وقتی قدم در راه تولید و طراحی اپلیکیشن می‌گذارید هر قدم از قدم بعدی مهم‎تر می‌شود. طرح اولیه را روی کاغذ می‌کشید، دوباره می‌کشید و پاک می‌کنید بلکه یک طرح درست و حسابی از آب در آید!

گاه از طراحی خود رضایت دارید و گاه وجودتان را دلهره این که این اپلیکیشن آینده‌ای دارد یا نه فرامی‌گیرد. بدون دلگرمی باز هم ادامه می‌دهید و اپلیکیشن را می‌آزمایید.

کاسه صبرتان کم‌کم در حال لبریز شدن است اما بالاخره این طفل بی‌زبان و ناتوان بزرگ می‌شود و همه این تلاش‌ها ثمر می‌دهد.

به تک تک این مراحل نگاه کنید؛ دورانی که شما پُشت‌سر گذاشته‌اید روند توسعه اپلیکیشن را در یک چرخه قرار می‌دهد. چرخه‌ای پُرماجرا از تمام سختی‌هایی که پشت سر گذاشته‎اید: چرخه طراحی اپلیکیشن!

چرخه طراحی اپلیکیشن الگویی از تمام مراحلی است که یک برنامه نویس پشت سر می‌گذارد و اگر خوش شانس باشید و همه چیز فراهم باشد، پایان این چرخه به موفقیت ختم می‌گردد!

طراحی اپلیکیشن

چرخ دنده‌های این چرخه را عملکرد حرفه‎ای، علوم و مهارت‌های برنامه نویسی و از هم مهم‌تر امید یک توسعه دهنده تشکیل می‌دهد.

از آنجایی که این چرخه با وجود تفاوت‌های جزئی زیربنای توسعه یک اپلیکیشن محسوب می‌شود؛ آشنایی با آن شما را از صرف وقت برای شناخت راه و چاهِ کار، بی‌نیاز می‌کند.

هر یک از مراحل چرخه طراحی اپلیکیشن را در ادامه این پست از هات اپ نیوز بخوانید و به کسب وکار خود هوشمندانه شتاب دهید.

مراحل چرخه طراحی اپلیکیشن

Mobile App Design Lifecycle

یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های توسعه موبایل، شناخت چرخه طراحی اپلیکیشن است. مراحل معمول این روند را هر توسعه دهنده‌ای پیش از شما طی کرده و با آزمون و خطا یا ابتلا به اشتباهاتی سنگینی، شناخت این مراحل را از دوش شما برداشته است.

این چرخه 5 فاز کلی دارد که به ترتیب با آن‌ها آشنا می‌شوید:

فاز اول: پیش بینی رویارویی

قبل از هر اقدامی باید جنبه‌های کار را بسنجید. زمانی را برای پیش‌بینی بخش‌های لازم در اپلیکیشن اختصاص دهید که قرار است نیاز کاربران را برطرف کنند.

این مرحله به جهات مختلف حائز اهمیت است؛ بنابراین شتاب در آن توصیه نمی‌شود و تنها نتیجه‌ای که به دنبال دارد تولید اپلیکیشنی بی‌کیفیت است.

بخش دیگری از وظایف شما در این مرحله تهیه لیستی از تمام ایده‌ها و بررسی آن‌ها نسبت به هم است. گاهی ایدها یکدیگر را تکمیل می‌کنند و در رشد هم تاثیرگذارند.

طراحی اپلیکیشن

کنجکاو هستید بدانید دیگران چه ایده‌ها و محصولاتی دارند؟ همین مرحله از چرخه طراحی اپلیکیشن بهترین زمان است تا به سایر توسعه دهندگان نگاه کنید.

بعد از بررسی آن‌ها در لیستی که تهیه کردید ایده‌های متوسط یا سطح پایین را از ایده‌هایی که فکر می‌کنید امکان موفقیتشان بالاتر است جدا نمایید.

زمانی که در بازار برای دیدن اپلیکیشن‌های مختلف جستجو می‌کنید از دیدن برنامه‌های مشابه ناامید یا متعجب نشوید. حتی اگر تکراری بودن ایده‌های اپلیکیشن شما ثابت شد باید آنقدر منعطف باشید تا از این فرصت به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

تعدد ایده‌ها و سردرگمی

دیدن این همه اپلیکیشن با ایده‌هایی که جا برای تکامل دارند شما را به هیجان می‌آورند. گاهی دلتان می‌خواهد از تک‌تک این ایده‌ها استفاده کنید و همزمان چند اپلیکیشن بسازید؛ اما مشکلات و محدودیت‌ها، بیشتر از آن است که بتوانید به اپلیکیشن‌های دیگری هم همزمان رسیدگی کنید.

حالا می‌توانید وارد مراحل طراحی اپلیکیشن شوید. تمام توقعات خود از اپلیکیشن به همراه اهداف تولید آن را لیست کنید و آن را در اختیار اعضای تیم خود قرار دهید؛ مبادا این نکات را در چرخه طراحی اپلیکیشن نادیده بگیرند.

طراحی اپلیکیشن

فاز دوم: طراحی اپلیکیشن

وقت مهندسی اجزا اپلیکیشن فرا رسیده است و از همین الان تا پایان پروژه باید خود واقعیتان را کنار بگذارید و به جای مشتری همه چیز را تحت کنترل خود درآورید.

مهم‌ترین چیزی که در این مرحله باید در نظر داشته باشید تجربه کاربری است. میانگین زمانی که کاربر برای کشف سیستم یک اپلیکیشن در آن صرف می‌کند 8 ثانیه است. او در این 8 ثانیه باید با همه چیز آشنا شود.

در فاز طراحی، کاربران هدف هم مهم هستند. مثلا اگر این اپلیکیشن مخصوص کاربران سری گلکسی سامسونگ است حجم اپلیکیشن هم باید متناسب با همین گروه کم شود و دیگر نیازی به استفاده از قابلیت‌های اضافی ندارید.

طراحی اپلیکیشن

شروع طراحی گرافیک اپلیکیشن

بعد از طراحی کلی مراحل، طراحی گرافیکی اپلیکیشن آغاز می‌شود. گرافیک حکم همان لباس اپلیکیشن شما را دارد و بهتر است آراسته باشد. از بهترین ابزار‌ها نظیر Adobe Kuler استفاده کنید تا بهترین رنگ‌ها و جذاب‌ترین تم‌ها را بتوانید در اپلیکیشن خود به کار ببرید.

فاز سوم: ارزیابی و تثبیت اپلیکیشن

در این مرحله با کد‌هایی سروکار دارید که باعث بروز باگ و مشکلات فنی شده‌اند. البته در ارزیابی و تثبیت می‌توانید قابلیت‌های مختلف دیگری هم به اپلیکیشن اضافه کنید و حتی نسخه کامل را نیز منتشر کنید؛ اما توصیه می‌شود امکانات مختلف هر چند وقت یکبار و با بروزرسانی معرفی شوند.

اگر با کرش اپلیکیشن در طول مراحل تولید مواجه شدید فاز ارزیابی و تثبیت در طول چرخه طراحی اپلیکیشن زمان مناسبی برای برطرف کردن آن خواهد بود.

طراحی اپلیکیشن

مهم‌ترین مشکلی که در این مرحله وجود دارد ظاهر نشدن برخی از باگ‌ها یا کرش در طول تولید است و بنابراین توسعه دهنده متوجه آن‌ها نمی‌شود.

جای نگرانی نیست؛ چون حتی اگر شما متوجه مشکلات اپلیکیشن خود نشوید کاربران خیلی زود نواقص آن را به شما یادآوری خواهند کرد!

فاز چهارم: انتشار اپلیکیشن

این مرحله به کلی بر عهده تیم بازاریابی است. انتشار عکس محصول، لوگو و توضیحات جذاب وظیفه تیمی می‌باشد که قرار است محصول را در بازار تبلیغ کنند.

به نکات مهم پیش از انتشار اپلیکیشن توجه کنید؛ یک اپلیکیشن باید قبل از انتشار، بهینه باشد. ضمنا بازار هدف نیز باید مشخص باشد و انتشار در چندین و چند مارکت فقط هدررفت سرمایه است.

فاز پنجم: بروزرسانی اپلیکیشن

فاز آخر ترکیبی از مراحل دوم و چهارم است. در واقع باید در فاز پنجم این دو مرحله را یک بار دیگر تکرار کنید و این تکرار تا زمانی که بخواهید اپلیکیشن شما دانلود شود و طرفدار داشته باشد لازم است.

در این مرحله برای ثبات و محبوب ماندن اپلیکیشن، ظاهر و عملکرد به خوبی مانیتورینگ می‌شود. به یاد داشته باشید هر تعداد باگ که پیدا کنید کاربر تعداد بیشتری می‌بیند.

بنابراین برای بروزرسانی کامل‌تر و راحت‌تر بهتر است صفحه‌ای برای اعلام باگ و مشکلات احتمالی اپلیکیشن وجود داشته باشد.

طراحی اپلیکیشن

بروزرسانی انواع و اقسام خود را دارد. گاهی برنامه در طول چرخه طراحی اپلیکیشن آنچنان تغییر می‌یابد که بعد از انتشار، گویی با محصول جدیدی روبه‌رو هستیم و گاهی تغییرات ظریف و نامحسوسی اعمال می‌شود.

هر نوع بروزرسانی را که انجام دهید تفاوتی ندارد؛ مهم این است که کاربر احساس تازگی و بروز بودن در استفاده از برنامه داشته باشد.

ضمنا بعد از هر بار آپدیت، دلایل و شرح بروزرسانی باید به صورت شفاف اعلام شود تا کاربر بداند این سرویس کاملا تحت کنترل است.

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *