درآمد 16 میلیارد تومانی تلویزیون از «دربی»

در روزهایی که اوضاع مالی تلویزیون بدتر از قبل است و بسیاری از تهیه کنندگان بابت آثار تولید شده و روی آنتن، حتی پخش شده و در دست تولید از تلویزیون طلب های میلیاردی دارند و از سویی کار به جایی رسیده است که تلویزیون برای اکثر برندهای معروف محدودیت حضور ایجاد کرده و اتفاقاً شرکت های ارزش افزوده هم در شرایط ویژه ای اقدام به همکاری با تلویزیون می کنند دربی پایتخت قرار است کمی به اوضاع مالی تلویزیون سر و سامان بخشد. به هر حال تلویزیون نیازمند ساخت برنامه های جذاب است تا بتواند براساس میزان جذب مخاطب جلب آگهی کند و به این ترتیب به اوضاع اقتصادی خود سر و سامان دهد. اما به رغم اینکه کماکان تلویزیون به عنوان پر مخاطب ترین رسانه موجود مشتری خودش را دارد و خیلی از برندها مشتاق هستند با این رسانه وارد مذاکره شوند و برنامه های پر مخاطب را زیر سایه تولید و پخش خود ببرند با این حال هنوز اوضاع تلویزیون در وضعیت قرار ندارد که بتواند چراغ سبز کامل به برندهای مختلف نشان دهد و با سخت گیری فراوان تر از قبل دست گروههای مالی و عمومی را در این قضیه باز نگذاشته است. در وضعیت فعلی تلویزیون می تواند به دربی دل خوش کند. پر مخاطب ترین برنامه تلویزیون یعنی دربی پایتخت به واسطه پدیده فوتبال این روزها گره گشاست و قرار است حال عمومی تلویزیون را تا مدتی مطلوب تر از قبل کند.
مرداد سال جاری نایب رییس مجلس، خبر از تعیین تکلیف حق پخش مسابقات فوتبال به تیم های حاضر داد و مقرر شد پس از جلسه رییس فدراسیون فوتبال با نایب رییس مجلس وضعیت حق پخش های تلویزیونی مشخص گردد تا طرفین از این ماجرای پر مخاطب سود ببرند. آن زمان قرار شد تا اواخر شهریور این مسئله به یک نتیجه گیری منطقی برسد. شنیده می شود که حتی فدراسیون مقرر کرده بود در صورتی که این مسئله حل نشود هیچ استادیومی اجازه ورود دوربین ها را نخواهد داد.
چند روز است که طبق سنوات قبل پخش مستقیم این مسابقه پر طرفدار با شایعاتی مواجه است، تا اینکه به یکباره و در آستانه برگزاری دربی پایتخت در روز پنجشنبه ۴ آبان ماه در ورزشگاه آزادی.
با در نظر گرفتن تعرفه های تبلیغاتی سیمای جمهوری اسلامی برای این بازی بزرگ با یک حساب و کتاب سر انگشتی می‌توان دریافت که تلویزیون بابت تبلیغاتی که پیش از شروع، بین دو نیمه و پس از پایان بازی پخش خواهد کرد، چه درآمد مفصلی خواهد داشت. تعرفه اگهی‌های تلویزیونی دربی ۸۵، پیش از بازی هر ثانیه ۶۹ میلیون تومان و بین دو نیمه ۱۳۹ میلیون تومان است، اگر فرض کنیم قبل بازی حداقل ۱۰ دقیقه و بین بازی هم ۱۰ دقیقه آگهی پخش شود و تنها ۲۰ نوبت زیرنویس روی مسابقه پخش شود و ۹۰% هم تخفیف برای قراردادها در نظر گرفته شود حدوداً تنها از یک مسابقه دربی بیش از ۱۶ میلیارد تومان درآمد خالص خواهد داشت.
حالا اگر به‌جای بازی پرسپولیس و استقلال که یکی از داربی‌های بزرگ جهان نام گرفته، مثلا یک برنامه معمولی پخش می‌شد، آیا اداره بازرگانی سازمان صدا و سیما می‌توانست حدود ۳۰ دقیقه آگهی جذب کند؟ و اگر چنین می‌کرد، آیا تعرفه قیمت‌های آن با مسابقه فوتبال استقلال و پرسپولیس یکی بود؟
یکی از عمده منابع درآمد تیم‌های مختلف، همین حق‌پخشی است که در ایران پرداخت نمی‌شود. در فصل جاری، لیگ برتر انگلستان، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون پوند (۹ تریلیون و ۷۲۰ میلیارد تومان) حق‌پخش دریافت کرده که به تناسب خاص بین باشگاه‌های مختلف تقسیم می‌شود. بوندس‌لیگا هم در سال ۸۷۶ هزار یورو از حق‌پخش خود درآمد دارد.
چند نکته و سوال
۱٫ آیا دیگر برنامه های تلویزیون می توانند با دربی پایتخت رقابت کنند؟
۲٫ آیا تلویزیون برنامه ای با این حجم بیننده داشته یا خواهد داشت؟
۳٫ آیا تلویزیون می تواند به دربی به عنوان یک منبع مالی نگاه کند؟
۴٫ آیا تبلیغات قبل، میان و پس از دربی تنها به برندهای مشهور داده می شود؟
۵٫ آیا تعرفه های اعلام شده دارای تخفیف ویژه هستند؟
۶٫ آیا تبلیغات دربی پایتخت با این تعرفه خاص در مناقصه اعلام می شود یا نه از قبل این چیدمان صورت گرفته و تمام برندها و صاحبان کالا از اینکه قرار است با چه عدد و رقم و در چه زمانی روی آنتن بروند مطلع هستند؟
۷٫ براساس چه کارشناسی و معیاری این اعداد به عنوان تعرفه تبلیغات دربی مشخص شده است؟
۸٫ فاصله قیمت تعرفه آگهی دربی با دیگر برنامه های سیما براساس چه فاکتوری مشخص شده است؟ میزان تماشاگر تلویزیون و مخاطبان خارج از کشور، وضعیت مالی این روزهای تلویزیون و یا براساس وضعیت محدود تلویزیون در جلب آگهی ها غیر از زمان دربی.
پیشنهاد
سالی چند بار دربی برگزار شود!

اگر دربی پایتخت که یکی از مهمترین و محبوب ترین دربی های دنیاست تا این حد می تواند بازگشت سرمایه برای رسانه ملی داشته باشد طوری که بسیاری از بدهی های سازمان صدا و سیما و حتی تیم های ورزشی را مرتفع سازد چرا تعداد دربی های برگزار شده را تا یک حد معمول و منطقی بالا نمی بریم! از مزایای برگزاری متعدد دربی می توان به نکات ذیل اشاره کرد:
۱٫ درآمدزایی آن هم با اعداد و ارقامی چشمگیر در روزهای بی پولی تلویزیون
۲٫ افت حساسیت دربی پایتخت برای طرفداران دو تیم با توجه به تعداد دفعات برگزاری این مسابقه در طول سال
۳٫ پایین آمدن حساسیت مسابقه برای فوتبالیست ها و انجام یک بازی زیبا و تماشاگرپسند

تانی کال

بانی فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *