5 تمرین ساده‌ برای افزایش مهارت یک مذاکره کننده

شاید همانند خیلی از افراد، با شنیدن نام مذاکره ذهنتان به سمت مذاکرات سیاسی و رسمی برود، اما حقیقت این است مذاکره تنها در سیاست و انرژی هسته‌ای معنا نمی یابد. ما هر روز مجبور به مذاکره هستیم. وقتی می‌خواهیم قرارداد پروژه‌ای ببندیم یا خانواده‌مان را مجاب به انجام کاری کنیم.

درباره‌ی آموزش اصول مذاکره صحبت‌های زیادی می شود، مثلاً باید اهداف مشخصی داشته باشید، نحوه استفاده از زبان بدن را بیاموزید و نکات مربوط به آن را رعایت کنید، ایده هایتان از هدف اصلی بالاتر باشد و غیره.

برای این که در زندگی روزمره مذاکره کننده خوبی باشید، باید مانند هر مهارت دیگری، آن را تمرین کنید تا به تجربه‌ی ارزشمندی برسید. اکنون 5 تمرین روزانه را معرفی می کنیم که به شما کمک می کند مذاکره کننده خوبی باشید.

تمرین “نه” گفتن

“نه” گفتن در بیشتر مواقع بسیار دشوار است. موقعیت‌های مختلفی برایمان پیش می آید که باید “نه” بگوییم؛ مثلاً رئیستان می خواهد برای انجام کاری آماده شوید که علاقه و آمادگی لازم را ندارید، دوستانتان از شما کمکی می خواهند که از عهده‌اش بر نمی‌آیید یا دوست ندارید انجامش دهید، در صف خرید کسی از شما می خواهد نوبت تان را به او بدهید. در زندگی روزمره با شرایط مختلفی مواجه می شویم که لازم است مهارت نه گفتن را در خود پرورش دهیم.

یادگیری رموز زبان بدن

زبان بدن افراد مختلف، با هم متفاوت است. آگاهی و شناخت زبان بدن در روابط بین فردی و در ارتباطات غیرشفاهی بسیار مهم است. می توانید با مشاهده‌ی چهره طرف مقابل مذاکره‌ی بهتری داشته باشید.

پس به زبان بدن طرف مقابل توجه کنید. پلک زدن مدام، تغییر حالت نشستن و غیره نشانه‌های خوبی برای دریافت معنای رفتار طرف مقابل هستند. برای این که تفسیر خوبی از زبان بدن دیگران داشته باشید، در آن‌ها دقیق شوید، رفتارهایشان را زیر نظر بگیرید تا در نهایت به تحلیل درستی برسید.

تمرین خوب گوش دادن

گوش دادن یکی از اصلی‌ترین بخش‌های برقراری ارتباط با دیگران است. با گوش دادن متوجه می‌شوید در مغز طرف مقابل چه می گذرد. در مذاکره هر چقدر بهتر و بیشتر گوش دهید، قوی‌تر به نظر می رسید؛ زیرا طرف مقابل اطلاعات بیشتری در اختیارتان می گذارد و می توانید با گوش دادن مذاکره‌ی بهتری را برای خود رقم زنید. افرادی که با دقت گوش می دهند، مذاکره کنندگان موفق‌تری هستند. پس مهارت دقیق گوش دادن را در خود به وجود آورید. این مهارت همانند هر مهارت دیگری به تمرین مداوم نیاز دارد.

برای این که مهارت گوش دادن را در خود تقویت کنید، تمرین را با دوستان و اعضای خانواده‌تان شروع کنید. سعی کنید خیلی دقیق به حرف‌هایشان گوش دهید و شنونده‌ی خوبی باشید. بعد از مدتی، برای مذاکرات رسمی‌تر در شرایط مختلف آماده خواهید شد.

تحقیق و بررسی کافی

پیش از این که وارد مذاکره شوید، درباره همه چیز خوب فکر کنید و آمادگی لازم را به دست آورید. تفاوتی ندارد، مذاکره شما خرید و معامله‌ی چیزی باشد یا قراردادی برای تأمین مالی یک استارتاپ . در هر صورت باید اطلاعات کامل و دقیقی نسبت به مذاکره‌ی خود به دست آورید. برای این منظور منابع اطلاعاتی خوبی فراهم کنید و بدانید چه سوالاتی در طول مذاکره مهم هستند.

کسب تجربیات ارزشمند

برای این که در مذاکره‌هایتان موفق و با اعتماد به نفس ظاهر شوید، باید تمرین کنید و به تجربیات خود بیافزایید. با کسب تجربه می توانید مذاکره را در دست بگیرید و قوی عمل کنید. پیشنهاد می کنیم از مذاکره‌های عادی و روزمره شروع کنید تا به مراحل بالاتر برسید. باید مهارت مذاکره را در کار، اجتماع و معاملات به دست آورید تا به نتایج دلخواهتان برسید. ارزیابی مداوم از عملکردتان در مذاکرات به شما کمک می کند بهتر عمل کنید.

تمرین این مهارت‌ها به شما کمک می کند تا قوی‌تر مذاکره کنید، البته باید در مذاکرات منصف باشید و عادلانه رفتار کنید. نباید بیشتر از آنچه لیاقتتان است، برای به دست آوردن امتیاز در مذاکرات تلاش کنید.

تانی کال

برگرفته از helloglow

یوکن

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *