ناصر چشم آذر آهنگساز سرشناس ایرانی درگذشت

ناصر چشم‌ آذر موسیقیدان و آهنگساز سرشناس که طی سه دهه موسیقی حدود 70 فیلم ایرانی را ساخته بود، امروز 14 اردیبهشت بر اثر سکته قلبی در تهران درگذشت. او دو بار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای بهترین موسیقی متن را برده بود و همکاری‌اش در چند فیلم داریوش مهرجویی در تاریخ سینمای ایران به یادگار می‌ماند.

او که از قبل از انقلاب به عنوان آهنگساز با خوانندگان مشهور پاپ همکاری می‌کرد، از سال 1363 با ساخت موسیقی فیلم «تاراج» ساخته ایرج قادری وارد سینما شد. بعد از همکاری با داریوش مهرجویی در «اجاره نشین‌ها»، ساخت موسیقی فیلم «هامون» را هم بر عهده گرفت که با الهام از موسیقی کلاسیک و آثار یوهان سباستین باخ شکل گرفته بود و بخش جدانشدنی حس و حال این فیلم و یکی از بهترین آثار چشم آذر در سینماست.

چشم آذر یکی از پرکارترین آهنگسازان سینما در دهه‌های 1360 و 70 بود و دو بار در سال‌های 72 و 80 از جشنواره فجر برای ساخت موسیقی فیلم‌های «بلندی‌های صفر» و «قارچ سمی» جایزه برد.

او یک بار مقابل دوربین ظاهر شد و در فیلم «میکس» مهرجویی نقش خودش را بازی کرد. سکانسی که او به عنوان آهنگساز در مقابل خسرو شکیبایی (در نقش کارگردان) قرار می‌گیرد، یکی از فراموش نشدنی‌ترین لحظات آن فیلم است.

این آهنگساز سابقه همکاری با کارگردانانی مانند کیومرث پوراحمد، تهمینه میلانی، مهدی فخیم‌زاده، رسول ملاقلی‌پور، پوران درخشنده، سیروس الوند و… را در کارنامه داشت و موسیقی فیلم‌های آنها را ساخته بود.

موسیقی بی‌کلام چشم آذر در آلبوم «باران عشق» سال‌ها از تلویزیون به بهانه‌های مختلف پخش می‌شد و از ماندگارترین آثار اوست.

پرونده پربار زندگی ناصر چشم آذر در 67 سالگی بسته شد. او امروز در بیمارستان باهنر تهران از دنیا رفت. آی سینما درگذشت این هنرمند را به خانواده، دوستان و همکارانش تسلیت می‌گوید.

تانی کال

ای سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *