اگر اهل بازی باشید، حتما نام مینی کلیپ را شنیده اید، این کمپانی بسیار جالب در حقیقت بزرگترین پورتال خصوصی بازی در جهان است. مینی کلیپ یک وب سایت بازی های آنلاین است که در سال 2001 تاسیس شد و دارای مجموعه ای بزرگ و متنوع از بازی های رایانه ای است‌. کمپانی مینی کلیپ چگونه به یک ابر برند جهانی تبدیل شد؟

پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب جالب را در هات اپ نیوز مطالعه نمایید.

 کمپانی مینی کلیپ

مینی کلیپ دومین وب سایت بزرگ خصوصی بازی های آنلاین!

این کمپانی در 195 کشور کاربر دارد. دیدگاه خاص این کمپانی از فضای بازی های دیجیتال و ساخت بیش از 45 بازی موبایل با کیفیت بالا، 1000 بازی آنلاین، توزیع گسترده بازی ها در سطح بین المللی این کمپانی را به یک برند شناخته شده در زمینه ی بازی های رایانه ای و موبایل تبدیل کرده است‌. مینی کلیپ دومین وب سایت بزرگ خصوصی بازی های آنلاین محسوب می شود.

سرمایه اولیه این کمپانی 40000 پوند بود، که این میزان در سال 2008 به 900 میلیون پوند رسید. این کمپانی در طول شش یا هفت سال سودآور بوده است و فقط در دو سال گذشته 20 میلیون دلار گردش مالی داشته است.

دفتر اصلی کمپانی مینی کلیپ در کشور سوئیس است اما در پرتغال، ایتالیا و بریتانیا هم دفاتر رسمی دارد. بازی های مینی کلیپ تاکنون 500 میلیون بار شاید هم بیشتر دانلود شده اند.

این جامعه ی پرشور در تمامی شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک، توییتر و یوتیوب فعالیت دارند. 430 میلیون دقیقه در هر روز رقم بازی های روزانه در این وب سایت است که چیزی معادل 811 سال می شود!

کمپانی مینی کلیپ در سال 2001 بوسیله ی دو دوست جوان به نام های تیهان پریسبی و رابرت اسمال که در آن زمان 24 سال داشتند در حالیکه در حال تمسخر جورج بوش مینی کلیپی از خود تهیه کردند و آن را در وب سایت خود با همین نام گذاشتند، به صورت کاملا اتفاقی تاسیس شد.

این ویدیوی مینی کلیپ دو میلیون کاربر جدید به سایت آنها جذب کرد و به این ترتیب راه ورود به دنیای تجارت بازی های رایانه ای برای آنها باز شد.

 کمپانی مینی کلیپ

رابرت و تیهان همه ی پس انداز خود را روی هم گذاشتند و با یک سرمایه ی 40000 پوندی وبسایت بازی های آنلاین خود را راه اندازی کردند.

رابرت اسمال مدیر اصلی این شرکت در مورد خود اینگونه می گوید: من از کودکی عاشق بازی های رایانه ای بودم، با وسواس آنها را نگاه می کردم. بازی های مثل اسپکتروم zx و جت پک به نظرم خوب ساخته شده بودند، من واقعا درگیر آنها می شدم اما همیشه با خودم فکر می کردم این بلوک های پیکسلی می توانند خیلی بهتر از این باشند!

او می گوید: من تا سن ده سالگی تلویزیون نداشتم و با خانواده ام در یک روستای دور افتاده زندگی می کردم همین باعث شد به جای اینکه مدام جلوی تلویزیون بنشیم از همان کودکی بیاموزم چگونه خودم را سرگرم کنم.

این واقعیت که بازی های رایانه ای فقط سرگرمی های منفعل و یک طرفه نیستند و می توان با آنها تعامل دوسویه برقرار کرد مرا به هیجان می آورد.

یکی از اولین محصولات آنها یک بازی دو نفره به نام Dancing bush بود که در مدت یک ماه بیش از یک میلیون بازیکن جذب کرد.

اسمال در مورد این بازی می گوید: ساخت این بازی خیلی راحت بود، من برای ساخت بازی اصلا علاقه ای به کد نویسی نداشتم، برنامه ی مایکرومدیا فلش در آن زمان تازه آمده بود و برای ساخت این نمونه بازی ها خیلی مناسب بود.

فقط کافی بود بدون داشتن مهارت خاصی یک ویدئوی دیجیتالی ضبط کنید، آن را تکه تکه کنید و انیمیشن های مورد نظر خود را با آنها بسازید. من از تیهان در حالیکه می رقصید فیلم گرفتم و بعد سر جورج بوش را روی آن گذاشتم.

از همان ابتدا تمرکز این دو دوست بر سادگی و تجربه ی خوب بازیکنان از بازی بود، اسمال می گوید: به دنبال ساخت بازی های با گرافیک های پیچیده و چند بازیکنی نبودیم، میخواستیم به صورت آنلاین مخاطبان جهانی داشته باشیم، اما این کار را با ساخت بازی های کنسولی انجام ندادیم.

 کمپانی مینی کلیپ

این مدیر جوان به سرعت با جذب کاربران جدید شروع به سرمایه گذاری بر روی این موفقیت زودهنگام خود کرد. میزان کاربران این وب سایت 43 میلیون نفر و سن اکثر این کاربران بین 10 تا 18 سال است، این تعداد کاربر بدون هیچ سرمایه گذاری خارجی جذب شده اند.

کاربران به 400 بازی این وب سایت که ساده، اعتیاد آور و بیشتر اوقات رایگان هستند جذب می شوند. این بازی های شامل پازل، سودکو و وب سایت دارای دامنه ی گسترده ای از بازی های مختلف است، بازی های آنلاینی مثل بازی های اکشن، بازی های ورزشی، پازل ها، بازی های دخترانه، بازی های کودکانه، بازی های فلش.

با عضو شدن در این وب سایت بازی های جدید به مجموعه ی بازی های شما اضافه می شوند، اگر خود کاربر بخواهد می تواند با پرداخت هزینه بازی را ادامه دهد.

 کمپانی مینی کلیپ

در آمد این سایت از منابع مختلف دیگری نیز تامین می شود. تبلیغات یکی از نخستین راه های کسب درآمد این کمپانی است و همچنان هم بخش مهمی از گردش مالی آنها به این بخش اختصاص دارد. درآمد حاصل از تبلیغات این شرکت در سال 2007 بین 18 تا 20 میلیون پوند بود.

حق اشتراک هایی که برای بازی ها پرداخت می شود، و همچنین حمایت فیلم سازان که با پرداخت پول از مینی کلیپ می خواهند برای آنها بازی های مرتبط با فیلم های ساخته شده ی جدید بسازند، هم یکی از سودآورترین راه های کسب درآمد مینی کلیپ یعنی چیزی در حدود 35% است. مینی کلیپ برای فیلم دزدان دریایی کارائیب و مرد عنکبوتی بازی های جذابی ساخته است.

 کمپانی مینی کلیپ

اسمال این موفقیت سریع کمپانی مینی کلیپ را مدیون این طرز تفکر خود دانست که به جای اینکه مثل برندهای بزرگ در تلاش باشد به شدت از حقوق مادی ومعنوی خود مواظبت کند، همه ی بازی های خود را به صورت رایگان در اختیار همگان گذاشت.

یکی از عوامل اصلی موفقیت مینی کلیپ، تمایل این کمپانی برای عرضه ی بازی ها به صورت رایگان در زمانی بود که کنترل بازار در دست بازی های کنسولی 60 دلاری بود.

 کمپانی مینی کلیپ با ارائه ی چیزی متفاوت از آنچه سایرین ارائه می دادند، آینده ی خود را ساخت!

اسمال می گوید: جذب کاربران در ابتدای کار بسیار چالش برانگیز بود، موضوعی که به شدت روی آن تمرکز کردیم. خوشبختانه با سخت گیری کمتر در مورد حقوق مادی و معنوی خود کاربران را برای انتشار اطلاعات مربوط به وب سایت به کار گرفتیم.

محتوای ما برای اینترنت و برای به اشتراک گذاری ساخته شده بود. چیزی در حدود 300000 وب سایت در حال حاضر از محتوای ساخته شده ی ما استفاده می کنند.

به نظر مدیر کمپانی مینی کلیپ ماهیت حرکت سریع تجارت های آنلاین علاوه بر اینکه یک فرصت است یک خطر هم محسوب می شود. در بخشی که رقیبان زیادی وجود دارد و هیچ مانع خاصی هم نیست، تنها راه موفقیت پایدار، زرنگی و نوآوری دائمی است.

متفاوت باشید تا رشد کنید

رابرت به استارتاپ های دیگر توصیه می کند، اگر می خواهید جان سالم به در ببرید باید آسیب ببینید(کوچک شوید). می توانید فورا تصمیم بگیرید و سریعا هم اقدام کنید. وقتی کوچک باشید چندان بد نیست، بر روی این فرصت سرمایه گذاری کنید و به سرعت حرکت کنید.

آنکه سریع تر حرکت می کند، قوی تر خواهد بود

او می گوید: در بین جامعه ی کاربران خود شور و شوق به پا کنید، محصولات خود را شایسته ارائه دهید و دیگر نگران مسائل مربوط به روابط عمومی و بازاریابی نباشید چون قسمت اعظم کار را انجام داده اید.

خود را به جای مخاطبان اصلی خود بگذارید، واقعا آنها چه می خواهند، این همان نقطه ای است که باید روی آن تمرکز کنید. حتی اگر محتوای پیچیده ای دارید آن را در قالبی ساده به کاربران ارائه کنید. ما 400 بازی به 11 زبان مختلف داریم اما صفحه ی اصلی ما بسیار ساده است.

ما هرگز از سایر کسب و کارها مشورت نخواستیم، منبع اصلی بیشتر تصمیم های ما 30 نفر از بازیکنان متوسط بودند. همه ی ما گیمرهای خوبی هستیم، ما در حدود 165 کارمند داریم که اگر آنها را تفکیک کنید یا برنامه نویس هستند یا گرافیست.

افرادی که ما در  کمپانی مینی کلیپ استخدام می کنیم از مخاطبان اصلی ما هستند تا به خوبی بتوانند کاربران را درک کنند.

 کمپانی مینی کلیپ

کمپانی مینی کلیپ با هر کسی از هر کشوری و با هر سنی که قادر به ساخت یک بازی خوب باشد حاضر به همکاری است. شاید یک کودک ده ساله بازی خوبی بسازد ما با او هم همکاری خواهیم کرد. در حال حاضر هم یک برنامه نویس  14 ساله به نام Damien Clarke داریم که مادرش موافقت نامه او را برای همکاری با ما امضا کرد.

مینی کلیپ آنلاین لندن، بریتانیا

مینی کلیپ آنلاین در Farringdon لندن در فاصله کمی از  Silicon Roundabout و در فضایی بسیار جالب قرار دارد ،  این تیم متشکل از خلاق ترین و با استعدادترین متخصصان از کل جهان است. مسئولیت اصلی آنها ارتقا وب سایت Miniclip.com است، این وب سایت هر دو هفته یکبار آپدیت می شود.

بازیکنان
مینی کلیپ دارای یک سیستم اجتماعی با بازیکنان ثبت نشده است، که با همدیگر یا در لیگ های سفارشی دوستانه بازی می کنند.

هر کدام از بازیکنان صفحه ی اختصاصی خود را با بازی ها، آمارها، جوایز، دوستان و اپلیکیشن های مخصوص خود دارند. در این صفحه ی شخصی امتیازات بالا، رتبه ی بازیکن در سطح جهان و اطلاعات مربوط به برد و باخت آنها وجود دارد. همچنین در صورت نیاز می توانند با دعوت از بازیکنان با توانایی های مشابه خود در بازی های چند نفره شرکت کنند.

 کمپانی مینی کلیپ

آواتارهای بازی
آواتارها YoMee نامیده می شوند و می توانید آنها را به هر صورتی که می خواهید شخصی سازی کنید تا ظاهر و سبک مورد نظر شما را داشته باشند. آواتارها در بازی های خاصی وارد می شوند و آمار و جوایز مخصوص هر بازیکن را حمل می کنند.

مینی کلیپ وب مستر
وب سایت Miniclip Webmasterss یک وب سایت مخصوص است که می توانید با استفاده از کدهای HTML رایگانی که در اختیارشما قرار می دهند بازی ها را به صورت رایگان در وب سایت خود قرار دهید.

برنامه نویسان
برای برنامه نویسان هم سرویس های APII مخصوصی در این وب سایت ارائه شده است، آنها می توانند ویژگی های مخصوص برند مینی کلیپ را در بازی های خود ادغام کنند.

بازی های Nintendo Wii
مینی کلیپ در سال 2009 بازی های Nintendo Wii-playable را ساخت که از طریق کانال های Wii Internet در دسترس هستند.

جوایز
کمپانی مینی کلیپ در لیست 50 استارتاپ برتر SILICON ALLEY است. و در لیست “Fast 500” موسسه ی Deloitte & Touche به عنوان یکی از کمپانی های تکنولوژی معرفی شد که سریعترین رشد را در کوتاه ترین زمان در کشور بریتانیا داشته است.

مینی کلیپ اولین و تنها دارنده ی جایزه ی “Oscars of the Internet” نیز هست که آن را به خاطر بهترین سایت بازی های اینترنتی به مدت2 سال پشت سر هم دریافت کرد.

رابرت اسمال نیز در سال 2008 توانست لقب کارآفرین برتر بریتانیا را از از طرف موسسه ی Ernst & Young دریافت کند.

 کمپانی مینی کلیپ

 کمپانی مینی کلیپ کجاست؟

دفتر مرکزی miniclip در سوئد مسئول جهت دهی استراتژیک و مدیریت تیم miniclip، کارمندان متخصص و مدیران ارشد است.

مینی کلیپ موبایل در لیسبون پرتغال

تیم با استعداد موبایل مینی کلیپ در لیسبون بر روی بازی های سیستم عامل iOS، اندروید و ویندوز کار می کنند‌‌. این تیم تکنولوژی های پشتیبان مینی کلیپ را که با پلتفرم های اصلی حال حاضر( اندروید وiOS) اجرا می شوند را نیز توسعه می دهند. پرتغال مرکز تیم پشتیبانی مینی کلیپ نیز هست که دائما به تست، بررسی و گزارش در مورد بازی ها و وب مشغول است.

 کمپانی مینی کلیپ

حرکت از دنیای وب به دنیای موبایل شاید برای خیلی ها دلهره آور باشد اما هر دو جایگاه با اصول مرکزی مشابهی ساخته شده اند. رابرت اسمال می گوید: موبایل برای کمپانی ما بسیار اهمیت دارد، از 2009 بود که پلتفرم موبایل به بازار وارد شد‌‌. و هم در حال حاضر و هم در آینده ریشه دوانده است.

او با تاکید می گوید فقط نمی خواهد روی بازی های ویدئویی متمرکز شود. چون دیده است بر سر کسانی که این کار را کردند چه بلایی آمده است.به همین دلیل است که استودیوی موبایل این کمپانی در پرتغال در یک سال دو برابر بزرگتر شده است و همچنان به رشد خود ادامه می دهد‌.  کمپانی مینی کلیپ در تلاش برای دستیابی به مرزهای گسترده در آسیا است.

مینی کلیپ موبایل جنوا، ایتالیا

استودیوی بازی های سه بعدی موبایل با ده سال تجربه در زمینه ی ساخت بازی های سه بعدی موبایل در جنوای ایتالیا واقع شده است، آنها با ارائه ی اولین نسخه ی بازی های سه بعدی خود موفقیت چشم گیری داشتند، بازی Rail Rush در حدود 36 میلیون بار دانلود شد‌.

 کمپانی مینی کلیپ

کمپانی مینی کلیپ 900 بازی در لیست خود دارد، 10 تا 15 درصد بازی ها داخل خود کمپانی و بقیه توسط برنامه نویسانی از سراسر جهان ساخته می شوند. در اوایل کار ما فیسبوک هم تصمیم گرفتیم از قسمت بازی های آن پشتیبانی کنیم، اما بعدا فهمیدیم به عنوان یک برند با کاربران وفادار اصلا عاقلانه نیست که همه محتوای خود را تقدیم فیسبوک کنیم، در این صورت کاربران خود را مجبور می کردیم ما را ترک کنند و از رشد باز می ماندیم.

رابرت اسمال در مورد Ball Pool که یکی از پرچمداران  کمپانی مینی کلیپ است می گوید، این بازی در ابتدا بسیار ساده به نظر می رسد اما بسیار اعتیاد آور است، یکی از گیمرهای ما 50000 هزار بازی Pool را انجام داده است، یعنی روزانه 24 ساعت به مدت شش ماه. این بازی همچنان با ما خواهد ماند!

 کمپانی مینی کلیپ

کمپانی مینی کلیپ سال هاست که در عرصه ی بازی های اجتماعی آنلاین طوفانی به پا کرده است و از یک مینی کلیپ به یک مگا برند تبدیل شد.

به نظر نمی رسد به این زودی ها سرعت رشد این کمپانی در فضایی که با وجود گوشی های هوشمند مختلف همه به یک گیمر تبدیل شده اند کم شود .این کمپانی در تلاش برای دست یابی به مرزهای گسترده در آسیا است.

کشورهایی مثل روسیه، هند، اندونزی و آمریکای لاتین که سرعت اینترنت در حال افزایش و رایگان شدن است. از برنامه نویسان بازی آسیایی هم که در کشورهای خود موفق بوده اند دعوت به همکاری کرده تا با استفاده از اعتبار  کمپانی مینی کلیپ به موفقیت های جدیدی دست یابند، آسیا و مخصوصا شرق دور نقاط اصلی تمرکز این کمپانی در حال حاضر هستند.

جای تعجب نیست که زندگی رابرت 32 ساله با کسب وکار در حال رشدش شدیدا پیوند خورده است. او هنوز هم مجرد است و به گفته ی خودش دائما به لپ تاپش چسبیده، آمارهای وب سایتش را بررسی می کند و در اواخر شب برای حرکات بعدیش برنامه ریزی می کند.

این اشتیاق بی نهایت فقط به خاطر پول نیست و او به عشق جامعه ای که ایجاد کرده، اینچنین خود را وقف کرده است!

 کمپانی مینی کلیپ

رابرت اسمال مرد شماره یک  کمپانی مینی کلیپ می گوید از اینکه بچه ها به من آقای مینی کلیپ می گویند لذت می برم‌. مطمئنا من هم برای کسب ثروت این کار را انجام می دهم اما وقتی با این حقیقت مواجه می شوم که ماهیانه 100میلیون کاربر فعال دارم مو بر بدنم راست می شود و همچون یک وسواس فکری دائما مرا مشغول خود می کند

منبع هاتب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *