بسیاری از کارآفرینان موفق همانند بیل گیتس، وارن بافت و ریچارد برنسون، یکی از مهمترین مهارت های لازم در کسب و کار را توانایی افراد در برقراری ارتباط می دانند. اما عده بسیاری تصور می کنند که این مهارت به معنای این است که آنها سخنران خوبی باشند.

ارتباطات باعث می شود که رشد و پیشرفت روند سریع تری به خود گیرد بنابراین هر رهبر یا مدیری باید از عهده آن به خوبی برآید. مدیران باید توانایی شنیدن و درک طرف مقابل را داشته باشند تا از این طریق نفوذ خود را گسترش داده و اعتماد کارکنان را جلب نمایند.

نکته بسیار مهم در این میان این است که افراد باید بدانند که وقتی صحبت از گوش دادن به میان می آید به معنای واقعی کلمه است. یعنی ارتباطات مجازی هرگز جای ارتباطات واقعی را نخواهند گرفت. این روزها با گسترش شبکه های اجتماعی دیگر خبری از ارتباطات کلامی واقعی که منتقل کننده حس و منظور حقیقی افراد است، نیست. در واقع هرچقدر هم که طرفین مکالمه در نوشتن مهارت داشته باشند، بدون ایجاد مکالمه حضوری قادر نخواهند بود ارتباط قدرتمندی را با یکدیگر برقرار سازند.

گوش دادن یکی از مهارت هایی است که در حوزه های آموزش کسب و کار باید به کار آفرینان آموزش داده شود. بر اساس آماری که بدست آمده ۷۰ تا ۸۰ درصد از اوقات بیداری افراد با برقراری ارتباط سپری می شود که در واقع تنها ۴۵ درصد از این زمان به شنیدن اختصاص می یابد. حال اینکه از این آمار فقط ۲۵ درصد از آنچه شنیده می شود، پس از ۲ روز در خاطر می ماند.

بسیاری از کارآفرینان تصور می کنند که در این مورد توانایی خوبی دارند اما مطالعات نشان داده که عده بسیاری از ما شنوندگان ضعیف و ناکارآمدی هستیم. بنابرین با توجه به این آمار رهبرانی که می خواهند مهارت شنیدن خود را افز ایش دهند راه نسبتا سختی در پیش دارند. در این مقاله چهار راهکار معرفی شده که برای بهبود مهارت های شنیداری بسیار مفید خواهد بود. در ادامه این راهکارها را باهم بررسی می کنیم.

با هدف درک کردن، به سخنان دیگران گوش بسپارید

پیتر دراکر نظریه پرداز مدیریت این چنین می گوید: «مهمترین بخش در یک ارتباط، شنیدن آن چیزی است که گفته نشده» زمانی که با شخص دیگری ارتباط برقرار می کنید و در حال شنیدن حرف های او هستید، درک آنچه بازتاب حرف های اوست بسیار مهمتر است. در واقع منظور طرف مقابل مهمتر از آنچه است که او مستقیما می گوید.

پس توصیه می شود در این گونه موارد با پرسیدن سوال هایی همانند « احساس می کنم منظورتان این باشد که …» سعی کنید درک واقعی از صحبت های طرف مقابل را کسب کنید.

در ایجاد ارتباط عجله نکنید و بگذارید افراد به راحتی صحبت کنند

زمانی که یک ارتباط صورت می گیرد افراد باید بسیار هوشمندانه عمل نموده و به دیگران اجازه بیان افکار و احساساتشان را بدهند. مدیران نباید شتاب زده عمل کنند یا به نوعی خود را تحمیل نمایند. چراکه موجب می شود برخی از فرصت های مناسب برای تاثیر گذاری مثبت در آینده از بین برود. بنابراین باید در گوش سپردن به افراد حوصله به خرج داده تا موجب جلب اطمینان آنها شده و حس بهتری را برای مکالمات بعدی منتقل نمایید.

نیازها و منافع طرف مقابل را در نظر داشته باشید

در واقع مدیران به منظور برقراری یک ارتباط خوب و قوی با کارمندان خود باید به نیازها و منافع آنها توجه نماید. در واقع در ذهن یک مدیر باید همیشه این جمله ظهور یابد: «چگونه می توانم به این شخص کمک کنم؟»

این نوع برقراری ارتباط موجب می شود تا اعتماد دیگران جلب شده و آنها با اطمینان خاطر بیشتری با مدیر خود صحبت کنند. حتی در بسیاری از موارد پیشنهادات و ایده های جدید خود را نیز مطرح نمایند.

با ابراز همدردی به دیگران گوش بسپارید

زمانی که افراد در موقع گوش دادن به حرف های طرف مقابل خود، مسائل را از نقطه نظر وی دیده و با همدلی و همراهی به سخنان او گوش فرا می دهند یک اعتمادسازی بسیار خوب را فراهم می کنند.

برای همین منظور مدیران باید ذهن خود را از تمامی تفکرات و نظرات شخصی تهی نموده و به سخنان طرف مقابل به دقت توجه نمایند. در حقیقت با قرار گرفتن در جایگاه وی و درک شرایط او، راه ساده تری را برای حل مشکلات و مسائل مربوطه در پیش بگیرند.

ویترینو

  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *