایرن! اگر چه لواندوفسکی در این فصل فقط ۱۲ گل زده و در رده سوم جدول گلزن های بوندس لیگا قرار دارد اما ۶۳ شوت به سوی چارچوب از جانب وی بدین معناست که لواندوفسکی یک مهاجم بسیار زهردار در خط حمله باواریایی ها بوده است. لواندوفسکی اکنون به همراه جیووانی البر با ۱۳۳ گل در رده دوم بهترین گلزن های خارجی تاریخ بوندس لیگا قرار گرفته و فقط کلودیو پیزارو با ۱۹۰ گل بالاتر از این دو مهاجم گلزن حضور دارد.

پیر امریک اوبامیانگ

شاید کسی متعجب نشود که باز هم اوبامیانگ در صدر جدول گلزن های نیم فصل قرار گرفته است. در طول نیم فصل رقابت شدیدی بین اوبامیانگ و مودست برای حضور در صدر جدول گلزن ها وجود داشت و مهاجم گابونی دورتموند در هفته های آخر توانست گوی سبقت را از مودست برباید. او از هر ۴ شوتی که به سوی چارچوب دروازه حریفان زده، یک گل به ثمر رسانده است. از ۱۶ گل اوبامیانگ در نیم فصل نخست، ۹ گل در بازی های بیرون خانه بوده که به تنهایی ۴ گل در فولکس پارک اشتادیون هامبورگ به نام اوبامیانگ ثبت گردید. او به تازگی به اردوی تیم ملی کشورش دعوت شده تا راهی جام ملت های آفریقا شود. بهترین گلزن های دورتموند پس از اوبامیانگ فقط ۴ گل زده اند!

چیچاریتو

اگر چه ستاره ارزشمند مکزیکی فقط ۵ گل برای لورکوزن در نیم فصل اول بوندس لیگا زده اما بهترین گلزن تیمش محسوب می شود. رکورد هر ۱۴۸ دقیقه یک گل و همچنین بهترین گلزن مکزیکی تاریخ بوندس لیگا در اختیار چیچاریتو قرار دارد. چیچاریتو هرگز یک مهاجم گلزن تمام عیار یا یک ماشین گلزنی نیست بلکه او یک بازیکن پا به توپ و تکنیکی بوده که قادر به ویران کردن هر خط دفاعی می باشد. چیچاریتو ۳ بار نیز تیر دروازه حریفان را در مسابقات نیم فصل اول لرزانده و سابقه خراب کردن ضربه پنالتی را نیز دارد.

وداد ایبیشویچ

این مرد بوسنیایی یکی از معدود مهاجم های تاریخ بوندس لیگا بوده که از مرز ۱۰۰ گل عبور نمود. ایبیشویچ با بستن بازوبند کاپیتانی هرتا برلین و انجام بیش از ۲۴۰ بازی در بوندس لیگا، یک مهاجم تمام عیار برای پال داردای محسوب می شود. او از ۳۸ شوت داخل چارچوب، ۸ گل در نیم فصل اول زده که شامل ۳ «دو گله یا brace» می گردد. مهاجم سابق هوفنهایم ۳ موقعیت گل نیز برای هم تیمی هایش طی ۱۶ هفته نخست بوندس لیگا فراهم کرده است.

تیمو ورنر

پدیده جوان اشتوتگارت که در تابستان گذشته به لایپزیگ ثروتمند پیوست و اکنون با ۹ گل، بهترین گلزن شرقی ها در نیم فصل اول محسوب می شود. تعداد گل های ورنر برای لایپزیگ تا پایان نیم فصل اول، از کل تعداد گل های او برای اشتوتگارت در فصل گذشته بیشتر است. ورنر دو پاس گل هم داده و جوان ترین بازیکن تاریخ بوندس لیگا محسوب می شود که به مرز ۱۰۰ بازی در این مسابقات دست می یابد. درخشش فرای تصور تیمو ورنر باعث شد تا داوی زلکه تبدیل به یک نیمکت نشین محض در لایپزیگ شود.

اما به سراغ مربیان زبده و موفق بوندس لیگا در نیم فصل اول می رویم. همان طور که چندی پیش در نود خواندید، نیمکت های بوندس لیگایی در فصل جاری بسیار دستخوش تغییر شده و میزان صبر و تحمل باشگاه های آلمانی تنزل یافته است.

تغییرات متعدد روی نیمکت بوندس لیگایی ها در نیم فصل؛ سعه صدر آلمانی چه شد؟ (قسمت اول)

تغییرات متعدد روی نیمکت بوندس لیگایی ها در نیم فصل؛ سعه صدر آلمانی چه شد؟ (قسمت دوم)

وبسایت رسمی مسابقات در شرایطی از رالف هازن هاتل (لایپزیگ)، پیتر اشتوگر (کلن)، پال داردای (هرتا برلین) و یولیان ناگلزمن (هوفنهایم) به عنوان ۴ مربی برتر نیم فصل نخست بوندس لیگا یاد می کند که هیچ نامی از کارلو آنچلوتی و توماس توخل در این جمع دیده نمی شود.

رالف هازن هاتل

درخشش لایپزیگ در نخستین فصل حضور در بوندس لیگا و کسب نایب قهرمانی نیم فصل اول بدین معناست که این تاکتیک شناس اتریشی کار خودش را خیلی خوب بلد است. رکورد ۸ برد متوالی برای لایپزیگ و غلبه بر تیم های بزرگی همچون دورتموند و لورکوزن هرگز از یاد هواداران معدود این باشگاه منفور در سرتاسر آلمان نخواهد رفت. البته رالف هازن هاتل یک استاد کاریزماتیک یعنی رالف رانگنیک را به عنوان مدیر ورزشی در بالای سر خود می بیند.

پیتر اشتوگر

شاید کمتر کسی دوران بازی اش در تیم ملی اتریش را به خاطر بیاورد اما اشتوگر به عنوان مربی توانست یک تیم چغر را در فصل پیش بسازد. بزهای چغر و بد بدن فقط ۳ بار در نیم فصل اول شکست خورده و تعداد گل های دریافتی کلن از کلیه تیم های کنونی بوندس لیگا به جز آینتراخت فرانکفورت و بایرن مونیخ کمتر است. از ۱۵ گل دریافتی کلن نیز ۴ گل در یک مسابقه یعنی رویارویی با هوفنهایم دریافت شد. درخشش آنتونی مودست در خط حمله، وجود یک خط دفاعی مستحکم و دوندگی فوق العاده بازیکن های کلن از جمله مهم ترین عوامل موفقیت بزهای نر در نیم فصل نخست هستند.

پال داردای

این مربی مجارستانی که تقریباً همه عمر حرفه ای خویش را به عنوان بازیکن در باشگاه هرتا سپری کرده بود، طی دو فصل اخیر روی نیمکت بانوی پیر نیز به موفقیت های عمده ای رسید. حضور هرتا در رده هفتم جدول در فصل گذشته و البته ادامه همان نتایج خوب در فصل جاری را باید مدیون درایت داردای دانست. تعداد بردهای هرتا در نیم فصل از همه تیم های حاضر در بوندس لیگا به جز بایرن مونیخ و لایپزیگ بیشتر بوده و پنجمین خط دفاعی برتر نیم فصل نیز به بانوی پیر تعلق دارد. هرتا در واپسین روزهای فصل پیش فرصت حضور در لیگ قهرمانان اروپا را از دست داد اما هواداران باشگاه در این فصل منتظر بازگشت به همان روزهایی هستند که علی دایی و میشائیل پریتز در لیگ قهرمانان می درخشیدند.

یولیان ناگلزمن

چه کسی فکر می کرد که جوان ترین سرمربی تاریخ بوندس لیگا چنین نتایج خوبی را به همراه هوفنهایم بگیرد؟ در روزی که ناگلزمن روی نیمکت هوفنهایم نشست، آنها در رده هفدهم جدول بودند ولی ناگلزمن نه تنها هوفنهایم را از سقوط در فصل گذشته نجات داد بلکه در فصل جاری نیز موفق شده که یک نیم فصل بدون باخت را برای این تیم رقم بزند. هوفنهایم به همراه رئال مادرید، تنها تیم های بدون باخت فصل جاری در بین ۵ لیگ معتبر قاره اروپا هستند. هدف اصلی ناگلزمن در این فصل دیگر فرار از سقوط نیست بلکه او به دنبال ثبت بهترین رتبه زینشایمی ها در تاریخ بوندس لیگا و حتی رساندن این تیم به مسابقات اروپایی است.

تغییرات نیمکت ها ادامه دارد!

نیمکت های بوندس لیگا به سوی نیروی جوانی و تفکرات مدرن پیش می روند هر چند که الزاماً هر مربی جوانی را نمی توان یک انتخاب مناسب دانست. اخیراً باشگاه آگزبورگ پس از برکناری عجیب و غریب درک شوستر ترجیح داد تا نیمکت خود را به مربی تیم های آکادمی باشگاه یعنی مانوئل باوم ۳۷ ساله بسپارد. باشگاه آگزبورگ به تازگی اعلام کرده که باوم تا پایان فصل روی نیمکت آنها خواهد نشست. اشتفان رویتر مدیر ورزشی آگزبورگ حامی اصلی باوم بوده و می گوید که این مربی جوان طی ۲ سال و نیم حضور در آکادمی باشگاه ثابت کرده که با فلسفه آگزبورگ سازگار است. به هر حال باوم فرصت خوبی خواهد داشت تا در تعطیلات زمستانی یک تیم دلخواه بسازد.

شاید اوضاع هیچ تیمی به اندازه دارمشتات بد نباشد. آنها پس از برکناری نوربرت مایر و انتصاب موقت رومن برندروث ترجیح دادند تا سکان هدایت خویش را به یک مربی بی تجربه یعنی تورستن فرینگز ۴۰ ساله بسپارند. فرینگز یک قرارداد ۱۸ ماهه با نیلوفرهای آبی بسته در حالی که اغلب هواداران دارمشتات به این مربی خوش بین نیستند.

دیتر هکینگ نیز پس از ناکامی و برکناری از وولفسبورگ، روی نیمکت مونشن گلادباخ نشست تا نیم فصل پُر ماجرای خود را تکمیل کند. بسیاری از هواداران گلادباخ نیز به انتخاب دیتر هکینگ از جانب مکس ابرل مدیر ورزشی مادیان ها خوش بین نیستند. اگر هکینگ موفق نشود، شاید ابرل نیز به همراه وی از باشگاه گلادباخ برکنار گردد. اردوی زمستانی در ماربیای اسپانیا بهترین فرصت برای هکینگ خواهد بود.

هامبورگ نیز پس از برکناری برونو لابادیا سرمربی، جانشینی مارکوس گیزدول و سپس جدایی دیتمار بایرزدورفر، سکان رهبری باشگاه را به هریبرت بروخهاگن سپرد. بروخهاگن نیز به عنوان مدیر جدید باشگاه هامبورگ ترجیح داد تا ینس تات را تحت عنوان مدیر ورزشی به این باشگاه بیاورد. گیزدول با تکیه بر چند نتیجه خوب در اواخر نیم فصل توانسته قدرت بیشتری گرفته و حتی اقدام به اخراج امیر اشپاهیچ مدافع جنجالی و پُر اشتباه از تیم هامبورگ کرد.

برنامه نود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *