انتقاد گسترده از «استیون کینک» به خاطر بی‌اهمیت شمردن نژاد و جنسیت در هنر

«استیون کینگ» یکی از اعضای آکادمی با توضیح در مورد نحوه‌ی رأی دادنش به فیلم‌ها با موج عظیمی از انتقاد مواجه شد. نویسنده‌ی آثار ژانر وحشت یکی از رأی‌دهندگان شاخه‌ی نویسندگی آکادمی است و به همین علت در انتخاب نامزدهای سه بخش بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه‌ی اریجینال و بهترین فیلمنامه‌ی اقتباس شده دخیل است. هفته‌ی گذشته پس از انتشار فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۰ به شدت از آکادمی انتقاد شد. کینگ در صفحه‌ی توئیتر خود یک روز پس از معرفی نامزدها می‌نویسد فیلم‌ها را براساس کیفیت انتخاب می‌کند نه نژاد و جنسیت سازندگان.

کینگ می‌نویسد: «به نظر من، بحث تنوع [نژادی و جنسیتی] – در مورد بازیگران و کارگردانان – مطرح نبود. من هرگز در مسئله‌ی هنر تنوع [نژادی و جنسیتی] را در نظر نمی‌گیرم. تنها کیفیت [اهمیت دارد.] به اعتقاد من انتخاب به هر شکل دیگری اشتباه است.»

اظهارات کینگ با انتقادات گسترده در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. «ایوا دوورنی» کارگردان سریال «وقتی ما را می‌بینند» (When They See Us)‌ که در سال ۲۰۱۵ آکادمی فیلم «سلما» (Selma) او را در بخش بهترین کارگردانی نامزد نکرد، مشخصاً به کینگ تاخته و نظر او را «گامی رو به عقب و نابخردانه» توصیف کرده است.

دوورنی می‌نویسد: «وقتی از خواب بیدار می‌شوی، مدیتیشن انجام می‌دهی، ورزش می‌کنی و به سراغ گوشی موبایل می‌روی تا ببینی دنیا در چه حالی است و سپس توئیت نابخردانه‌ی نویسنده‌ی محبوبت را می‌بینی که گامی رو به عقب برداشته، دوست داری دوباره به تخت خواب برگردی.»

«راکسن گی» نویسنده آمریکایی می‌گوید: «به عنوان یک هوادار، خواندن این متن شما دردناک بود. نشان می‌دهد که تنوع نژادی و جنسیتی نمی‌تواند مترادف کیفیت دانسته شود. این مسائل جدا از هم نیستند. کیفیت هر جایی می‌تواند باشد اما این صنعت فیلمسازی است که فکر می‌کند کیفیت را تنها در یک نژاد می‌تواند پیدا کند.»

«مورگان جنکینز» نویسنده‌ی کتاب‌های پرفروش می‌گوید: «در کمال احترام، باید بگویم که این کمی غیرمنصفانه است. فیلم‌های کارگردانان رنگین‌پوست، قطع نظر از کیفیت، همواره توسط مردان سفیدپوست استودیوها نادیده گرفته می‌شوند.»

کینگ سپس سعی کرد قدری از التهابات بکاهد: «مهم‌ترین کاری که ما به عنوان هنرمند و انسان‌های خلاق می‌توانیم انجام دهیم این است که مطمئن شویم فرصت کافی در اختیار همه قرار می‌گیرد، صرف نظر از جنسیت، رنگ پوست، یا گرایشات آن‌ها. در حال حاضر این‌گونه افراد نه فقط در هنر، نماینده‌ای ندارند. وقتی در بازی نباشی نمی‌توانی برنده‌ی جایزه شوی.»

در فهرست نامزدهای اسکار بهترین بازیگری تنها یک بازیگر رنگین‌پوست حاضر است و تنها مردان در بخش بهترین کارگردانی نامزد شده‌اند.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *