آغاز بلوغ و تغییرات بدن، همراه با علایق و گرایش‌های جنسی رو به افزایش، سبب می‌شود که نیاز نوجوان بهآگاهی از موضوع جنسیت انسان برانگیخته شود. آموزش جنسی نوجوانان اهداف گوناگونی را دنبال می‌کند.

هدف نخست، توسعه دانش و آگاهی نوجوان از تغییرات رخ داده در بدن است. نوجوان باید بداند که سرعت رشد هر کس مخصوص به خود اوست. همچنین تغییرات در دختران و پسران تفاوت دارد. آمادگی برای این تغییرات ضروری است زیرا بدون آمادگی کافی، شروع قاعدگی در دختران یا انزال در پسران می‌تواند به رویدادی ناراحت‌کننده تبدیل شود. با آگاهی کافی درباره این تغییرات، نوجوان نه تنها برای رویارویی با آنها آماده می‌شود بلکه به آنها خوشامد گفته و نحوه سازگاری با آن را  یاد می‌گیرد. آموزش جنسی نوجوانان باید شامل اطلاعات پایه درباره تولید مثل انسان و فرآیند آن نیز باشد. در واقع، زمان مناسب برای ارائه اطلاعات پایه درباره جنسیت انسان قبل از بلوغ است. نوجوانان باید اطلاعات پایه درباره باروری، بارداری و زایمان را بدانند. باید از فرایند پاسخ و بیان جنسی انسان مطلع بوده و به اهمیت نقش بیان جنسی در زندگی‌شان پی ببرند. لازم است که درباره جلوگیری از بارداری، کنترل موالید و روش‌های آن اطلاعات پایه را بدانند و درباره بیماری‌های مقاربتی، خصوصا ایدز، اطلاعات کافی داشته باشند.

هدف دوم، ارتقای سلامت جنسی نوجوان است، که نه فقط شامل سلامت فیزیکی، بلکه شامل سلامت هیجانی و روان‌شناختی نیز می‌باشد. سلامت جنسی نوجوان مبتنی بر ارزش‌گذاری و احترام به خود و سایر افراد از هر دو جنس و پذیرش این دیدگاه است که زن و مرد، هر چند یکسان نیستند، ولی اساساً موجوداتی برابرند. نوجوانانی که از سلامت جنسی برخوردارند از رشد جسم خود لذت می‌برند و به آن مفتخرند. با رسش تدریجی، توانایی آنان برای برقراری ارتباط صادقانه و آزادانه با کسانی که به آنان نزدیکند، اعم از مذکر یا مؤنث، بیشتر می‌شود و رفته رفته می‌فهمند که جنسیت‌شان چیزی جدا از آنها نیست بلکه جزء لاینفکی از زندگی آنان، در کل است. آنها امیال جنسی خود را پدیده‌ای طبیعی تلقی می‌کنند که عمل بر مبنای آن باید با توجه به ارزش‌ها و اهداف خود فرد و افراد شاخص زندگی او محدود شود.

آموزش جنسی نوجوانان

هدف عمده دیگر آموزش جنسی نوجوانان پیشگیری از بارداری ناخواسته است. نرخ فعالیت جنسی در نوجوانان افزایش بی‌سابقه‌ای داشته و این امر در مواردی به بروز بارداری ناخواسته منجر می‌شود. در واقع آموزش جنسی نوجوانان باید شامل مساله پیشگیری از بارداری، از طریق آموزش رفتار جنسی مسئولانه و نیز آموزش اطلاعات پایه درباره روش‌های پیشگیری از بارداری و کنترل موالید باشد.

از سوی دیگر افزایش سریع شیوع ایدز، بحران بهداشتی عظیمی به وجود آورده است. هر چند، تعداد مواردایدز در میان نوجوانان، در قیاس با بزرگسالان، نسبتا پایین باقی مانده است.  افراد ۱۳ تا ۲۴۴ ساله‌ای که از طریق تماس با جنس مخالف به ایدز دچار می‌شوند، سریع‌تر از سایر قشرهای جمعیتی مبتلا به ایدز رو به افزایش است. نرخ بروز ایدز در اواخر سال‌های بیست و نیز سال‌های سی عمر بسیار بالاست. در واکنش به این بحران، برنامه‌های آموزش جنسی نوجوانان باید اطلاعاتی را درباره ایدز و تغییر رفتارهای مرتبط با ایدز ارائه کند. چنین آموزشی شامل آموزش اطلاعات پایه درباره ایدز و سایر بیماری‌های مقاربتی خواهد بود. در واقع آموزش جنسی بر یادگیری این نکته تأکید دارد که نوجوانان قبل از مبادرت به فعالیت جنسی باید زمان بیشتری را صرف شناخت شریک تازه خود کنند.

wikiravan

  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

    قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟ آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما،…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • درمان خروپف

    روش های درمان خروپف

    روش های درمان خروپف خروپف کردن معمولا به عنوان منبع شوخی در فیلم‌های مختلفی مورد استفاده ق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *