یکی از بزرگترین مشکلاتی که در مورد سیارک‌ها وجود دارد این است که به راحتی نمی‌توان آنها را پیدا کرد.

اما خوشبختانه سیارک‌هایی که به سختی دیده می‌شوند معمولاً بسیار کوچک هستند. مثلاً سیارک 2017BH30 که روز یکشنبه توسط موسسه تحقیقات آسمانی کاتالانیا (Catalina Sky Survey) مشاهده شد، تنها 65280 کیلومتر با سطح زمین فاصله داشت که یک ششم فاصله زمین تا ماه است.

تخمین زده می‌شود که قطر این سیارک بین 4.6 تا 10 متر بوده باشد، یعنی تقریباً به اندازه یک کامیونت یا کامیون بزرگ که به نسبت سایر سیارک‌هاکوچک محسوب می‌شود. از سپتامبر سال گذشته که سیارک 2016RB1 از فاصله 39 هزار کیلومتری سطح زمین عبور کرد و تقریباً به ماهواره‌های موجود در مدار زمین-ثابت نزدیک شد، تا به امروز هیچ سیارک دیگری به اندازه 2017BH30 به ما نزدیک نشده بود.

این سیارک سومین جرم فضایی امسال بود که فاصله آن از زمین حتی از فاصله ماه تا زمین نیز کمتر بوده است. البته پیش بینی می شود که تا ماه اکتبر که سیارک 2012TC4 با فاصله 192 هزار کیلومتری از زمین عبور کند، هیچ جرم دیگری تا این اندازه به ما نزدیک نشود.

البته هیچ کس انتظار نداشت که سیارک 2017BH30 از نزدیکی زمین بگذرد، به همین دلیل باید همیشه منتظر سیارک‌هایی باشیم که از نزدیکی ما عبور می‌کنند.

اما اصلاً نیازی نیست تا نگران برخورد این سیارک‌ها به زمین باشید. تعداد بسیار کمی از این سیارک‌ها به سطح زمین می‌رسند و به دلایل نامعلومی اکثراًدر مناطق دورافتاده روسیه سقوط می‌کنند!

digiro

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *