نکات و فواید خاصی در آشپزی برای دیگران وجود دارد. این فواید فراتر از لذت آشپزی کردن و لذت چشیدن غذایی که با دست های خودمان درست کرده ایم است. آشپزی هم مثل نقاشی و نواختن موسیقی روزنه ای برای ابراز خلاقیت است و این می تواند نقش مهمی در مدیریت استرس داشته باشد. مطالب بیشماری در رابطه با ارتباط بین ابراز خلاقیت و سلامت کلی منتشر شده است. وقتی انسان ها راهی برای ابراز احساس و خلاقیت های خودشان پیدا می کنند به حس رهایی از استرس می رسند.

فواید روانشناسی آشپزی

آشپزی هم مانند بافندگی روشی برای تمرین تمرکز حواس و تکنیکی قدیمی برای مبارزه با اضطراب و بالا بردن حس شادی است. علاوه بر این ها آشپزی مستلزم دقت و توجه زیادی است. باید اندازه گیری کنید، روی رول کردن خمیر تمرکز کنید و… اگر روی طعم و بو تمرکز کنید و حواستان به چیزی که درست می کنید باشد، همین تمرکز حواس به خودی خود باعث کاهش استرس می شود.

کسانی که افسردگی دارند با آشپزی آرامش پیدا می کنند چون آشپزی ذهن تان را از افکار ناراحت کننده دور می کند و شما را مجبور می کند روی کاری که در حال انجام هستید تمرکز کنید. و در آخر می توانید چیزی را که با تلاش خودتان درست کرده اید با دیگران به اشتراک بگذارید.

گاهی اوقات آشپزی برای دوستان و خانواده نسبت به کلمات راه آسان تری برای برقراری ارتباط است. به همین دلیل زمانی که یکی از نزدیکان مان فوت می کند با غذا از بازماندگان پذیرایی می شود. سوزان ویتبورن پروفسور علوم روانشناسی در دانشگاه ماساچوست می گوید: کسانی که سخت می توانند احساسشان را با کلمات ابراز کنند آشپزی می تواند کمک بزرگی برای ابراز احساساتی چون سپاسگزاری، همدلی و همدردی برای آن ها باشد. وقتی نمی توانید با کلمات چیزی را که می خواهید بگویید به خوبی به دیگران منتقل کنید روش بهتری به کار ببرید. غذا می تواند وسیله و ابزار بهتری برای ابراز عشق و علاقه به دیگران باشد.

این عمل (آشپزی) نوعی بشر دوستی است که به حس سلامت شما کمک بزرگی می کند و علاوه بر آن باعث می شود احساس کنید کار خوبی برای دنیا انجام داده اید و ارتباط با شما دیگران را بهتر می کند.

پس بدانید همان کیک شکلاتی که دست می کنید تاثیری فراتر از احساس رضایت در خودتان و خانواده تان دارد. تاثیری که تا کنون تصورش را هم نمی کردید.

Bedunim

  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

    قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟ آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما،…
  • heartburn

    علت سوزش سر دل

    علت سوزش سر دل گاهی اوقات سوزش و ناراحتی قفسه سینه و گلو هیچ گونه ارتباطی به قلب شما نداره…
  • سیب زمینی

    چه قسمتی از سیب زمینی را نباید مصرف کنیم

    چه قسمتی از سیب زمینی را نباید مصرف کنیم سیب زمینی یکی از غذاهای محبوب و مورد استفاده مردم…
  • موز

    خواص درمانی موز

    خواص درمانی موز موز یکی از میوه های بسیار خوشمزه است که سرشار از فیبر می باشد. این میوه دا…
  • شکم

    رژیم غذایی مناسب برای درمان ورم معده

    رژیم غذایی مناسب برای درمان ورم معده خیلی از افرادی که با گاستریت یا ورم معده دست و پنجه ن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *