کنفرانس F8 فیسبوک در روز سه‌شنبه کار خود را آغاز کرد و زاکربرگ و تیم اجرایی او به معرفی دستاوردهای جدید فیسبوک از جمله اضافه شدن قابلیت‌های واقعیت افزوده به فیسبوک، مسنجر، واتس اپ و اینستاگرام پرداختند.

در این کنفرانس ربات‌های چت نیز مورد توجه خاص فیسبوک قرار گرفته‌اند. در این مطلب به مهمترین اخبار کنفرانس F88 فیسبوک در روز نخست اشاره‌ای کوتاه خواهیم داشت.

در کنفرانس F8 فیسبوک چه گذشت؟

1. پلتفرم Camera Effects پلتفرمی برای افکت‌های واقعیت افزوده دوربین

کنفرانس F8

در این پلتفرم توسعه دهندگان می‌توانند به ساخت ماسک‌های واقعیت افزوده سلفی بپردازند، اطلاعات را بر روی محیط‌های مختلف از جمله مغازه‌ها و رستوران‌ها همپوشانی کنند، بازی‌های تعاملی بسازند و اجسام مجازی را به محیط‌های واقعی از جمله تلویزیون یا صفحه شطرنج اضافه نمایند.

فیسبوک قصد دارد به کمک توسعه دهندگان، دنیای واقعی را پُر از اجسام و اطلاعات واقعیت افزوده کند و اینگونه پلتفرم عظیم خود را بنا نماید. با کمک این پلتفرم هر جسمی که در دنیای واقعی ندارید را با استفاده از واقعیت افزوده خواهید داشت.

2. Frame Studio برای ساخت فیلترهای شخصی

کنفرانس F8

از این بعد با استفاده از دوربین فیسبوک خواهید توانست فیلترهای دوبُعدی مختص خودتان را بسازید. Frame Studio امکان آپلود یک طرح گرافیکی را بدون نیاز به هیچ مهارت کدنویسی فراهم می‌کند و دوستان شما می‌توانند از این طرح‌های آپلود شده در پیج شما برای تصاویر و ویدئوهای خود استفاده کنند.

هدف فیسبوک از فراهم کردن امکان به اشتراک گذاری شخصی محتوای منحصر به فرد با دوستان این بوده است که هر فردی در هر نقطه‌ای از جهان فیلترهای تصویری منحصر به همان موقعیت و همان سبک زندگی را داشته باشد.

3. ربات‌های Workplace فیسبوک و سرویس‌های فایلی یا File Services

کنفرانس F8

فیسبوک با فراهم کردن ابزاری به نام Workplace که از ربات‌های چت تشکیل و با سرویس‌های به اشتراک گذاری از جمله Box و Salesforce ادغام شده و ابزار انطباقی IT از جمله Netskope ،Smarsh و Skyhigh را در برمی‌گیرد، کمی از فضای اپلیکیشن‌های منحصر به مصرف کنندگان خارج شده و نگاهی به کسب و کارهای حرفه‌ای داشته است.

Workplace با کمک ربات‌ها و ادغام شدن با ابزارهای به اشتراک گذاری مختلف به یک پلتفرم راحت و امن برای استفاده در محیط کار تبدیل خواهد شد.

فیسبوک بدون استفاده از یک سیستم پیچیده و فقط با پکپارچه سازی ابزارهای مفید برای کسب و کارها، یک سرویس قدرتمند را تشکیل داده است.

4. ربات‌های گروهی مسنجر

کنفرانس F8

ربات‌های مسنجر از این پس به چت‌های گروهی اضافه خواهند شد. در جریان گفتگو با دوستان؛ آخرین اخبار ورزشی را خواهید داشت، دوستان با همکاری و استفاده از این ربات‌ها یک لیست اسپاتیفای خواهند ساخت و در یک گروه امکان چک کردن گزینه‌های سفر و رزرو بلیط نیز فراهم شده است.

البته ربات‌های مسنجر معمولا به دلیل نوپا بودن هوش مصنوعی کاربرد چندانی ندارند و استفاده از  تنها یک ربات چت برای گفتگو با انسان چندان رضایت بخش نخواهد بود.

با شکل‌گیری گروه‌هایی از ربات‌های چت مجموعه‌ای از دستیارهای دیجیتال در دسترس قرار خواهند گرفت که در ارتباط با هم به مرور زمان توانایی‌هایی آنها نیز گسترش خواهد یافت.

5. فراهم شدن امکان جستجوی ربات‌ها در مسنجر

کنفرانس F8

مسنجر فیسبوک با استفاده از تب جستجو یا discovery می‌تواند ربات‌هایی که اخیرا استفاده شده را بیابد، از میان دسته‎بندی‌های مختلف ربات مورد کاربر را پیدا و ربات‌های پُرطرفدار را معرفی کند.

کاربر قبل از انتخاب ربات می‌تواند بصورت پیش نمایش کارایی‌های آن را مشاهده کند. ویژگی Smart Replies یا پاسخ‌های هوشمند به هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد که پاسخ سئوالات رایج را یاد بگیرد و اگر شخص دیگری سئوال را پرسید بلافاصله پاسخگو باشد.

فیسبوک برای جذب توسعه دهندگان به پلتفرم ربات مسنجر خود پتانسیل‌های آن را بالا برده است. قبلا ربات‌ها تنها قادر به انجام جستجوهای ساده بودند اما از این پس هر شخصی می‌تواند یک ربات برای اهداف روزمره خود داشته باشد و امکان فروش ربات به کسب و کارهای مختلف نیز فراهم خواهد شد.

پاسخ‌های هوشمند نیز کسب وکارها را از استخدام افرادی برای پاسخگویی 24 ساعته در هفت روز هفته بی‎نیاز خواهد کرد.

6. کدهای QR برای مسنجرکنفرانس F8

فیسبوک کدهای QR را بصورتی طراحی کرده است که علاوه بر هدایت کاربران به یک صفحه یا یک شخص، امکان دسترسی به ربات‌های مختلف را نیز فراهم کند.

این کدها به راحتی با استفاده از دوربین مسنجر قابل اسکن کردن هستند. برای مثال در یک رویداد با اسکن یک کد، سفارش غذا خواهید داد یا با اسکن یک کد، لیست محصولات در اختیار شما قرار می‌گیرد.

فیسبوک به دنبال ارتقا جایگاه خود در جهان فیزیکی است. استفاده از ربات‎‌ها در خرید و فروش از اهداف دیگر فیسبوک است که در صورت تشویق کسب و کارها به استفاده از این کدها محقق خواهد شد.

با اعلام این قابلیت در کنفرانس F8 فیسبوک با استفاده از این کدهای QR مسنجر از اهداف بازاریابی و پشتیبانی از مشتریان نیز پشتیبانی خواهد کرد.

7. زبانه بازی‌ها در مسنجرکنفرانس F8

بازی‌های مسنجر فیسبوک از این به بعد زبانه مخصوص به خود را خواهند داشت و امکان استفاده از بازی‌های جدید، کسب امتیازات بالا و رقابت با دوستان نیز وجود دارد.

8. واقعیت مجازی تعاملی و Fiber تعاملی

کنفرانس F8

راه‌اندازی رابط کاربری اپن سورس جاوا اسکریپت React VR، امکان ساخت محتوای واقعیت مجازی را برای توسعه دهندگان تسهیل خواهد کرد.

React Fiber نیز یک طراحی مجدد چهارچوب React محسوب می‌شود که برای پشتیبانی از شبیه‎سازی‌های تصویری سنگین در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

توسعه دهندگان با دسترسی به یک چهارچوب اپن سورس امکان بیشتری برای ساخت پلتفرمی همچون آکیلس و پلتفرم جدید Camera Effects خواهند داشت.

 9. چهارچوب Litho Android

کنفرانس F8

فیسبوک چهارچوبی را که قبلا برای ساخت اپلیکیشن‌های اندروید خود استفاده می‌کرد را به صورت اپن سورس در اختیار توسعه دهندگان قرار داد.

Litho برای ساخت یک تجربه کاربری موثر استفاده و با سرعت 60 فریم در ثانیه اجرا می‌شود. توسعه دهندگان با استفاده از Litho اپلیکیشن‌های بهتری برای اندروید خواهند ساخت.

10. بازیابی حساب واگذار شده

کنفرانس F8

اگر پسورد خود را در وبسایتی که از بازیابی حساب واگذار شده (Delegated Account Recovery) استفاده می‌کند گم کرده‌اید؛ فیسبوک هویت شما را تایید و امکان دسترسی به سایت را فراهم می‌کند.

از این بعد هر سایت یا اپلیکیشنی امکان استفاده از SDK بازیابی حساب واگذار شده را خواهد داشت. این قابلیت جدید بر رشد کاربران فیسبوک و بالا بردن مشارکت آنها تاثیر خواهد گذاشت.

11. پیشنهادات تحلیلی هوش مصنوعی

کنفرانس F8

Facebook Insights با استفاده از هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل پیج شما تغییرات بزرگ یا محتوایی با عملکرد بالا را مشخص خواهد کرد.

Omni-Channel Insights نیز امکان ردیابی همه اتفاقات پیج شما را در یک داشبورد فراهم می‌کند. اگر فیسبوک به صاحبان پیج‌های مختلف نشان دهد که چه موضوعی کاربران را جذب می‌کند آنها برای ساخت محتوایی بهتر تلاش بیشتری خواهند کرد.

وقتی کسب و کارها درک کنند در کنترل فیسبوک هستند و فیسبوک از آنها پشتیبانی می‌کند مطمئنا هزینه این پشتیبانی را پرداخت خواهند کرد.

12. Facebook Spaces برای حضور در فضای واقعیت مجازی با نام مستعار

کنفرانس F8

Facebook Spaces برای صحبت با دوستان در یک اتاق مجازی طراحی شده است. در این اتاق مجازی چت خواهید کرد، نقاشی می‌کشید و ویدئوهای 360 درجه تماشا می‌کنید، از طریق مسنجر تماس ویدئویی برقرار می‌کنید و سلفی‌های VR می‌گیرید.

همه این کارها را در قالب یک آواتار کارتونی که براساس عکس‌های تگ شده شما ساخته شده است، انجام خواهید داد. این قابلیت فعلا برای هدست Oculus Rift VR و کنترلرهای Oculus Touch در دسترس است که در نهایت برای سایر دیوایس‌های VR نیز در دسترس قرار خواهند گرفت.

13. زاکربرگ به این سئوال پاسخ داد که چرا اسنپ چت را کُپی کردید؟

کنفرانس F8

زاکربرگ در کنفرانس F8 گفت: به هیچ وجه در مورد این ادعا که فیسبوک اسنپ چت را کُپی کرده و هیچ نوآوری ندارد نگران نیستم، کپی کردن اسنپ چت گام نخست ما برای ساخت یک پلتفرم واقعیت افزوده قدرتمند است.

ما این کار را با استفاده از اپلیکیشنی همچون اسنپ چت آغاز کردیم که برای کاربران آشناست و به خوبی مفهوم واقعیت افزوده را به تصویر کشیده است.

اسنپ چت تنها یک اپلیکیشن است و ما قصد ساخت یک پلتفرم را داریم. فیسبوک چند سال پیش قبل از خرید اینستاگرام قصد خرید اسنپ چت را داشت اما این اتفاق نیفتاد.

کنفرانس F8

همانطور که می‌دانید مدیر عامل اسنپ چت در یک رسوایی جدید اعلام کرد این اپلیکیشن فقط برای کشورهای ثروتمند است و من اسنپ چت را برای کشورهای فقیری همچون هند یا اسپانیا طراحی نکرده‌ام!!

همین موضوع باعث سقوط سهام این اپلیکیشن، حذف نصب گسترده آن در کشورهایی همچون هند و یک ستاره شدن آن در استورها شد. زاکربرگ در کنفرانس F8 با افتخار اعلام کرد فیسبوک متعلق به همه مردم جهان است!

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *