روویو در یک نگاه

این شرکت بازیسازی فنلاندی کار خود را در سال ۲۰۰۳ میلادی و با نام ریلیود Relude شروع کرد. دفتر مرکزی آن در شهر اسپو قرار دارد. در سال ۲۰۰۵ میلادی به روویو اینترتِینمنت تغییر نام داد. معروف ترین بازی ساخت این کمپانی “انگری بردز” است که به پدیده ای جهانی تبدیل شد.

روویو را دقیق تر بشناسید

در سال 1996 میکائیل یک سال سربازی اش را در ارتش فنلاند کامل کرد و سپس به دانشکده ی بازرگانی در جنوب فرانسه و نیو اورلینز رفت. در همان حین نیکلاس شروع به تحصیل در رشته ی علوم کامپیوتر دانشگاه هلسینکی کرد.
در سال 20033 سه نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی هلسینکی، نیکلاس هِد، یارنو واکِوِینن و کیم دیکِرت، در مسابقه ی ساخت بازی موبایل که نوکیا و HP اسپانسرهایش بودند شرکت کردند. و برنده شدند. وسترباکا که در آن زمان در HP کار میکرد میگوید “بازی بسیار جالبی ساختند. و سپس از من پرسیدند باید چه کنند. پاسخ من کاملا مشخص بود: بازی بسازید!”

پیروزیِ بازی مالتی پلیر real-timeشان به نام King of the Cabbage World باعث شد سازندگان آن، کمپانی شان Relude را در سال 2004 راه اندازی کنند.

این بازی به سومی (که امروزه به نام سومی استودیوز به عنوان بخشی از دیجیتال چالکت شناخته میشود) فروخته شد و به Mole War تغییر نام داد که تبدیل به یکی از اولین بازی های موبایل مالتی پلیر real-time تجاری شد. نیکلاس از میکائیل خواست که مدیرعامل شود و البته میکائیل مردد بود: “نمیدانستم این کمپانی چطور درامد خواهد داشت اما احساس میکردم این دقیقا همان کاری ست که من میخواهم انجام دهم”. سپس با چند هزار یورو سرمایه گذاری یک دفتر اجاره کرد.

684px-Peter_Vesterbacka_of_Rovio_Mobile_at_Game_Developers_Conference_2011

نتیجه ی سال اول همکاری با دیجیتال چاکلت بود. اواخر سال نام کمپانی را به روویو (در فنلاندی یعنی آتش بازی) تغییر دادند و پدر میکائیل، کاج، 1میلیون یورو سرمایه گذاری کرد. کمپانی شروع به رشد کرد اما میکائیل به مشکلاتی با پدرش برخورد، طرز تفکرشان جور در نمی آمد درنتیجه علی رغم میل باطنی اش، میکائیل کمپانی را ترک کرد.

از سال 2007 مشکلاتی که داشتند باعث شد تعداد کارمندان را کم کم کاهش دهند. تا جایی که در 2009 از 50 کارمند تنها 12 نفر مانده بودند. نیکلاس تصمیم گرفت کمپانی را ریبوت کند و برای این کار به میکائیل احتیاج داشت. کاج موافقت کرد و پسرش را بازگرداند، به این شرط که این بار به روش میکائیل پیش روند.
در غیاب او آیفون در سال 20077 به بازار آمد و اپ استور پدیدار شد. موقعیت بسیار خوبی بود چرا که به راحتی مخاطبی میلیونی در اختیارشان قرار میگرفت. اما پیش از هرچیز باید شرکت را از ورشکستگی نجات میدادند. برای این کار احتیاج به موفقیتی چشمگیر داشتند که با استفاده از اپ استور ممکن بود به دست آورند.

“اگر در آیفون موفق میشدیم میتوانستیم اسمارت فون ها و حتی پلتفرم های دیگر را هم شامل کنیم”

روویو 51 بازی ساخته و چندتای آنها را به کمپانی های بزرگی چون EA فروخته بود اما این بار باید بازی ای میساختند که برای تمام مخاطبین آیفون جذاب باشد. پس بازی های ترسناک و علمی که پیش از این برای کمپانی های دیگر طراحی کرده بودند به کار نمی آمد. باید برپایه فیزیک میبود (که در آن زمان در وبسایت های فلش رایج بود)، نیازی به آموزش نمیداشت، و تایم لود بسیار کوتاه میبود تا تجربه ای شیرین هرچند کوتاه به مخاطب بدهد. آیکنِ بازی نیز باید در اپ استور به راحتی دیده میشد و به چشم می آمد.

موفقیت

پنجاه و دومین بازی روویو انگری بردز نام داشت. پرنده های بسیار خشمگینی که نه پا دارند نه قدرت پرواز. دلیل عصبانیتشان در سیر تکاملیِ بازی به دلیلی کاملا قانع کننده تبدیل شد: خوک ها تخم هایشان را دزدیده اند.

0525

البته خوک ها آخرین نوآوری بازی بودند. ورژن ابتدایی انگری بردز با چیزی که امروز میشناسیم کاملا تفاوت داشت. در اولین نسخه ی بازی باید هر پرنده را به خانه ی هم رنگ خودش هدایت میکردید. به خانه ضربه میزدید و پرنده ی هم رنگ میپرید و آن را خراب میکرد. هیچ کدام از پرنده ها توانایی خاصی نداشت. سپس قابلیت پرت کردن پرنده ها اضافه شد که البته با استفاده از انگشت صورت میگرفت نه منجنیق. و رد آخر هم دلیل عصبانیت پرنده ها به بازی اضافه شد تا تقریبا شکل امروزی بازی به دست آید.

در دسامبر 2009 انگری بردز در اپ استور ظاهر شد. در سه ماه اول در بازارهای انگلیسی زبان چندان شباهتی به موفقیت نداشت اما روویو نگران نبود: همان اول فهمیدیم شکستن بازارهایی به آن بزرگی کار بسیار دشواری خواهد بود. پس اهداف کوچکتری انتخاب کردیم.
بازی در مدتی کوتاه نامبر وانِ اپ استور فنلاند شد. همین اتفاق در سوئد و دانمارک، سپس یونان و جمهوری چک نیز افتاد. “پیش از گرفتن بازار انگلیس و امریکا، که اکنون 90درصد بازارمان هستند، 30-40هزار دانلود در کشورهای کوچکتر داشتیم. رقم بزرگی نیست اما حدودا چهار برابر فروش متوسط یک اپ بود.
11فوریه ی 20100 اپل انگری بردز را به عنوان بازی هفته در صفحه ی اول اپ استور انگلستان قرار داد که باعث شد از رتبه ی 600 به رتبه ی 1 برسد. و در آوریل رتبه ی اول امریکا هم شدند. به عنوان مقدمه ی این کار روویو تریلری در یوتوب برای بازی ساخت (دومین تریلری که برای یک بازی آیفون ساخته شده بود)که تا الان بیش از 17میلیون بار دیده شده است. سپس کمپانی 42 مرحله ی جدید به بازی اضافه کرد. در آخر، ورژن لایت رایگان نیز ارائه شد.
ورژن اندروید بازی 200میلیون دانلود داشت.

محبوبیت

حدود 800 کارمند در این کمپانی مشغول به کار هستند از 40 ملیت متفاوت. ورژن های محبوب این بازی برای اکثر پلتفرم ها موجود است و در کل چیزی در حدود 2میلیارد دانلود داشته است. کاربران جمعا روزی 200میلیون دقیقه صرف انجام این بازی میکنند! در اولین سالگرد بازی 2405 نفر در 756 شهر دنیا “روز انگری بردز” را جشن گرفتند! گرچه انگری بردز همیشه در رتبه ی اول لیست دانلودها نبوده، اما از لحظه ای که به رتبه ی اول رسیده تا کنون از لیست 10 بازی برتر خارج نشده است.

منبع هاتب نیوز

  • پرندگان خشمگین

    ورود پرندگان خشمگین به بورس آمریکا

    ورود پرندگان خشمگین به بورس آمریکا پرندگان خشمگین یا همان Angry Birds نیز وارد بورس سهام آ…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *