بسیاری از افراد وقتی که دوران تحصیل خود را به اتمام می رسانند و می خواهند وارد بازار کار شوند نمی دانند چه شغلی را برای خود برگزینند.

معمولا آن دسته مشاغلی که ارزش‌ های افراد و جامعه را بالا برده و موجب رضایتمندی دیگران می شود می تواند رضایت خود آنها را هم به دنبال داشته باشد. برای پیدا کردن یک شغل مناسب باید آگاهی شما بالا باشد تا تجربه ای تلخ برایتان رقم نخورد. در ادامه مواردی ذکر شده که می تواند در یافتن یک شغل مناسب بسیار تاثیرگذار باشد.

۱- ارزش ‌های خود را بشناسید

تا هنگامی که به فعالیتی که انجام می دهید توجه نکنید و ارزشی برای آن قائل نشوید، در آن پیشرفت نخواهید کرد. ما در دنیایی زندگی می کنیم که رقابت زیادی در حرفه های مختلف وجود دارد بنابراین افرادی پیشرفت خواهند کرد که با استعداد و سخت کوش تر هستند. درواقع کاری که شروع می کنید باید ۳ ویژگی زیر را در بر داشته باشد:

– اهمیت زیادی برای آن قائل هستید و به آن اشتیاق دارید.

– می دانید که در انجام آن بهتر از دیگران هستید.

– اهمیت و مزیت آن به اندازه ای است که دیگران حاضر خواهند بود برای انجام آن به شما پول بپردازند.

اگر این موضوع سخت است و نمی دانید که چه کاری دارای این سه ویژگی می باشد پس بهتر است ابتدا ببنید چه کاری اهمیت زیادی برایتان دارد. آیا پول برای شما از خانواده، دوستان و مفید بودن در جامعه در اولویت بالاتری قرار دارد؟ آیا شرکت در فعالیت‌ های اجتماعی را به جمع کردن پول ترجیح می دهید؟ آیا تنهایی برای شما بهتر است یا فکر می کنید کمک دیگران می تواند به شما انرژی بخشد؟

اگر کمی زمان گذاشته و به این پرسش ها پاسخ دهید، یقینا راحتتر می توانید شغل مناسب خود را پیدا کنید.

۲- موارد جدید را آزمایش کنید

شاید شما هم جز آن افراد خوش شانسی باشید که می دانند چه شغلی برای آنها مناسب است. اما اگر اینطور نیست جای نگرانی نخواهد بود. می توانید ۳ مورد از بهترین ایده هایتان را مطرح کنید و از افرادی که در این زمینه ها تخصص دارند سوال کنید:

– چرا شما وارد این حوزه کاری شدید، چه چیزی باعث شد؟

– چه مواردی مرتبط با این شغل را دوست دارید؟

– چه مواردی را دوست ندارید؟

– فکر می کنید چه موضوعی را اگر به اول کار برمی گشتید می آموختید و راجع به آن اطلاعات کسب می کردید؟

این قبیل سوال ها می تواند کمک بسیار زیادی در یافتن شغل مناسبتان کند. اما همیشه با وارد شدن در یک کار می توانید احساس واقعی خود را نسبت به آن دریابید. پس اگر مدت کوتاهی را به عنوان کارآموزی در یک زمینه مورد علاقه بگذرانید به تصمیم گیری شما کمک زیادی خواهد نمود.

۳- از تجربیات خود درس بگیرید

بعد از آنکه دوره های کارآموزی را گذراندید وقت آن رسیده است که به تحلیل در مورد آنها بپردازید. این که چه مواردی مرتبط با آن ها را دوست داشتید و چه مواردی برایتان خوشایند نبود. می توانید ابا مدیران خود نیز صحبت کنید و تواناییها استعداد ها و نقاط ضعف خود را صادقانه از آن ها جویا شوید.

۴- شانس خود را امتحان کنید

اگر به دنبال یافتن شغل مناسب خود هستید و با انجام سه مرحله بالا مواردی را انتخاب نموده اید، باید به دنبال تجربه و امتحان باشید. در واقع آنقدر باید کارهای جدید را تجربه و امتحان کرده تا بالاخره شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. البته باید حواستان باشد که امتحان همه فرصت ها هم می تواند نتایج خوبی به همراه داشته و هم نتایج ناگواری را در بر داشته باشد. بنابراین باید سعی کنید از تمامی آنها نکته های مثبت و مفید را دریافته و در آینده آنها را مورد استفاده قرار دهید.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *