خانه تکنولوژی اخبار اپلیکیشن BlancRide برای این که هیچ خودرویی تک سرنشین نرانَد!

اپلیکیشن BlancRide برای این که هیچ خودرویی تک سرنشین نرانَد!

0

برخورد سلبی و جریمه برای ما شهروندان با فرهنگی که در خیابان‌ها، رانندگانی خودخواه هستیم دیگر جوابگو نیست! وقت آن است که با اپلیکیشن BlancRide یک فکر اساسی به حال خودرو‌های تک‌سرنشین موجود کنیم!

نگاهی به خیابان‌های اطراف محل کار یا تحصیل بیندازید؛ تا چشم کار می‌کند ماشین است و ماشین! ماشین‌ها نه فقط در سطح خیابان بلکه در پیاده‌‌رو و روی خط عابرپیاده هم جولان می‌دهند.

فرهنگ ماشین‌سواری تعریفی ندارد و هر شخصی که بخواهد از وسایل نقلیه عمومی استفاده یا حداقل با پای پیاده مسیری را طی کند، باید چارچشمی حواسش را جمع نماید مبادا طعمه بی‌موالاتی خودرو‌ها شود!

این وضعیت نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا حکمفرما است؛ جایی که همه روزه موج عجیب ترافیک وجود دارد و رانندگان خودرو‌ها قصد دارند خودتک‌سرنشینشان را به مقصد برسانند.

اپلیکیشن BlancRide

ترافیک آزاردهنده در تورنتو و زمانی که مردم پُشت ترافیک سنگین صرف می‌کنند باعث شد تا حمید اکبری، کارآفرین ایرانی به دنبال راه‌حلی برای برطرف کردن این چالش باشد.

ترافیک مسیر مرکز شهر تا دانشگاه انتاریو و موسسه فناوری اوشاوا باعث شد تا اولین‎ بار حمید اکبری 38 ساله، اپلیکیشن BlancRide را طراحی و تولید کند تا هیچ خودرویی از این پس تک‌سرنشین نرانَد!

BlancRide اپلیکیشنی است برای اشتراک خودرو‌های تک‌سرنشین که جامعه این روز‌های ما شدیدا بدان نیاز دارد. این برنامه متمایز را در مطلب دیگری از هات اپ نیوز معرفی و تحلیل خواهیم کرد.

اپلیکیشن BlancRide

اپلیکیشن BlancRide – سرویس استفاده مشترک از خودرو

BlancRide app: the carpooling service

حمید اکبری در سال 2013 و بعد از اتمام تحصیلاتش به کانادا مهاجرت نمود و به عنوان استاد در رشته مدیریت استراتژیک شروع به تدریس کرد. اکبری خیلی جالب توضیح می‌دهد چطور شد که حرکت چرخ‌ خودرو‌ها و دیدن سرنشینان باعث جرقه ذهنی در او شد:

رفت و آمد سرگرم‌کننده نیست. این رانندگی دائمی خسته‌کننده می‌شود. در ترافیک به چرخ خودرو‌ها و سپس اتاقشان خیره می‌شدم که تک‌سرنشین بودند اما چهره آن‌ها هم نشان می‌داد که از ماندن در ترافیک شدیدا کلافه شده‌اند.

هم‌سواری شهروندان

دولت و نهاد‌های مختلفی در طول سال‌های متمادی تلاش کرده‌اند مردم را به استفاده از وسایل نقلیه مشترک ترغیب کنند. شاید این طرح از نظر طبیعت‌دوستان جذاب و متفاوت باشد اما چالش‌های خاص خود را نیز دارد.

قضیه هم‌سواری شهروندان با سرویس به اشتراک گذاری دوچرخه Ofo که در جهت حفظ محیط زیست بود تفاوت دارد. در این طرح مردم باید بصورت مشترک در خودرو‌های یکدیگر مستقر شوند و باهم هم‌مسیر شوند تا ترافیک موجود هر چه بیش‌تر کاهش یابد؛ اما از ریسک‌های موجود به راحتی نمی‌توان گذشت!

اپلیکیشن BlancRide

اگر قرار باشد مردم با هم هم‌مسیر شوند یا این که بصورت اشتراکی از یک خودرو استفاده کنند؛ مسئله امنیت و اعتماد؛ مهم‌ترین چالشی است که مطرح می‌شود.

مسلما هر کسی نمی‌تواند به افرادی که منتظر تاکسی یا سایر وسایل نقلیه هستند اعتماد و آن‌ها را سوار وسیله نقلیه خود کند. از طرفی هماهنگ شدن مردم مشکل است.

همچنین احتمال این که دو نفر در یک منطقه خاص با هم هم‌مسیر باشند و قطعا در یک ساعت مشخص به صورت همزمان سرکار بروند زیاد نیست.

اپلیکیشن BlancRide

جز این موضوعات، چالش هزینه‌ها هم وجود دارد. این هم‌سواری رایگان نیست و مسلما باید کسانی که از یک وسیله نقلیه استفاده می‌کنند در هزینه‌ها شریک شوند؛ اما نحوه تقسیم هزینه‌ها به چه صورت باید باشد؟

وقتی که هیچ سند و قرادادی وجود ندارد و هیچ توافقی ثبت نشده است چطور قرار است هزینه‌ها، آنطور که باید و شاید پرداخت شوند؟

اپلیکیشن BlancRide برای رفع همه چالش‌ها

اکبری چالش‌های موجود را در استفاده از وسیله نقلیه مشترک به خوبی شناخته است. او معتقد است یک اپلیکیشن خوب می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. BlancRide سیستمی برای هماهنگ کردن مسافران و رانندگان است و این تقسیم هزینه‌ها را بصورت خودکار انجام می‌دهد.

جالب است بدانید در تولید اپلیکیشن BlancRide برادر و خواهر ناتنی حمید اکبری نقش داشتند تا بالاخره این استارتاپ فناوری به خوبی کلید بخورد.

خواهر ناتنی او اعظم موهبتیان و برادرش، وحید اکبری در ونزوئلا زندگی می‌کردند. بنابراین این همکاری با وجود دوری محل زندگی مشکل می‌شد. وحید اکبری استخدام دولت در شرکت نفت و گاز ونزوئلا بود؛ اما شرایط اقتصادی حاکم بر آن کشور باعث شد تا هر دو به دنبال یک تحول بزرگ، مسیر زندگیشان را تغییر دهند.

هم‎اکنون موهبتیان مدیر فناوری این استارتاپ است و درباره مهاجرتشان می‌گوید: فرصتی پیش روی ما قرار داشت تا کاری کنیم که اوضاع وخیم ترافیک بهبود یابد. ونزوئلا مثل تورنتو همین مشکل را دارد و رشد صنعت و پیشرفت تولید در کشور، بر حجم ترافیک موجود می‌افزود.

BlancRide سرویس خودروی اشتراکی

با تلاش حمید اکبری و خواهر و برادرش، سرویس خودرو اشتراکی BlancRide با همراهی یک تیم فناوری ونزوئلایی تولید شده است. این اپلیکیشن تاکنون 20 هزار کاربر فعال را در ماراکایبو ونزوئلا و 12 هزار کاربر را در تورنتو جذب کرده است.

قرار است به زودی این برنامه در آمریکای لاتین و آمریکای شمالی تا پایان تابستان امسال گسترش داده شود. سونیل شارما، یکی از اعضا این استارتاپ، اپلیکیشن BlancRide را حاصل تکنولوژی و روابط خویشاوندی می‌داند که باعث شد حمید اکبری بتواند ایده این برنامه را به سرانجام برساند.

بستر‌های کارآفرینی

حمید اکبری کارآفرین ایرانی است که قبلا هم در ایران فعالیت تجاری داشته است؛ اما محیط ایران را برای راه‌اندازی کسب وکار جدید و کارآفرین بودن نامناسب می‌داند. او کانادا را به خاطر ثبات، تنوع و قوانینی که برای مالکیت معنوی پروژه‌ها وجود دارد انتخاب نموده است.

اکبری برای شروع این استارتاپ 50 هزار دلار وام از بانک دریافت کرد که با سرمایه‌گذاری خانوادگی مجموع سرمایه‌اش به 250 هزار دلار رسید. مبلغ این سرمایه با جذب سرمایه‌گذارن خارجی نهایتا به 1 میلیون دلار رسید.

اپلیکیشن BlancRide

BlancRide در مرحله تست بصورت ویژه برای دانشجویان UOIT در پاییز 2014 راه‌اندازی شد. هزینه ثبت‌نام برای هر دانشجو و برای دوره دو ماه و نیمه فقط و فقط 10درصد هزینه رفت وآمدشان بود.

گسترش لاین یا خطوط بزرگراه‌ها در تورنتو فرصت خوبی را برای این تیم به وجود آورد تا اپلیکیشن BlancRide را بصورت عمومی عرضه کنند.

همزمان این فضای بوجود آمده موقعیت خوبی را برای رانندگان فراهم می‌کرد تا بتوانند مسافران را در میانه راه سوار کنند و هیچگاه تک سرنشین نرانند. BlancRide در نوامبر همان سال در شهر ماراکایبو عرضه شد.

نحوه استفاده از اپلیکیشن BlancRide

در این برنامه هر یک از کاربرانی که قصد رفت و آمد در ساعت مشخصی دارند ثبت‌نام و یکدیگر را بر اساس تشابهات پیدا می‌کنند. امکان چت برای هماهنگ کردن جزئیات و و مذاکره بابت هزینه هم در اپلیکیشن فراهم شده است.

BlancRide نه شبیه Uber بلکه یک پلتفرم عام‌المنفعه برای همه کسانی است که دغدغه رفت و آمد در معابر شلوغ شهری را دارند.

در حالی که در Uber افراد مختلف صرفا به قصد سودآوری پیشنهاد سفر‌های درون‌شهری را به کاربران می‌دهند در برنامه BlancRide به کاربران کم‌ترین پیشنهاد رفت و آمد ارائه می‌شود تا با هم‌سفری یا ماشین‌های اشتراکی بتوانند در کاهش ترافیک شهری و آلودگی آن نقش داشته باشند.

BlaBlaCar در مقابل BlancRide

همیشه رقابت باعث نگرانی نیست. BlaBlaCar اپلیکیشن مشابه اروپایی است که یک و نیم میلیون دلار آمریکا ارزش دارد که در راستای تسهیل حمل و نقل شهری ارائه شده است.

Scoop و Ride از اپلیکیشن‌های دیگری هستند که با هدف تسخیر آمریکا عرضه شده‌اند؛ اما هنوز نتوانستند بازار آمریکای شمالی را به دست گیرند.

چشم‌انداز آینده

اکبری امیدوار است تا سال 2020 حداقل 5 درصد از جمعیت تورنتو از این برنامه در رفت و آمد خود استفاده کنند که اگر اینطور باشد درآمد حاصل از اپلیکیشن BlancRide تا 500 میلیون دلار افزایش خواهد یافت!!

البته در حال حاضر این برنامه بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است اما قرار است در آینده با تصاحب 20 درصد از هزینه رفت و آمدی که بین طرفین توافق شده است به درآمدزایی برسد.

اپلیکیشن BlancRide

چالش‌هایی که تمامی ندارند

حتی اگر برنامه‌ای مثل BlancRide بخواهد بخشی از مشکلات ترافیک شهری را برطرف کند خودش با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شود که مانع بزرگی جهت ادامه کار است.

عرضه این اپلیکیشن و مدیریت همزمان آن در دو قاره جهان مشکل است. BlancRide در ونزوئلا با واحد پولی بی‌ارزش این کشور سروکار دارد.

چون همزمان دو قاره در جهان از این برنامه استفاده می‌کنند باید کارمندانی دوزبانه استخدام شوند و دو سیستم متفاوت نظارتی تشکیل گردد. سیستم‌های مالی هم که یکپارچه نیست و این به خودی خود مانع بزرگی محسوب می‌شود.

اکبری در ارتباط با این چالش‌ها می‌گوید: بین مدیریت سیستم مالی کانادا، کشوری که مردم آن از سطح کیفی بالایی در زندگی برخوردارند و ثبات خاصی دارند و ونزوئلا که مردم آن در شرایط چالش‌برانگیزی زندگی می‌کنند تناسب خاصی وجود دارد و همین موضوع مدیریت را ساده‌تر کرده است!

شما چه فکر می‌کنید؟

ایده تولید چنین اپلیکیشنی را برای مبارزه با آلودگی هوا چطور ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید بتوان با نسخه ایرانی این اپلیکیشن به جنگ ترافیک سنگین کلان‌شهرها رفت؟

برای آشنایی بیشتر با این سرویس، اپلیکیشن BlancRide را برای اندروید و iOS می‌توانید از طریق لینک‌های زیر دانلود نمایید:

همراهان اندرویدی در صورت مواجه شدن با پیغام this item isnt available in your country از راهنمای آموزش دانلود از پلی استور استفاده کنید تا بتوانید تحریم ها را دور بزنید.

 

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *