گوش کردن موسیقی یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های روزانه است؛ اما اگر با واقعیت افزوده‌ شنیداری (augmented aural reality) نحوه‌ پخش موسیقی را به شیوه‌ای متفاوت یعنی همانطور که برایتان خوشایندتر است، انتخاب کنید، این لذت چند برابر خواهد شد!

واقعیت افزوده معمولا برای همپوشانی دیجیتال و دنیای واقعی به کار می‌رود. Augmented به معنای افزایش دادن و تقویت کردن و به دنبال دیجیتالیزه کردن احساسات ما است. این یعنی با استفاده از واقعیت افزوده در دنیای فیزیکی، دارای قدرت مجازی خواهیم شد!

واقعیت افزوده‌ شنیداری

گوگل گلس، هولولنز مایکروسافت از نمونه‌های این صنعت در حال رشد محسوب می‌شوند. اما واقعیت افزوده برای گوش‌ها یا همان واقعیت افزوده‌ شنیداری (AAR) نیز از راه رسیده است و در آینده‌ای نزدیک آن را تجربه خواهیم کرد.

واقعیت افزوده‌ شنیداری

برای مثال Nura یک جفت هدفون برای داخل گوش و روی گوش است که در تابستان 2016 توانست مبلغ 1.88 میلیون دلار در کیک استارتر جذب کند. نحوه‌ شنیدن موسیقی با این هدفون‌های واقعیت افزوده از شخصی به شخص دیگر متفاوت است.

واقعیت افزوده‌ شنیداری

هدفون Nura با اندازه‌گیری ارتعاشات گوش داخلی (یکی از مواردی که در شنوایی‎سنجی نوزادان استفاده می‌شود)، ورودی موسیقی را با میزان شنوایی هر شخص مطابقت خواهد داد.

واقعیت افزوده‌ شنیداری

این هدفون 399 دلاری در بهار 2017 عرضه خواهد شد و در حقیقت یک کمک شنوایی برای ناشنوایان محسوب می‌شود.

هدفون واقعیت افزوده‌ دیگری به نام HERE ONE با جدا کردن صداهای مختلف، امکان کنسل کردن نویزها و گوش دادن به گفتگوهای خاص در یک فضای شلوغ مثلا یک رستوران را فراهم خواهد کرد!

این هدفون‌ها با استفاده از فرآیند فیلترینگ انتخابی، نویزهای موجود در فضا را حذف خواهند کرد.

ایربادهای Here Active Listening هم برای موسیقی لایو طراحی شده‌اند و به کمک گوشی‌های هوشمند قابل تنظیم خواهند بود.

افکت‌های تاثیرگذاری که به شنوایی طبیعی شما اضافه می‌شوند؛ از ویژگی‌های این هدفون‌های 300 دلاری ساخت لابراتوار Doppler می‌باشند که همه جا قابل استفاده هستند.

واقعیت افزوده‌ شنیداری

واقعیت افزوده‌ شنیداری با بینش روان صوت شناسی

بینش این تکنولوژی سایکو آکوستیک یا بهتر است بگوییم روان صوت شناسی است که آنچه در جهان فیزیکی رخ می‌دهد را با آنچه در ذهن ما است ترکیب می‌کند.

سایکو آکوستیک به طراحان MP3 این امکان را خواهد داد همه‌ اطلاعات یک قطعه‌ موسیقی را استخراج و آن را به صورتی منسجم برای گوش کاربر آماده کنند.

جالب است بدانید هدفون‌ها می‌توانند علاوه بر حس شنوایی با حس لامسه نیز ارتباط برقرار کنند! هدفون Nura از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط با باس و بیت استفاده کرد.

استفاده و درک سیگنال‌های سایکو آکوستیک همچنان در مراحل ابتدایی بوده و همچنان مشکلاتی در مسیر این تکنولوژی قرار دارند. مثلا وقتی به هنگام سخنرانی صدای یک زنگ بلند شود سیستم گیج خواهد شد!

واقعیت افزوده‌ شنیداری

گوش کردن یک فرآیند دموکراتیک محسوب می‌شود چون در بیشتر موارد به صورت غیرفعال عمل می‌کند و مجبورید هر چه هست را بشنوید.

اما با استفاده از واقعیت افزوده‌ شنیداری، امکان کنترل آنچه می‌شنویم نیز فراهم خواهد شد. دیگر مجبور نخواهید بود صداهای ناهنجار و بسیار بلند را بشنوید.

واقعیت افزوده‌ شنیداری

هدفون واقعیت افزوده‌ شنیداری Pilot قول داده است که امکان ترجمه‌ همزمان را به صورتی دقیق فراهم کرده و در حقیقت یک کدگشای زبانی در اختیار شما قرار دهد.

ویژگی مثبت واقعیت افزوده‌ شنیداری (AAR) تمرکز حواس است. شیوه‌ای برای بهینه سازی صداهای دنیای اطراف که اگر چه همچون هدست‌های مجازی شما را از دیدن و شنیدن آنچه مطلوب نیست نجات خواهد داد و شما را کاملا از فضای اطرافتان جدا می‌کند؛ اما طرفداران خود را نیز خواهد داشت!

منبع HotAppNews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *