رصد مسافر میان ستاره‌ای در نزدیکی زمین

برای اولین بار در تاریخ نجوم محققان موفق به رصد دنباله‌داری در نزدکی زمین شده‌اند که منشاء ایجاد آن در خارج از منظومه شمسی می باشد. سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی که تاکنون رصد شده‌اند، همگی در سامانه خورشیدی متولد شده‌اند، اما اخترشناسان طی روزهای گذشته برای اولین‌بار موفق به رصد مسافری از آنسوی منظومه شمسی شده‌اند.

رصد‌های اولیه حاکی از آن بودند که این جرم یک دنباله‌دار است که با شتابی بالا از ستاره‌ای مجاور به بیرون پرتاب شده و در کشش مغناطیسی خورشید به دام افتاده‌ است،‌ درست مانند دنباله‌دارهای منظومه شمسی.  این جرم فراخورشیدی بتازگی در مداری سهمی‌وار از نزدیکی زمین عبور کرده و محققان آن را موقتا “A/2017 U1” نامیده‌اند.

رصد‌های اولیه این جرم در ۱۸ اکتبر توسط تلسکوپ Pan-STARRS 1 در هاوایی در مرکز خردسیاره اتحادیه بین‌المللی نجوم انجام گرفت. اخترشناسان با بررسی مدار این جرم متوجه شدند که این دنباله‌دار متفاوت از تمامی اجرامی است که تاکنون رصد کرده‌اند. به گفته محققان در صورتی که رصد‌های آینده بتواند طبیعت غیرعادی مدار این جرم را تایید کند، این جرم به اولین مورد از دنباله‌دارهای میان ستاره‌ای تبدیل خواهد شد. این جرم ۴۰۰ متری که با سرعت ۴۴ کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است مدار بیضوی ندارد و مسیر حرکت آن شبیه سهمی است.

رصد مسافر میان ستاره‌ای در نزدیکی زمیناخترشناسان با فرض دنباله‌دار بودن این جرم نام C/2017 U1 را به آن اختصاص داده‌اند، اما تصاویر جدیدی که ۲۵ اکتبر سال جاری توسط تلسکوپ بزرگ VLT در شیلی از آن به ثبت رسید هیچ ویژگی دنباله‌دار مانندی در آن نشان نمی‌دهد. از این رو این جرم اکنون A/2017 U1 نام دارد، زیرا از خانواده دنباله‌دارها خارج شده و به دسته سیارک‌ها پیوسته‌ است. از نظر تعریف علمی مرز مشخصی بین تعریف یک دنباله‌دار و یک سیارک وجود دارد. سیارک‌ها قطعاتی بزرگ از سنگ و فلز هستند؛ اما دنباله‌دارها دارای مقادیر زیادی از یخ و غبار هستند که با تبخیر آنها بوسیله نور خورشید در پشت مسیر حرکت آنها دیده می‌شوند.

تانی کال

برگرفته از newatlas

بیگ بنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *