هر کاربر دوست دارد که اکثر اپلیکیشن‌هایی را که می‌بیند نصب کند و پس از مدتی که تعداد آن‌ها زیاد شد؛ در انتخاب اینکه کدام‌ یک را حذف و کدام را نگه دارد مردد می‌ماند، در مطلب امروز هات اپ نیوز سعی کرده‌ایم تا این تصمیم را برای شما با ارائه راه‌های تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور در موبایل نازنینتان، ساده‌تر نماییم.

راه‌های تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور و مزاحم

اپلیکیشن‌هایی که بر روی گوشی خود نصب می‌کنید، مانند دوستان شما در شبکه‌های اجتماعی هستند، با آن‌ها بودن خوش می‌گذرد و می‌توان از آن‌ها لذت برد، ولی برخی اوقات است که همه‌چیز آن‌گونه که باید، پیش نمی‌رود و وجود اپلیکیشن‌ها مانند برخی دوستان مجازی ناخوشایند می‌شود!

تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

خب چیزی که ذهن را درگیر می‌کند، زمان مناسب برای حذف و خط کشیدن دور این‌چنین دوستانی از زندگی مجازی است!

خوشبختانه در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید پست‌های افرادی که با شما دوست هستند را ببینید و دلایل زیادی هم برای آنفالو کردن آن‌ها می‌تواند وجود داشته باشد.

شما هم مدیون کسی نیستید که اگر رفتارش در فضای مجازی بد بود، همچنان پست‌ها و فعالیت‌های ناخوشایندش را تحمل‌ کنید.

داستان برای اپلیکیشن‌ها نیز تفاوتی ندارد و شما هیچ تعهدی ندارید اپلیکیشنی را که یک‌ زمانی برای شما مفید و سرگرم‌کننده بوده است را تا ابد در موبایل خود نگه‌دارید.

احتمالا در این تصمیم‌ها گیج خواهید شد! اصلا در این مواقع دست و پای خود را گُم نکنید، هدف ما نشان دادن راه‌های تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور به شما در چنین شرایطی است.

بررسی جزئی مشکلات

دلایل زیادی برای خلاص شدن از شر اپلیکیشن‌های اضافی در موبایل، درست مثل آنفالو کردن افراد در شبکه اجتماعی مورد علاقه شما وجود دارد.

اپلیکیشن‌ها نیز در طول آپدیت‌های فراوان تغییر می‌کنند، این تغییر می‌تواند خوب باشد و یا به مذاق شما چندان خوش نیاید.تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

گاهی اوقات توسعه‌دهندگان تغییراتی را در اپلیکیشن اعمال می‌کنند که ممکن است برای برخی کاربران غیرضروری و یا اذیت کننده به نظر برسد.

طراحان بعضی وقت‌ها تغییراتی در رابط کاربری می‌دهند که در بهره‌وری برنامه اختلالاتی را ایجاد می‌کند.

توسعه‌دهندگان برای رفع باگ‌ها کمی کُند عمل می‌کنند و معمولا کاربران بیش‌ازحد با این باگ‌ها مواجه می‌شوند، برخی اوقات هم مدت طولانی خبری از آپدیت‌های جدید نیست.

ما این‌ها را گفتیم تا به شما یادآوری کنیم که شما مجبور نیستید که اپلیکیشن‌های نامناسب را تحمل‌کنید و بهتر از که آیکن آن‌ها را از صفحه موبایل خود محو نمایید!

تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

درست است که گاها شاید دست شما برای حذف یک اپلیکیشن بلرزد، مخصوصا اگر قبلا با آن زیاد کار کرده و لذت برده باشید. ولی Google Play و App Store پر از اپلیکیشن‌های جورواجور هستند و مطمن باشید که با حذف یک اپلیکیشن می‌توانید یک گزینه مناسب‌تر را در این فروشگاه‌های مجازی پیدا کنید.

راه‌های زیادی برای تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور و حذف آن‌ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1- اپلیکیشن به‌درستی کار نمی‌کند

تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

عدم کارکرد درست اپلیکیشن می‌تواند یکی از راه‌های تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور برای شما باشد. اگر که اپلیکیشن دارای باگ‌ و مشکلات زیادی است، موقع آن رسیده تا درباره نگه‌داشتن و یا حذف آن تصمیم بگیرید.

بر طبق تحقیقات، اگر که شما برای یک مدت از اپلیکیشنی استفاده کنید، ممکن است که متوجه خطاها و یا هشدارها نشوید، ولی چیزی که خطای موجود در یک اپلیکیشن را برای شما نمایان می‌کند، هنگ کردن برنامه هنگام کار کردن با آن است و این توقف باعث دلسردی شما از اپلیکیشن شود.

چند مدت قبل یکی از کاربران در هنگام استفاده از اپلیکیشن Apple’s Calendar دچار یک مشکل شده بود، او دراین‌باره گفته است که:

«من ماه گذشته یک برنامه شام با دوستانم را ترتیب دادم و آن را در اپلیکیشن وارد کردم تا موقع مناسب، آن را به من یادآوری کند، سپس اپلیکیشن به‌وقت گرینویچ هشداری را به من داده و سپس دعوتی را برای دوستانم ارسال کرد، درحالی‌که باید این کارها را به‌وقت اقیانوس آرام انجام می‌داد، با این اختلال در نرم‌افزار، برنامه من به هم خورد.»

نمونه‌های دیگر از این اشکالات هم وجود دارد، مثلا اپلیکیشن دوربین هر بار برای دادن یک خروجی باکیفیت از عکس، هنگ می‌کند و یا یک اپلیکیشن خبرخوان هر بار که می‌خواهید فقط موضوعات خبرها را پیمایش کنید، کرش می‌کند و باعث آزردگی شما می‌شود.

می‌توان نتیجه گرفت که وجود اختلال هم از راه‌های تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور است.

2- بهبود برنامه متوقف می‌شود

تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

اگر دیدید که یک اپلیکیشن پس از مدتی ثابت ماند و با وجود آپدیت، ویژگی مناسبی به آن اضافه نشد، کمی درباره حذف کردن آن باید فکر کنید.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور نیز عدم بهبودی عملکرد آن پس از آپدیت‌ است.

وقتی دیدید که برنامه‌های رقیب نرم‌افزار شما روز به روز در حال تغییر و پیشرفت هستند و ویژگی‌های جدید به آن‌ها اضافه می‌شود و شما هنوز با نرم‌افزار قدیمی خود کلنجار می‌روید، بهتر است که اپلیکیشن قدیمی خود را حذف کنید.

درست است که همه ویژگی‌ها برای یک کاربر به‌دردبخور نیست، ولی بیایید کمی منطقی فکر کنیم؛ آیا درست است که ما یک اپلیکیشن مدیریت زمان داشته باشیم، در حالی فروشگاه‌های مجازی پُر باشند از نرم‌افزارهای مدیریت زمان با ویژگی‌های رنگارنگ؟

ممکن است که هیچ جای کار اپلیکیشن شما نلنگد، ولی گذراندن روزها با اپلیکیشن‌های بدون زرق‌وبرق می‌تواند برای شما کمی ناخوشایند شود و سپس از ویژگی‌های جدید که می‌توانند کارتان را راحت‌تر کنند، محروم خواهید شد.

3-عدم آپدیت برنامه برای یک مدت طولانی

تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

اپلیکیشنی که از آخرین آپدیتش حدود چند ماه یا چند سال می‌گذرد، احتمالا نمی‌تواند که یک تجربه جالب را برای شما به ارمغان بیاورد.

توسعه‌دهندگانی که پیگیر برنامه‌های خود در فروشگاه‌های مجازی هستند و نظرات و بازخورد کاربران را دنبال می‌کنند، همیشه در حال آپدیت نرم‌افزارهای خود می‌باشند.

آپدیت‌ها، ویژگی‌های جدید را به اپلیکیشن می‌افزایند، همچنین باگ‌های موجود را نیز حذف می‌نمایند و همچنین اپلیکیشن را با آخرین نسخه سیستم‌عامل گجت موردنظر سازگار می‌سازند.

اگر که متوجه شدید، اپلیکیشن شما پس از مدتی ثابت مانده است و هیچ تغییر و بهبودی در آن ایجاد نشده است، به مارکت اپلیکیشن بروید و چک کنید که آخرین زمان آپدیت اپلیکیشن کی بوده است.

اگر بیش از یک سال و یا چند ماه از آخرین آپدیت می‌گذرد، بهتر است به دنبال یک اپلیکیشن جایگزین با توسعه‌دهنده‌ای مسئولیت‌پذیرتر باشید.

4-هیچ هم‌صحبتی وجود ندارد

تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

اگر که دیدید در اپلیکیشن مورداستفاده، کسی نیست که با او صحبت کنید و چیزی را با وی به اشتراک بگذارید، بهتر است که آن را حذف نمایید.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور همین تبدیل آن به یک بیابان و عدم حضور دیگر کاربران است. البته همیشه هم این اپلیکیشن‌ها شبکه‌های اجتماعی فراموش‌شده نیستند.

بسیاری از اپلیکیشن‌های معروف برای مدیریت کار روزانه، مدیریت تصاویر و پردازش کلمه به شبکه‌های اجتماعی و یا افرادی که شما می‌توانید داده‌هایتان را با آن‌ها به اشتراک بگذارید، وصل می‌شوند.

پس اگر که اپلیکیشن شما مانند شهر ارواح، متروک‌ شده است، بهتر است از آن نقل مکان کنید. نمونه‌هایی مثل Yahoo’s photo-sharing app و Flickr هم بودند که بعد از آمدن سرویس‌هایی مثل اینستاگرام از دور رقابت‌ها حذف شدند.

درست است که شما نیاز به کاربران فعالی برای تعامل با خود ندارید تا هر پُستی که گذاشتید را لایک کنند، ولی اپلیکیشنی با قابلیت شبکه اجتماعی که پرنده هم در آن پر نزد، خروج از آن بهتر از ماندن است.

5-فقط برای داده‌هایتان به اپلیکیشن وابسته شده‌اید

تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

اگر که یک اپلیکیشن دارای داده‌های شما است، به این معنا نیست که تا آخر عمر باید از آن استفاده کنید.

سخت‌ترین راه در نقل‌ مکان از یک اپلیکیشن، انتقال داده‌ها می‌باشد. همیشه خوب است که یک بک‌آپ یا نسخه پشتیبان از داده‌های مهم خود را در یکجا نگه‌داری کنید.

برخی کمپانی‌ها داده‌های موجود در اپلیکیشن شما را به‌گونه‌ای ذخیره می‌کنند که اگر از آن‌ها خروجی بگیرید نمی‌توانید به‌راحتی در یک اپلیکیشن دیگر آن‌ها را وارد کنید، این کار هم دلیلش این است که آن‌ها می‌خواهند شما را وابسته به نرم‌افزار خود نمایند.

دقت کنید که با چه فرمت‌هایی می‌توانید از اپلیکیشن خود خروجی بگیرید و کدام‌یک از آن‌ها می‌توانند برای واردکردن به اپلیکیشن جدید مناسب باشند، اگر دیدید که این کار راحت نیست، دست به دامن اینترنت شوید و از راه‌حل‌های پیشنهادی آن‌ها استفاده کنید.

اگر که افراد بیشتری به دنبال حل کردن مشکلی مثل مشکل شما بوده‌اند، احتمال یافتن یک‌ راه حل مناسب برای شما بسیار زیاد است. شاید یک اسکریپتی در اینترنت برای انجام کار شما وجود داشته باشد.

6-اپلیکیشن‌هایی که کمی خرج را بالا می‌برند

تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

برخی اپلیکیشن‌ها هستند که دانلود آن‌ها رایگان است ولی برای استفاده از آن‌ها باید پول زیادی را پرداخت کرد.

همه ما می‌دانیم که توسعه‌دهندگان وقت زیادی را برای توسعه یک اپلیکیشن یک می‌گذرانند و بد نیست که ما چند تومان خرج کنیم تا کمی از زحمات آن‌ها قدردانی کرده باشیم.

تا به اینجا همه‌چیز خوب است، ولی اخیرا یک ترند بد بین برخی اپلیکیشن‌ها و مخصوصا بازی‌ها مُد شده است، کاربر اپلیکیشن را به‌صورت رایگان دانلود می‌کند، ولی بعد از دانلود و بازی کردن باید برای برداشتن هر قدم و اضافه کردن یک ویژگی و یا آزاد کردن یک آیتم، پشت سر هم پول پرداخت کند.

این پول‌ها به شما کمک می‌کنند تا با ابزار بیشتر، سریع‌تر بتوانید مراحل را تکمیل نمایید.

با این اوصاف اگر شما یکی از این اپلیکیشن‌ها را برای بازی دانلود کنید، به‌احتمال‌زیاد بیش از آن چیزی که فکر می‌کردید، پول خرج خواهید کرد.

بهتر است که در این شرایط اپلیکیشن را حذف کرده و یک جایگزین ارزان‌تر برای اوقات فراغت خود دانلود نمایید.

7- اشتراک برای استفاده از اپلیکیشن در یک مدت خاص

تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

یکی دیگر از راه‌هایی که توسعه‌دهندگان از طریق اپلیکیشن خود درآمد‌زایی می‌کنند، طراحی چند پلن اشتراک برای استفاده از نرم‌افزار است.

برخی نرم‌افزارها به جای اینکه مستقیم پول خرید آن‌ها را بدهیم و یا برای هر آیتم هزینه‌ای پرداخت کنیم، می‌توانیم یک اشتراک ماهانه یا سالانه را بگیریم و از کل امکانات آن در مدت‌زمان تعین شده، استفاده کنیم، همچنین اپلیکیشن‌هایی برای دادن اشتراک، معمولا پول زیادی را از کاربر نمی‌گیرند.

البته برخی از ابزارهای قدرتمند و حرفه‌ای مثل Adobe Creative Suite هستند که واقعا ارزش پرداخت اشتراک‌های به نسبت سنگین را دارند، البته همین اشتراک و میزان آن می‌تواند در برخی موارد از راه‌های تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور باشد.

برخی اپلیکیشن‌ها موبایل و تبلت‌ها هستند که واقعا سرشان به تنشان نمی‌ارزد و کاربر باید برای آن‌ها هزینه هنگفتی را بابت اشتراک پرداخت نماید.

یک روز بنشینید و با خود حساب‌وکتاب کنید، ببینید که آیا اپلیکیشن‌های موردنظر، ارزش پرداخت پولی که به‌عنوان اشتراک پرداخت می‌کنید را دارند یا نه؟ اگر این‌چنین نبود فورا آن‌ها را حذف کنید.

8-تبلیغات زیاد

تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

وجود تبلیغات در برنامه نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که توسعه‌دهنده می‌تواند از آن‌ها درآمد کسب کند، احتمالاً تعدادی از اپلیکیشن‌هایی که به‌صورت رایگان دانلود کرده‌اید و از آن‌ها استفاده نموده‌اید دارای چند تبلیغ انگشت‌شمار بوده‌اند.

در همین حال برخی از اپلیکیشن‌ها هستند که دیگر شورش را درمی‌آورند، این نوع از نرم‌افزارها مملو از تبلیغات گوناگون هستند و کمی که با دقت به طرز کار آن‌ها نگاه کنید، درخواهید یافت که کار اصلی آن‌ها تبلیغ کردن است و نه رفع نیاز کاربر!

اگر با چنین موردی مواجه شدید که پر از تبلیغات بود و باعث آزار شما می‌شد، حتماً آن را حذف کنید. در موارد بدتر هم اپلیکیشن‌هایی هستند که به دلیل ازدیاد تبلیغات، کاربر نمی‌تواند به‌راحتی در آن پیمایش کند و به‌صورت تصادفی دست او بر روی تبلیغات می‌خورد، البته خود اپلیکیشن این‌گونه طراحی‌شده است!

در این شرایط، بی‌بروبرگرد از شر اپلیکیشن خلاص شوید.

9-اپلیکیشن تقریبا بلااستفاده است

تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور

یکی دیگر از راه‌های تشخیص اپلیکیشن‌های بدردنخور در موبایل شما، این است که آن اپلیکیشن به معنای واقعی بدردنخور و بلااستفاده است.

متاسفانه بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در پلی‌استور و گوگل‌پلی، اصلا کار خاصی را انجام نمی‌دهند، اغلب این اپلیکیشن‌ها را آنتی‌ویروس‌ها و ضد بدافزارها هستند.

پس از نصب این نرم‌افزارها چیزی که از آن‌ها انتظار دارید را نمی‌بینید و فقط اسم آن‌ها آنتی‌ویروس است.

همچنین در برخی دسته‌بندی‌ها مثل بهینه کننده عمر باتری و یکپارچه‌سازی حافظه تلفن هم پر از این‌گونه نرم‌افزارهای بدردنخور می‌باشد.

این شرایط تازه با وجود برخورد گوگل با اپلیکیشن‌های متقلب و حذف 47 هزار اپلیکیشن اپ استور وجود دارد، اگر نبود چه اتفاقی می‌‍افتاد؟!

هم‌چنین شاهد حضور برنامه های اندرویدی آلوده به نرم افزار جاسوسی در گوگل پلی استور هم هستیم که با این حال وجود اپلیکشین‌های بدردنخور در این مارکت جای تعجبی ندارد.

اگر قبل از دانلود اپلیکیشن تحقیق نکرده‌اید، حتما همین الان این کار را انجام دهید، اگر دیدید که نظرات و بررسی‌ها همه از بی‌استفاده بودن نرم‌افزار می‌گویند، در حذف آن درنگ نکنید.

10-اپلیکیشن با دیگر نرم‌افزارهای موجود سازگار نیست

دلایل حذف اپلیکیشن‌های بدردنخور

برخی از نرم‌افزارها که مدت زیادی است از آن‌ها استفاده می‌کنید، احتمالا پس از مدتی که آپدیت نشوند دیگر نمی‌توانند پاسخ نیازهای جدید شما را بدهند، مثلا نرم‌افزار مدیریت تمرینات ورزشی که مربوط به چند سال قبل است، احتملا با پلت فرم Apple’s Health سازگاری نخواهد داشت.

البته اگر که از Health استفاده نمی‌کنید، این قضیه برای شما خیلی هم نمی‌تواند ناخوشایند باشد.

ولی اگر که می‌خواهید از Health استفاده کنید و دیگر فعالیت‌های خود را دنبال کنید و با این پلتفرم به بهبود الگوهای خواب و تغذیه خود بپردازید، بهتر است که به دنبال یک اپلیکیشن جدید بگردید.

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *