کمک ایمیل مارکتینگ به برندسازی

درحالی‌که ارسال نامه، هرگز جایگاه اصیل خود را از دست نمی‌دهد، ایمیل‌ها با تسریع ارتباطات، به ارسال پیام‌های شخصی و حرفه‌ای مفهوم جدیدی بخشیده‌اند. امروزه میانگین ایمیل‌های ارسال و دریافت شده در طول یک روز، به ۲۶۹ میلیارد ایمیل می‌رسد و همین آمار برای اثبات پتانسیل یک ایمیل کافی است.

برندها با انتخاب کانال‌های مناسب بازاریابی، نه‌تنها شانس خود را در تنظیم مخاطبین هدف افزایش می‌دهند، بلکه نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی خود را نیز بالا می‌برند. بازاریابی از طریق ایمیل یا ایمیل مارکتینگ، یکی از بهترین و مؤثرترین کانال‌های آگاهی بخشی، جلب‌توجه مخاطب و تبدیل مشتریان بالقوه به شمار می‌رود. این سبک بازاریابی به شما کمک می‌کند محتوای تبلیغاتی خود را بخش‌بندی کرده، به هر یک از مخاطبین به‌طور جداگانه دسترسی داشته باشید و ارتباطات برندتان را برحسب رابطه‌ای که با مخاطبین دارید، شخصی‌سازی کنید.

در ادامه‌ی این مطلب، بررسی می‌کنیم که چگونه ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا:

  • برندتان را بهتر به دیگران معرفی کنید
  • نرخ حفظ مشتریان را افزایش دهید
  • نفوذ و اعتبار بیشتری به برندتان ببخشید
  • روابطتان را بهبود دهید

بهبود شناخت و آگاهی از برند

شناخت برند اصطلاحی است که برای شرح قابلیت تشخیص یک برند توسط عموم مردم (یا بازار سازمان‌های هدف) از روی ویژگی‌های خاص آن برند به‌کاربرده می‌شود. بنابراین هنگامی‌که ایمیل‌های شرکتتان را برای مشترکین ارسال می‌کنید، مطمئن شوید که لوگوی برند و سایر نشانه‌های بصری شرکتتان را در ایمیل وارد کرده‌اید. رنگ‌ها و گرافیک برند باید در تمامی ایمیل‌های ارسالی ثابت و یکسان باشد، زیرا به‌این‌ترتیب مخاطب بلافاصله متوجه شود که این پیام از طرف شرکت شما است. همین ویژگی‌های ظاهری سطح آگاهی از برند را افزایش می‌دهد و همان‌طور که می‌دانید، آگاهی از برند به‌نوبه‌ی خود مشتریان را به سمت محصولات و خدمات برند جذب می‌کند. اگر مشتریان بخواهند یک محصول را از میان دو برند انتخاب کنند، مسلماً دست خود را روی محصولی می‌گذارند که نام تولیدکننده‌ی آن را پیش‌ازاین شنیده‌اند.

آن گروه از ایمیل‌هایی که سطح شناخت برند را بالا می‌برند، خبرنامه نام دارند. خبرنامه، مشتریان شما را در جریان آخرین به‌روزرسانی‌های محصولات و همچنین رویدادهای کنونی و آینده‌ی شرکت قرار می‌دهد و نام برند شما را در ذهن مشتری ماندگار می‌کند.

شما می‌توانید در خبرنامه‌های شرکت، بینش تحلیلی‌تان را برای مشتریان شرح دهید و آن‌ها را با آخرین خبرهای و اتفاقات صنعت به‌روز نگه‌دارید. همچنین می‌توانید این امکان را برای مشتریان فراهم کنید که ترجیحات و علاقه‌مندی‌های شخصی‌شان را، همان‌طور که خودشان می‌خواهند به‌روز کنند. این روش یک‌راه عالی برای بهبود شناسایی برند شما است.

افزایش نرخ حفظ مشتریان

استراتژی‌هایی که یک شرکت برای حفظ مشتریان فعلی خود به کار می‌گیرد، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند. مسلماً شما نمی‌خواهید هر مشتری، تنها یک‌بار از محصولتان استفاده کند. حالت ایده‌آل این است که بتوانید آن‌ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید. یک استراتژی مناسب ایمیل مارکتینگ، شما را به این هدف می‌رساند. اگر در زمانی مناسب، با فرکانسی مناسب، ایمیل‌هایی مناسب را ارسال کنید، مشتریان همیشه برنامه‌های برندتان را پیگیری می‌کنند. همچنین ممکن است آن‌ها به‌عنوان حامیان و طرفداران برند شما، محصولاتتان را به دیگران نیز معرفی کنند.

هنگامی‌که یک ایمیل ارسال می‌کنید، وجود برندتان را به مخاطبان یادآور می‌شوید. این ایمیل‌ها می‌توانند خبر معرفی محصولات جدید یا فروش ویژه‌ی شما را به مشتریان اطلاع دهند. این ایمیل‌ها درواقع به‌عنوان «یادآور» عمل می‌کنند. حتی زمانی که مشترکین قصد ندارند خرید کنند، باز هم به یاد می‌آورند که برند شما وجود دارد. هنگامی‌که آن‌ها برای خرید محصول یا خدمات خاصی آماده‌اند، نام برند شما در ذهن آن‌ها خودنمایی می‌کند. گاهی ممکن است ایمیل‌ها، یک گردش ساده‌ی مردم از فروشگاه را به خرید واقعی آن‌ها تبدیل کنند.

به‌منظور حفظ مشتریان فعلی، ایمیل‌هایی را برای تعامل مجدد با مخاطبان، با عنوان «مدت‌ها است از شما خبری نشنیده‌ایم» ارسال کنید. اگر در کسب‌وکاری فعالیت می‌کنید که مشتریان باید محصولاتتان را مجدداً سفارش دهند، ایمیل‌هایی را برای آنان ارسال کنید که به‌راحتی این امکان را برایشان فراهم می‌کند.

شهرت و خوش‌نامی برند

به‌عنوان یک برند، بازاریابی ایمیلی شما باید موفقیت‌هایی را که کسب کرده‌اید و جایگاهی را که در این صنعت دارید، به نمایش بگذارد. با ارائه‌ی راهنمایی‌های ارزشمند، اطلاعات قابل‌توجه و حتی محتوایی که مخاطبان شما در حال حاضر نیاز دارند، می‌توانید اعتبار و تأثیر برندتان را افزایش دهید. اگر ایمیل‌های شما ارزش‌آفرینی خاصی داشته باشند، این احتمال وجود دارد که مخاطبان آن‌ها را به سایر آشنایان خود ارسال کنند. به‌این‌ترتیب آوازه‌ی ویژگی‌های مثبت برند شما گسترش می‌یابد.اطلاعات مربوط به محصول و همچنین ویژگی‌هایی که مشتریان برای خرید در نظر می‌گیرند را در ایمیل‌های خود شرح دهید. حتی می‌توانید آخرین اخبار صنعت را هم به‌صورت خلاصه در ایمیل‌ها ذکر کنید.

تقویت و بهبود روابط

هنگامی‌که به فردی اعتماد می‌کنید، بسیار راحت‌تر می‌توانید با او وارد رابطه شوید. این امر در مورد مشتریان بالقوه‌ای که در حال ارزیابی برند شما هستند نیز صادق است. اگر می‌خواهید اعتماد آن‌ها را به دست آورید، باید روی برقراری ارتباط سرمایه‌گذاری کنید و موضوعات مثبتی را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. ایمیل مارکتینگ این پروسه را تسهیل می‌کند.

فرقی نمی‌کند مخاطب شما، یک مشترک جدید است یا یک مشتری سابق. ایمیل‌های مناسبی که ارسال می‌کنید باعث می‌شود آن‌ها شرکت و برند شما را بهتر بشناسند و درنهایت به شما اعتماد کنند. درواقع ایمیل‌ها به پرورش روابط کمک می‌کنند.

ایمیل‌های خوشامدگویی و حتی ایمیل‌های راهنمایی محصولات، ارتباطات متقابل شما را تقویت می‌کنند. پیش از اینکه مشتریان بالقوه از مرحله‌ی آگاهی به مرحله‌ی یقین برسند، به کمک این ایمیل‌ها می‌توانند اطلاعات موردنیازشان را به دست آورند.

تمرین‌هایی برای برندسازی بهتر

لحن و ادبیات برندتان را با دقت انتخاب کنید

اگر می‌خواهید افراد مناسبی را به سمت برندتان جذب کنید، باید دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های محصولات را به استراتژی ایمیل مارکتینگ خود اضافه کنید. لحن و ادبیات ایمیل شما، باید با سایر ارتباطات بازاریابی برندتان هماهنگی داشته باشد تا مؤثرتر واقع شود. برای مثال اگر یک برند جدی هستید، ایمیل‌های شما باید با جملاتی رسمی تألیف شوند.

محتوای خود را برنامه‌ریزی کنید

یکی از مهم‌ترین جوانب ایمیل مارکتینگ، که حتماً باید برای آن برنامه‌ریزی شود، محتوایی است که به اشتراک گذاشته می‌شود. اگر پیش‌ازاین استراتژی ایمیل مارکتینگ شرکت را تنظیم کرده‌اید، مطمئن شوید که محتوای آن درست طراحی‌شده است.

۱- محتوا باید با نوع ایمیلی که به مشتری ارسال می‌شود، همسویی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال محتوایی که برای خوش‌آمد گویی به مخاطبان جدید انتخاب می‌شود، با محتوایی که برای تبدیل لیدها در نظر گرفته می‌شود متفاوت است.

۲- محتوا باید مختصر و واضح باشد، به‌طوری‌که خواننده بتواند با یک‌بار مرور و نگاه اجمالی، اطلاعات موردنیازش را به دست آورد.

۳- موضوع و عنوان ایمیل باید مفاد ایمیل را منتقل کند، پس عنوان ایمیل را ساده و جذاب نگه‌دارید.

۴- محتوا باید ارزش خاصی را برای خوانندگان ایجاد و بینش خوبی به کاربران ارائه کند.

اضافه کردن دکمه‌ی سفارش فوری

بسیار ضروری است که ایمیل شما، محتوایی کاربردی را شامل شود. بنابراین اگر مخاطبانتان در حال ارزیابی برند شما هستند، آن‌ها را به وب‌سایت شرکت متصل کنید. اگر مخاطبان، مشتریانی هستند که برند شما را به‌خوبی می‌شناسند، اضافه کردن دکمه‌ی خرید یا CTA، به آن‌ها کمک می‌کند راحت‌تر سفارش خود را ثبت کنند.

ایمیل‌ها را تنها با اجازه‌ی مخاطبین ارسال کنید

هرگز بدون رضایت مخاطب، هیچ ایمیلی را برای او ارسال نکنید. به یاد داشته باشید که اگر پیامی را به مشتری فعلی یا مشتری بالقوه‌ای که متمایل نیست از شما ایمیلی دریافت کند ارسال کنید، اعتبار و ارزش برندتان را زیر سؤال می‌برید.

و در پایان، همیشه سعی کنید تلاش‌های بازاریابی‌تان را در مسیری درست هدایت کنید. ایمیل مارکتینگ یک راه عالی برای خوش‌آمد گویی به مشترکین، پرورش روابط، اعتمادسازی و جلب مشارکت آن‌ها است. به‌منظور جلب‌توجه و حفظ وفاداری مشتریان، ایمیل‌های مناسبی را در زمان مناسب ارسال کنید. ضروری است که محتوای هر ایمیل را مطابق با روش‌های استاندارد و برای مقاصد و اهداف خاص تنظیم و طراحی کنید. پس در آینده، هر زمان که روی ساخت و تقویت برندتان متمرکز شدید، به یاد داشته باشید که استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ‌تان را هم بهینه‌سازی کنید.

تانی کال

برگرفته از ENTREPRENEUR

زومیت

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *