لنزهای تماسی هوشمند سه کاربرد اصلی دارند: سنجش‌های پزشکی برای اندازه‌گیری شرایط فیزیولوژیکی بدن، اصلاح مشکلات بینایی و استفاده از لنزهای تماسی هوشمند در واقعیت افزوده که از کاربردهای اخیر این تکنولوژی محسوب می‌شود.

طبق تحقیقات اخیر کارشناسان تکنولوژی بینایی، لنزهای تماسی در واقعیت افزوده بر فراهم کردن تجربه بهتر برای کاربران، تاثیر بیشتری خواهند داشت.

آیا لنزهای تماسی هوشمند جایگزین هدست‌های قدیمی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی خواهند شد؟

لنزهای تماسی هوشمند

سامسونگ از کمپانی‌هایی است که در حال ساخت لنزهای تماسی هوشمند با الکترونیک‌های انعطاف‌پذیر برای فراهم کردن تجربه باکیفیت‌تری نسبت به گوگل گلس و سایر دیوایس‌های واقعیت افزوده است.

گزارشات اخیر نشان می‌دهند افراد زیادی بعد از اینکه هدست‌های واقعیت مجازی (VR) را استفاده می‌کنند، سرگیجه می‌گیرند!

به نظر می‌رسد استفاده از لنزهای تماسی هوشمند در واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی این احساس ناخوشایند را تاحدی کاهش دهد.

در پتنت لنزهای تماسی هوشمند که در سال 2014 توسط سامسونگ ارائه شد، صفحه نمایش مخصوصی، تصاویر را به داخل چشمان کاربر منعکس می‌کرد و دارای یک دوربین، آنتن و سنسورهای حرکتی نیز بود.

لنزهای تماسی هوشمند

همچنین ارتش آمریکا و DARPA چندین سال است در حال طراحی لنزهای تماسی واقعیت افزوده‌ مولتی فوکوس هستند. کمپانی‌هایی همچون مجیک لیپ نیز پتنت‌هایی برای لنزهای تماسی واقعیت افزوده ارائه دادند.

گوگل هم که به یک دستگاه ثبت اختراع تبدیل شده، پتنت لنزهای تماسی هوشمند خورشیدی که دارای الکترونیک و سنسورهایی برای افراد دارای قند خون بالا بود را ارائه کرد.

اگر گوگل یا کمپانی‌های وابسته‌اش، پلتفرم لنز محوری را با موضوع واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، مخصوص خود راه‌اندازی کنند، iOS اپل و اپلیکیشن‌های آن نیز امکان مطابقت و استفاده از آن را خواهند یافت.

انقلاب بینایی در راه است

لنزهای تماسی هوشمند

تکنولوژی‌های بینایی روز به روز در حال پیشرفت هستند، انقلاب بینایی در حال وقوع است که ارزشی معادل 150 میلیارد دلار در سال خواهد داشت!

هدست‌های واقعیت افزوده همچون آکیلس ریفت و اچ تی سی وایو، میوه‌های نارس درخت‌های قدیمی تکنولوژی هستند که کارآیی چندانی نخواهند داشت.

طبق پتنت سامسونگ، واقعیت افزوده لنز محور، تجربه طبیعی‌تری را نسبت به هدست‌های بزرگ و قدیمی فراهم خواهد کرد.

اما ساخت لنزهای تماسی واقعیت مجازی چالش بزرگ‌تری محسوب می‌شود چرا که شکل چشم، در همه انسان‌ها کاملا مشابه نیست و طراحی این تکنولوژی به صورتی که با چشم هر شخصی سازگار باشد، بسیار دشوار خواهد بود.

منبع هات اب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *