سامسونگ یک رویا دارد و آن هم شکست دادن اپل است. البته این حرف ما نیست و نایب رئیس سامسونگ آن را در برابر گروه کوچکی از خبرنگاران در کره جنوبی اعلام کرده است.

به احتمال زیاد گلکسی اس 8 یکی از اصلی‌ترین امیدهای سامسونگ برای تحقق بخشیدن به این رویا می‌باشد؛ گوشی هوشمندی که با تغییرات ظاهری و سخت افزاری متعدد خود، سعی در جلب توجه بیش از پیش کاربران دارد. طراحی منحصر به فرد گلکسی اس 8 با استفاده از شیشه و فلز، که شبیه به هیچ گوشی هوشمند دیگری نیست و همچنین مجهز بودن آن به قدرتمندترین چیپ پردازشی حال حاضر جهان در بین گوشی‌های اندرویدی، یعنی اسنپدراگون 835 باعث شده تا جدیدترین پرچمدار سامسونگ همه نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کند.

از دیگر ویژگی‌های بارز این محصول می‌توان به این موارد اشاره کرد: دوربین جدید و بهبود یافته که این بار عملکرد بسیار بهتری در فضاهای با نور کم دارد، دستیار مجازی بیکسبی که اولین گام امیدوار کننده سامسونگ در این زمینه محسوب می‌شود و پایه نگهدارنده DEX که می‌تواند گلکسی اس 8 را به یک رایانه شخصی رومیزی تبدیل کند. سامسونگ در طراحی پرچمدار جدید خود وسواس زیادی به خرج داده و تقریباً می‌توان گفت آن را به همه ویژگی‌های شناخته شده در دنیای اندروید، از قابلیت ضد آب بودن گرفته تا شارژ سریع، دوربین سلفی باکیفیت، رابط کاربری بهبود یافته و غیره مجهز نموده است. حتی یک هدفون 100 دلاری AKG نیز به صورت رایگان در بسته‌بندی گلکسی اس 8 قرار داده شده است.

گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس (تصویر 2)اما با همه این احوال به نظر می‌رسد در یکی از بخش‌ها سامسونگ نتوانسته چندان به رویای خود نزدیک شود. در این بخش پرچمدار سامسونگ تقریباً شانه به شانه آیفون‌های سال گذشته اپل قرار گرفته‌اند و نتوانسته‌اند برتری خود را ثابت کنند. این بخش هم چیزی نیست جز طول عمر باتری.

در تصویر زیر می‌توانید به صورت اجمالی طول عمر باتری گلکسی اس 8، گلکسی اس 8 پلاس، آیفون 7 و آیفون 7 پلاس را با یکدیگر مقایسه نمایید:

مقایسه طول عمر باتریآیا متوجه شباهت‌های موجود شدید؟ باتری بزرگ‌تر گوشی‌های گلکسی سامسونگ باعث شده تا مدت زمان نگه داشتن شارژ باتری در فعالیت‌هایی که به روشن بودن صفحه نمایش نیاز ندارد، مانند پخش موسیقی و یا مکالمه صوتی، نسبتاً افزایش یابد. اما در بخش‌هایی مانند وب گردی که در آن‌ها صفحه نمایش همواره باید روشن باشد، تفاوت محسوسی بین پرچمدارهای سامسونگ و اپل مشاهده نمی‌شود.

طول عمر همه گوشی‌های مذکور خوب است، اما آیا تنها خوب بودن برای اولین گوشی هوشمند مجهز به پردازنده 10 نانومتری که پتانسیل بالایی برای کسب دستاوردهای بیشتر در زمینه طول عمر باتری داشته، مناسب است؟ و در نهایت اینکه آیا واقعاً نیازی به وضوح تصویری Quad HD در گوشی‌های سامسونگ، احساس می‌شود؟

یافتن فرمولی مناسب برای طراحی یک گوشی هوشمند پرچمدار اصلاً کار ساده‌ای نیست. برخی کاربران به وضوح بالاتر در صفحه نمایش گوشی و حتی تماشای ویدیوهای 4K در این ابزارهای همراه اهمیت می‌دهند، در حالی که برخی دیگر معتقدند در حال حاضر گوشی‌ها به حد قابل قبولی از کیفیت بصری نمایشگر رسیده‌اند و افزایش آن چندان مورد نیاز نیست. اما مطمئناً چیزی که همه کاربران خواهان آن هستند، طول عمر بالای باتری است.

گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس (تصویر 1)اخیراً گوشی‌های هوشمند میان‌رده خوبی با چیپ پردازشی 14 نانومتری اسنپدراگون 625 به بازار آمده‌اند و با وجود اینکه سر و صدای زیادی به پا نکرده‌اند، اما طول عمر باتری آن‌ها واقعاً فوق العاده بوده و پیشرفتی محسوس در این زمینه محسوب می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان از گوشی هوشمند «لنوو پی 2» نام برد که از یک باتری 5,100 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده و با یک بار شارژ قادر است سه یا چهار روز در حالت عادی فعالیت کند. با وجود چنین طول عمر فوق العاده‌ای، ضخامت لنوو پی 2 تنها 8.3 میلی متر و از این حیث تقریباً مشابه با گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس (با ضخامت 8.1 میلی متر) می‌باشد. حتی گوشی «موتو زد پلی» هم با باتری 3,510 میلی آمپر ساعتی خود قادر است دو روز کامل کار کند و ضخامتی به مراتب کمتر از پرچمدارهای سامسونگ و برابر 7 میلی متر، دارد.

با اینکه «لنوو پی 2» و «موتو زد پلی» را به هیچ عناون نمی‌توان جزو سریع‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار محسوب کرد اما با این حال در بسیاری از امور روزمره به خوبی از عهده وظایف محوله برمی‌آیند و بسیاری از کاربران تفاوت محسوسی بین عملکرد این گوشی‌ها و محصولاتی نظیر گلکسی اس 8 سامسونگ، مشاهده نخواهند کرد.

گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس (تصویر 3)نتیجه گیری

گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس مطمئناً گوشی‌های فوق العاده‌ای هستند و حتی در بسیاری از زمینه‌ها یک محصول انقلابی و هیجان انگیز به شمار می‌روند. اما با همه این‌ها، واژه‌ای که برای توصیف طول عمر باتری این گوشی‌ها می‌توان به کار برد، تنها واژه خوب است و نه فوق العاده. حداقل اعداد و ارقام که این طور نشان می‌دهند. در مقابل گوشی‌های هوشمند میان‌رده‌ای مانند «لنوو پی 2» و «موتو زد پلی» به خوبی توانسته‌اند طول عمر باتری را به مرزهای جدیدی برسانند. با وجود اینکه به عنوان مثال بین لنوو پی 2 و گلکسی اس 8 احتمالاً همه ما گلکسی اس 8 را انتخاب می‌کنیم، اما ای کاش سامسونگ و دیگر تولید کنندگان گوشی‌های پرچمدار، به طول عمر باتری محصولات خود نیز مانند بسیاری از بخش‌های دیگر اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

دیجی رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *