دیزنی با «پلنگ سیاه» برای جایزه اسکار بهترین فیلم سال رقابت می‌کند

اوایل ماه جاری میلادی اعلام شد که آکادمی اسکار بخش جدیدی به نام بهترین فیلم سال از نگاه مردم یا جایزه مردمی را به فهرست جوایزش افزوده است تا بلاک‌باسترهای هالیوودی هم بی‌اسکار نمانند. این تصمیم ابهامات و اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشت و این سؤال را در ذهن ایجاد کرد که چه چیزی فیلم «منتخب مردم» را از «بهترین فیلم سال» متمایز می‌کند؟ آیا در حال حاضر برای تجلیل از فیلم‌های موفق در گیشه مراسم متعددی برگزار نمی‌شود؟

حقیقت این است که مسئولین برگزاری مراسم به دلیل کاهش شدید بیننده به وجود بلاک‌باسترها نیاز مبرم دارند چرا که اسکار سال ۲۰۱۸ کمترین بیننده را در تاریخ برگزاری خود به ثبت رساند. به نوشته ورایتی، گروه تلویزیونی ABC متعلق به دیزنی که سال آینده میلادی تا یک دهه بعد باید اسکار را روی ایر ببرد، ایده اضافه شدن جایزه جدیدی به مراسم را مطرح و پیگیری کرده است. این به معنای آن است که همان تشکیلاتی که با دنیای سینمایی مارول، «جنگ ستارگان»، انیمیشن‌های پرفروش پیکسار گیشه را قبضه کرده، نگران آمار بینندگان اسکار است. شکی نیست که دیزنی زد و بندی پشت پرده انجام داده اما به نظر نمی‌رسد که آنان بخواهند واکنشی به این اعتراضات گسترده نشان دهند.

دیزنی به نوشته لس آنجلس تایمز، اکنون «سینتیا سوارتز» استراتژیست کهنه‌کار اسکار را استخدام کرده تا کمپین رقابت «پلنگ سیاه» برای بهترین فیلم سال را کلید بزند. براساس این گزارش دیزنی مصمم است که به جای رقابت در بخش فیلم منتخب مردم جایزه معتبرتر مراسم را کسب کند. مسئله در اینجا کیفیت فیلم «پلنگ سیاه» که بیش از ۱.۳ میلیارد دلار در گیشه فروخت نیست. مشکل اینجاست که دیزنی آکادمی را به ابزاری برای رسیدن اهداف تجاری خود بدل کرده و سپس در پی اعتراضات گسترده مجبور شده از جایزه «منتخب مردم» که در نظر داشت در آن رقابت کند اجتناب کند و جایزه بهترین فیلم سال را هدف قرار دهد.

در دو دهه گذشته تنها یک بار پرفروش‌ترین فیلم سال (ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه) به عنوان بهترین فیلم در اسکار برگزیده شده و پیش از آن هم به نوشته ایندی‌وایر این اتفاق ۲۵ درصد مواقع رخ داده است. کاهش تعداد بیننده یک نگرانی بزرگ باید تلقی بشود اما همیشه تغییراتی که در اسکار ایجاد می‌شود به منظور دستیابی به اهدافی از نوع اهداف دیزنی نبوده است. برای نمونه، پس از آنکه آکادمی فیلم «شوالیه تاریکی» را نادیده گرفت، تعداد نامزدهای بهترین فیلم سال را از ۵ به ۱۰ فیلم افزایش دادند. این اقدام برای پوشش دادن آثار پرفروش تجاری‌تر صورت گرفت. با این وجود، اگرچه آثار پرخرجی مانند «تلقین» و «اوتار» نامزد دریافت جایزه اسکار شدند، اما درنهایت این اقدام نتیجه عکس داد و جایزه بهترین فیلم سال به آثاری کوچک‌تری اهدا شد که منتقدین از آن ستایش کرده بودند. در دهه اخیر برندگان این جایزه آثاری مانند «مهلکه»، «آرتیست»، «بردمن»، «۱۲ سال بردگی»، «اسپاتلایت»، «مهتاب» و «شکل آب» بوده‌اند.

اضافه شدن شاخه «فیلم منتخب مردم» با اشکالاتی روشن همراه است و عواقبی را در پی دارد که احتمالاً بعدها شاهدش خواهیم بود اما ذات تغییرات بزرگ همین است. بهرحال از دیزنی انتظار می‌رفت هیولایی که خود با این جایزه جدید خلق کرده را به کنترل خود درآورد نه اینکه از آن بگریزد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *