«فرانک دارابونت»: Shawshank Redemption امروز نمی‌توانست ساخته شود

تصور خلق اثری چون «رستگاری در شاشنک» (The Shawshank Redemption) در روزگار فعلی دشوار است. فیلمی‌ نیست که استودیوها حاضر به ساختنش باشند. حتی سپتامبر سال ۱۹۹۴ کلمبیا پیکچرز با این فیلم ۲۵ میلیون دلاری تنها ۲۸.۳ میلیون دلار فروخت. با این حال این «رستگاری در شاشنک» هفت نامزدی اسکار دریافت کرد، در صدر فهرست برترین فیلم‌های IMDb قرار گرفت و محل فیلمبرداری آن در شهر اوهایو به منطقه‌ای توریستی تبدیل شد.

به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اکران فیلم «فاثم ایونتس» این فیلم کلاسیک را در روزهای ۲۲، ۲۴ و ۲۵ سپتامبر در سراسر آمریکا اکران می‌کند. «فرانک دارابونت» کارگردان فیلم به تازگی از علت ارتباط برقرار کردن فیلم با مخاطب می‌گوید: «هر چقدر که فرهنگ مسخره و مزخرف شده باشد اهمیتی ندارد، مردم بعضی چیزها را فراموش نمی‌کنند. مردم به صفا و صمیمیتی خاص واکنش نشان می‌دهند، به نوعی بی‌ریایی خاص که می‌خواهند تجربه کنند.»

«رستگاری در شاشنک» داستان مهر و محبتی انسانی را در نامهربانانه‌ترین مکان‌ یعنی زندان بازگو می‌کند. این فیلم که از داستان کوتاهی به قلم «استیون کینگ» اقتباس شده، پیوند عاطفی دو زندانی با بازی «تیم رابینز» و «مورگان فریمن» را در طول چند دهه روایت می‌کند.

دارابونت می‌گوید: «مسئله تنها چیزهایی نیست که میان ما تفرقه می‌اندازد. به نظر من مردم می‌خواهند باور کنند که خوبی و چهارچوب اخلاقی در دنیا وجود دارد. و من فکر می‌کنم به همین علت است که «شاشنک» چنین تأثیری روی مردم داشته. چیزی در داستان «استیون کینگ» وجود دارد که محدودیت زمانی ندارد و من به آن واکنش نشان دادم.»

دارابونت در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا از پیشترفت‌های تکنولوژی در عرصه‌ی فیلمسازی استقبال می‌کند یا نه می‌گوید: «البته. من مزیت‌های فیلمسازی به صورت دیجیتال را درک می‌کنم. اصطلاحی متناقض‌نما است «فیلم‌ دیجیتال». وقتی که «شهر جنایتکاران» (Mob City) را در قالب شش اپیزود می‌ساختم، متأسفانه شبکه‌ی TNT سفارش اپیزودهای بیشتر را صادر نکرد اما تجربه‌ی شگفتی بود. از همکاری با آن عوامل بی‌نظیر لذت بردم. «جان برنتال» ستاره‌ی سریال بود و «الکسا داوالوس» بازیگر زن نقش اول. تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای بود و اولین بار بود که به صورت دیجیتال فیلمبرداری کردم. خدای من، مزیت‌های این نوع فیملبرداری بسیار زیاد است.

من منتظر مانده بودم که تصویربرداری به صورت دیجیتال به خوبی فیلم شود – نه تنها به آن حد رسید بلکه اکنون حتی بهتر به نظر می‌رسد. وقتی دیجیتال در واقع از رزولوشن فیلم فراتر رفت و پتانسیل بسیار بیشتری در تصاویر نشان داد، باید تسلیم می‌شدم و می‌گفتم خدا را شکر که چنین امکاناتی هست. تکنولوژی می‌تواند دوست ما باشد. فیلمبرداری به صورت دیجیتال را بسیار دوست دارم. از این لذت می‌برم که پس از هر برداشت لازم نیست بگویید «کات». می‌توانید همه را در آن همان فضا و همان حالت نگه دارید و دوباره ضبط کنید. بسیار ثمربخش‌تر است.»

از «مه» (The Mist) آخرین فیلم دارابونت در مقام کارگردان بیش از یک دهه می‌گذرد. او در پاسخ به این سؤال که آیا قصد خلق اثری دیگر دارد یا نه می‌گوید: «خوب، این کاملاً به هالیوود بستگی دارد. من کسی نیستم که برای کارگردانی فیلم‌های ابرقهرمانی استخدام می‌کنند، و به نظر می‌رسد که این روزها چنین کسانی را می‌جویند. نوع فیلمسازی من ممکن است کمی متفاوت باشد. خواهیم دید که آیا امکان پیش‌روی برای من وجود دارد یا نه، اما چند فیلم وجود دارد که بسیار به ساختنش علاقه‌مندم. کاش می‌شد سرمایه‌ و جایی برای تولید آن پیدا کرد.»

دارابونت در خصوص اینکه آیا فیلمی مانند «شاشنک» امروز می‌توانست ساخته شود یا نه می‌گوید: «بارها در این باره فکر کرده‌ام. اطمینان دارم که امروز نمی‌توانستم چنین فیلمی بسازم. فیلم «مسیر سبز» (Green Mile) را هم امروز نمی‌توانستم بسازم. فیلم «مجستیک» را هم به همین ترتیب. حتی نمی‌خواهم مداخلات استودیو در فیلمی مانند «شاشنک» را تصور کنم. اگر یک کمپانی مانند «کسل راک» وجود نداشت این فیلم ساخته نمی‌شد. «کسل راک» قلمرویی جادویی بود. آنجا توسط فیلمسازی بنا نهاده شده بود که اتونومی خلاقیت برای ارائه‌ی بهترین اثر را درک می‌کرد. فکر نمی‌کنم برای شرکتی مثل «کسل راک» در صنعت فیلمسازی امروز جایی باشد، مسئله‌ای که البته تأسف‌برانگیز است.»

در پایان مصاحبه، دارابونت در مورد اینکه آیا نقطه‌ی روشنی در سینمای امروز می‌بیند می‌گوید: «کسانی را سراغ دارم که کارهای بسیار هیجان‌انگیزی انجام می‌دهند. هنوز می‌بینم که کسانی اثر هنری خلق می‌کنند. «هشت نفرت‌انگیز» نمونه‌ی کاملی است. می‌بینم که کسی مثل «دنی بویل» بازمی‌گردد و هر بار فیلمی بی‌نظیر به دنبال یک فیلم بی‌نظیر دیگر می‌سازد. «دکتر استرنج» را بسیار دوست دارم. لزوماً سینماروی طرفدار فیلم‌های ابرقهرمانی نیستم، اما مثال‌هایی وجود دارد. «بندیکت کامبربچ» [بازیگر نقش اول این فیلم] به نحوی بازیگر محبوب این روزهای من است، او را بسیار تحسین می‌کنم. فیلمی بسیار بسیار خوش‌ساخت است و من از دیدنش لذت بردم. یکی از آن فیلم‌هایی است که دوست دارید دیسک بلو-ری 4K آن را پس از انتشار خریداری کنید.»

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *