خیلی از بازیگران شناخته شده سینمای ایران فن بیان خوبی ندارند!

نشست خبری انیمیشن «فیلشاه» با حضور هادی محمدیان کارگردان، حامد جعفری تهیه‌کننده، حسن ایوبی تدوینگر، حسین مهدوی صداگذار، مهدی پاکدل مدیر تولید، سعید شیخ‌زاده صداپیشه در پردیس ملت برگزار شد. در این نشست سعید شیخ زاده مدیر صدا پیشه‌های این انیمیشن گفت یکی از دلایل استفاده نکردن انیمیشن سازان ایرانی از بازیگران مطرح این است که بسیاری از بازیگران سینمای ایران به فن بیان اهمیت نمی دهند.

حامد جعفری تهیه کننده «فیلشاه» در ابتدای این نشست، درباره حضور «فیلشاه» در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: «اولین اثر کمپانی ما «شاهزاده روم» بود که در بخش مسابقه جشنواره سی و سوم حضور پیدا کرد و جایزه دریافت کرد و پرفروش‌ترین انیمیشن کشور و پرفروش‌ترین فیلم آن سال بود. حرفی در مجموعه مان داریم که هر سال یک انیمیشن برای اکران داشته باشیم.»

حسن ایوبی تدوین گر شناخته شده سینمای ایران درباره حضور خود در انیمیشن «فیلشاه» گفت: «من پنجاه فیلم سینمایی کار کردم که رئال بود و دو انیمیشن «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را با این گروه انجام دادم که بسیار فعال و پیگیر هستند. در زمینه انیمیشن متخصصان خوبی هستند، اما به دلیل نبود بستر مناسب حمایت نمی‌شوند. «فیلشاه» با کیفیتی که داشت خودش را به جشنواره تحمیل کرد و کسی تمایل به حضور این انیمیشن نداشت. انیمیشن می‌تواند فرهنگ و حرف‌های ما را در دنیا مطرح کند و اگر انیماتور‌ها بی‌مهری ببینند، جذب کمپانی‌های خارجی می‌شوند. سالنی که ما فیلم را دیدیم، نیمه پر بود و این جای تاسف دارد و از اهالی رسانه می‌خواهم که انیمیشن را حمایت کنند. کار کردن من با این گروه با توجه به اینکه دو سال زمان برد، به دلیل علاقه به کشورم بود.»

تهیه کننده «فیلشاه» در پاسخ به این سوال که در دنیا فیلم‌ها با انیمیشن‌های دیزنی رقابت می‌کنند، آیا چنینی اتفاقی برای «فیلشاه» هم اتفاق خواهد افتاد؟ گفت: «این موضوع بستر‌های مختلفی دارد. ما باید ببینیم برای انیمیشن چه کاری انجام داده‌ایم. در اکران‌های جشنواره هم به انیمیشن «فیلشاه» اجحاف شد که امیدوارم در جوایز این اتفاق نیفتد. «فیلشاه» نسبت به بسیاری از فیلم‌های دیگر زحمت بیشتری برده است و این اتفاقات باعث می‌شود ما بوی خوبی حس نکنیم. جدول اولیه که برای اکران فیلم‌ها در باغ کتاب (سینمای هنرمندان) منتشر شده بود، انیمیشن «فیلشاه» در آن نبود. فیلشاه حتی در اعلام فیلم‌ها به عنوان یک انیمیشن اعلام نشد و یکی از ۲۳ فیلم بخش سودای سیمرغ اعلام شد.»

محمدیان کارگردان «فیلشاه» در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد ضعف قصه در این انیمیشن گفت: «کمپانی‌های بزرگ دنیا طی صد سال یاد گرفته‌اند چگونه قصه بگویند. ما پنج سال است که آغاز کرده‌ایم. در «فیلشاه»، فضا و قصه نسبت به «شاهزاده روم» تغییر کرده و این روند طی ده سال آینده بهتر هم خواهد شد.»

در بخش دیگری از این نشست، سعید شیخ‌زاده درباره حضور ستاره‌های شناخته سینما در انیمیشن های ایرانی توضیح داد: «اصولا در کار‌های سینمایی باید از ستاره‌ها استفاده کرد و ما در انیمیشن بار‌ها این کار را انجام داده‌ایم … اما ما چند بازیگر خوش بیان داریم؟ جا دارد از زنده‌یاد شکیبایی یاد کنیم. یا از علی نصیریان، پرویز پرستویی و چند هنرمند دیگر نام ببریم که به این نتیجه رسیده‌اند بیان جزیی از بازیگری است. واقعیت این است که بازیگران ما به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و بسیاری از آنها فن بیان خوبی ندارند. ما بسیار دوست داریم که از ستاره‌های‌مان در انیمیشن استفاده کنیم تا بتوانند به شخصیت انیمیشن، زندگی دهند. متاسفانه رفتن سراغ هنرپیشگان بنام مثل آقای پرستویی رفتن هم کار آسانی نیست و برای انیمیشن هزینه‌بر است. در «فیلشاه»، خوش‌صدا‌ها را جمع کردیم و از افرادی مثل حسین عرفانی، ناصر طهماسب، زهره شکوفنده، حامد عزیزی، بهرام زند و … استفاده کردیم.»

جعفری در پاسخ به این سئوال که چرا با همه این اجحاف‌ها که به انیمیشن می‌شود، اصرار به حضور در جشنواره دارید، گفت: «من سه دوره در جشنواره بودم که سه دبیر مختلف داشت و امروز دیگر هیچ یک از آن دبیران در جشنواره حضور ندارند و این موضوع نشان می دهد که جشنواره فجر متعلق به ما است.»

محمدیان در پایان با اشاره به نادیده گرفته‌شدن مسائل فرهنگی برای کودکان گفت: «در سینما همه برای خودشان فیلم می‌سازند و بچه‌ها را فراموش کرده‌اند، حتی جامعه هم بچه‌ها را فراموش کرده است. آخرین فیلم‌هایی که در این ژانر یادم می‌آید، به بیست سال قبل برمی‌گردد!»

تانی کال

آی سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *