بدون شک شما هم با ما هم‌عقیده هستید که دستیار صوتی سیری که توسط آدام چیر، یکی از توسعه‌دهندگان این ابزار هوشمند ساخته شده نمونه‌ای کامل از کسب و کار موفق می‌باشد.

چه کسی فکرش را می‌کرد روزی گوشی موبایل جلوی آدم بایستد و بگوید: اطاعت امر، سرورم!! قبلا اگر موفق می‌شدیم با گوشی تماس بگیریم و از احوال هم باخبر می‌شدیم از سرمان هم زیاد بود؛ اما حالا به جایی رسیدیم که سیری، دستیار خوش‎زبان و شیرین‎سخن اپل می‌تواند به ما بگوید امروز به چتر نیاز داریم یا این اطراف رستوران خوب وجود دارد یا نه.

اصلا هر گوشی که به سیری یا دستیاران دیجیتال مشابهش مجهز باشد در حکم رباتی است که خیلی خوب سخنان صاحبش را رمزگشایی کرده و فرامین را در لحظه اجرا می‌کند.

کسب و کار موفق

وقتی که در دهه 1990 آدام چیر روی کامپیوتر‌ها کار می‌کرد می‌دانست که خیلی زود آینده زندگی انسان‌ها اینبار خیلی طبیعی‌تر از قبل با ماشین‌ها گره می‌خورد.

در سال 1993 وقتی که آدام چیر مشغول کار در آزمایشگاه تحقیقاتی SRI بود توانست اولین نسخه از سیری امروزی را بعنوان دستیار خودکار اپل تولید کند.

امروز دستیار صوتی سیری که در آخرین محصولات اپل می‌بینیم ثمره نهایی این پیوند از طریق ترکیب گفتار با رابط گرافیکی توسط آدام چیر است.

کسب و کار موفق

به جرات می‌توان گفت که آدام چیر از موفق‌ترین کارآفرینان قرن است. فردی که ثابت کرده فاکتور‌های لازم برای کسب و کار موفق را می‌شناسد و خیلی خوب می‌تواند یک فعالیت تازه را به سمت پیروزی هدایت کند.

هات اپ نیوز از تجربیات این ذهن برتر الهام گرفته و قصد دارد 4 کلید اصلی کسب و کار موفق را از زبان سازنده دستیار صوتی سیری با شما به اشتراک بگذارد.

کلید اصلی کسب و کار موفق از زبان آدام چیر

keys to launching a successful business by Adam Cheyer

او بیش از دو دهه چیر نزدیک به 50 نسخه متفاوت از تکنولوژی سیری را تولید کرد؛ اما هیچ‌یک تا زمانی که آیفون در سال 2007 عرضه گشت بصورت رسمی معرفی نشد.

در سال 2007 بود که تیم توسعه این فناوری فرصت را برای عرضه سیری طوریکه بتوان همزمان از آن کسب درآمد نمود مناسب دیدند.

چیر به همراه دو توسعه‌دهنده دیگر، Dag Kittlaus و Tom Gruber دو سال برای ساخت نسخه تجاری سیری وقت گذاشتند. در فوریه 2010 سیری به عنوان یک اپلیکیشن مستقل در اپ استور و میان هزاران برنامه مشابه دیگر قرار گرفت.

کسب و کار موفق

دو یا سه هفته از انتشار رسمی این برنامه نگذشته بود که خیلی زود استیو جابز تمایل خود را برای خرید سیری به آدام چیر اعلام کرد. بعد از این پیشنهاد چیر و تیم سازنده سیری در کمال تعجب پیشنهاد استیو جابز را رد کردند و گفتند: ما قصد درآمدزایی از این برنامه را داریم و به هیچ وقت نمی‌خواهیم آن را بفروشیم!

خرید سیری توسط اپل

هرچندکه در ابتدا پیشنهاد استیو جابز رد شد اما بعد از چند ماه سیری به ارزش بیش از 200 میلیون دلار در آپریل 2010 توسط اپل خریداری شد.

یک سال و نیم بعد از فروش سیری، آدام چیر در اپل مشغول به کار شد تا این که سرانجام نسخه نهایی سیری، همان دستیاری که امروز در گوشی‌های اپل شاهد آن هستیم را بسازد.

کسب و کار موفق

سرمایه گذاری در Viv Labs

فروش سیری تنها اقدام هوشمندانه و پُرسود آدام چیر نبود. چند سال بعد چیر با غول الکترونیک کره جنوبی، کمپانی سامسونگ، برای راه‌اندازی کمپانی تولید دستیار هوش مصنوعی Viv Labs همکاری نمود. بر اساس گزارشات او مبلغ 215 میلیون دلار در سال 2016 برای این پروژه سرمایه جذب کرده است.

کسب و کار موفق

بعد از این مقدمه کوتاه و آشنایی با زندگی حرفه‌ای آدام چیر، 4 کلید اصلی در راه‌اندازی کسب و کار موفق را از زبان این کارآفرین بررسی می‌کنیم:

ایده جاه‌طلبانه

ایده، فصل اول کتاب درس موفقیت در کسب و کار است. ایده حرف اول را می‌زند و باید آنقدر بزرگ و جا‌ه‌‎‎طلبانه باشد که جوابگوی آرزوهای شما باشد.

علاوه بر جاه‌طلبی یک ایده موفق نیاز به بازار هم دارد. ایده شما باید بازار داشته باشد و بتوانید از طریق بازار یا در واقع نیاز مردم، محصولات خود را عرضه کنید.

کسب و کار موفق

تیم کاربلد

اگر دنبال کسب و کار موفق هستید نیاز به تیمی کاربلد هم دارید. مسلما شما نمی‌توانید از پس امور راه‌اندازی آن به تنهایی برآیید و باید تیمی متشکل از افراد ماهر را انتخاب کنید.

یک تیم حرفه‌ای از 4 بخش اصلی تشکیل شده است. اول از همه ایده‌پردازی که قوه تخیل بالایی داشته باشد و بتواند خیال‌پردازی کند. دوم متخصص توسعه ایده که قادر است ایده اولیه را به یک پروژه عملی تبدیل کند.

نفر سوم متخصص بازاریابی است که می‌تواند ایده شما را به جهان معرفی کند. عضو نهایی این تیم همان مصرف‌کنندگان یا مردمی هستند که قرار است از ایده شما بهره‌وری نمایند.

کسب و کار موفق

شاید شما بعنوان مسئول تیم بتوانید همزمان دو وظیفه را بر عهده بگیرید اما قطعا نمی‌توانید تمام این مسئولیت‌ها را داشته باشید. از این رو لازم است از همان ابتدا افراد متخصص را برای راه‌اندازی کسب و کار موفق خود انتخاب نمایید.

جذب سرمایه‌گذاری مردم

وقتی که مشغول تولید یک محصول یا عملی کردن ایده‌ای هستید، وقتی خیلی به هدف نهایی نزدیک هستید و حسابی درگیر کار شده‌اید هرگز نمی‌توانید قاضی خوبی باشید و معایب کارتان را ببینید.

بنابراین بهتر است برای راه‌اندازی کارتان از بقیه سرمایه بخواهید. کسانی که قصد داشته باشند با سرمایه خود در کار شما شرکت کنند، بهتر می‌بینند و می‌توانند ارزش واقعی ایده موجود را به شما نشان دهند!

کسب و کار موفق

تصمیم‌گیری آگاهانه

منابع و زمانی که در اختیار دارید اندک هستند. با توجه به این محدودیت‌ها، موفقیت شما در گرو تصمیم‌گیری صحیح و آگاهانه شما خواهد بود. استیو جابز می‌گوید: من به اندازه تمام کارهایی که در زندگی‌ام انجام داده‌ام به کارهایی که هرگز انجام ندادم افتخار می‌کنم!

این جمله نشان می‌دهد که چقدر نه گفتن به برخی از کارها به اندازه دنبال کردنشان می‌تواند در کسب و کار موفق اثرگذار باشد. هر تصمیم شما روی موفقیت آینده تاثیر می‌گذارد. به یاد داشته باشید انتخاب یک راه یعنی انتخاب نکردن هزار راه دیگری که می‌توانست داستان شما را طور دیگری به اتمام برساند.

کسب و کار موفق

نظرات و تجربیات شما؟

اگر درگیر کسب و کار خاصی هستید تجربیاتی که از انتخاب‌هایتان، چه انتخا‌ب‌های بزرگ و چه کوچک، بدست آورده‌اید با ما در میان بگذارید.

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *