همانطور که بسیاری از ما بر اساس تجربه شخصی خود دریافته ایم، در زمان هایی که مشغول به انجام کاری هستیم دسترسی به صفحه لمسی گوشی بسیار دشوار است. استفاده از ساعت های هوشمندی هم که بیشتر در راستای همین موضوع تولید شده اند، اغلب چالش برانگیز اند چراکه دستورات صوتی اغلب در محیط های پر سر و صدا کار نمی کنند. برای حل این مشکل دانشمندانی از موسسه Fraunhofer آلمان، سیستمی دست آزاد طراحی نموده اند که کاربر قادر خواهد بود از طریق حرکات صورت که در داخل گوش تشخیص داده می شود، گوشی خود را کنترل کند.

این فناوری که با نام EarFieldSensing شناخته می شود دارای یک پلاگین مجهز به سنسور است که در داخل گوش قرار می گیرد. این سنسور حرکات کوچک عضلانی را همراه با تغییرات ظریفی که در شکل کانال گوش اتفاق می افتد، تشخیص می دهد و با حرکات مشخصی مانند لبخند همراه است. همچنین می تواند حرکات کل سر و یا حرکاتی مانند چشمک زدن را نیز تشخیص دهد.

هر یک از این دستورات حرکتی وظیفه ‌ی مشخصی را در بر می گیرند همانند دریافت یا رد تماس و پخش موزیک های یک لیست.

با وجود همه این ها یک چالش وجود دارد؛ یکی از دانشمندان این پروژه با نام دنیس متیس می گوید:

ممکن است که در بسیاری از مواقع شاهد تشخیص اشتباه سنسور های تعبیه ‌شده در گوش در زمان هایی که بدن تکان ‌های دیگری ناشی از راه رفتن یا تداخل‌های خارجی دارد، باشیم. برای حل این موضوع یک الکترود اضافه در نظر گرفته می شود تا به لاله‌ ی گوش متصل شده و سیگنال‌ های خارجی را ثبت کند.

امید است که فناوری EarFieldSensing در دیگر اپلیکیشن ‌ها نیز با اهدافی نظیر تشخیص خواب‌ آلودگی رانندگان و یا کمک به بیمارانی که از ناتوانی ‌های ارتباطی رنج می‌برند، به کار گرفته شود.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *