نشست پرسش و پاسخ فیلم «نگار» ساخته رامبد جوان با حضور عوامل این فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

نشست پرسش و پاسخ فيلم «نگار» به‌كارگرداني رامبد جوان با حضور اين كارگردان و تهيه كنننده و همچنين، بهرام بدخشاني؛ مدير فيلمبرداري، احسان گودرزي؛ نويسنده، وحيد مقدسي؛ صدابردار، اميرحسين قدسي؛ طراح صحنه، نگار جواهريان و ماني حقيقي، بازيگران و محمود گبرلو؛ مجري در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.

در ابتداي اين نشست جوان با اشاره به چگونگي شكل‌گيري ايده اوليه براي ساخت اين فيلم توضيح داد: عاشق سينماي اكشن هستم و كيف مي‌كنم بر پرده سینما، اتفاقاتی اين چنيني بيافتد. راستش سه چهار سال پيش موقعيتي در ذهن من شكل گرفت. داستانی بر این اساس که دختري مانند نگار با چنين ويژگي فيزيكي در تهران حقش خورده شده است و حالا می‌خواهد حقش را پس بگيرد اما هیچ کس او را نمي‌شنود و به او توجه نمي‌كند. در انتها این دختر از بس كه شنيده نمي‌شود، دست به کار عجیبی می‌زند.

وی ادامه داد: احسان گودرزی به عنوان نویسنده ذهن سيال و فوق‌العاده‌اي دارد و از آنجا که تئاتری است و خيلي اهل سينما نيست، خوبي و بدي‌های مخصوص به خودش را دارد. من و نگار و احسان شروع به نگارش قصه كرديم و سپس از كساني كه دوست داشتيم، دعوت به همكاري كرديم.

گودرزي ضمن تاييد صحبت‌هاي جوان، نگارش این فيلمنامه را مديون رامبد جوان، نگار جواهریان و ديگر عوامل فيلم دانست كه تاثيرات خوبي روي آن گذاشتند.

وی ادامه داد: من به تنهايي در نگارش این فیلمنامه موثر نبودم. در این مسیر رامبد به من اعتماد كرد و با وجود بي تجربگي‌ام در سینما و در زمينه نوشتن فيلمنامه، چنين فيلم سنگيني را انجام دادم.

نویسنده فیلم «نگار» افزود: مطمئنا فضاي تئاتر در کارهای من همیشه تأثيرگذار بوده و هست. تأثیر این تخيل و غير واقع‌گرايانه‌ای بودن را در نوشتن فیلمنامه از تئاتر گرفته‌ام.

در ادامه این نشست نگار جواهريان درباره تفاوت نقش خود در فیلم جدید رامبد جوان گفت: قطعا برايم مهم بوده كه در «نگار» بازي كرده‌ام و هیچ شباهتي با نقش‌هاي ديگرم در این فیلم نمي‌بينم. در چنين ريسكي قرار گرفتن برايم جذاب بود . از زمان طرح يك خطي فیلمنامه در جريان آن بودم و بسیار خوش شانس بودم كه قدم به قدم با فیلمنامه پیش رفتم و نقش را برای خود تحليل كردم.

این بازیگر ادامه داد: در سینمای ایران استفاده از ويژوال‌افكت هنوز ناشناس است و جا دارد که آن را بهتر یاد بگیریم. به هر حال تجربه كردن آن اولین بار براي من كيف خاصي داد.

رامبد جوان با اشاره به چرايي حضور اين فيلم در بخش هنر و تجربه  جشنواره فيلم فجر بيان كرد: قبل از جشنواره به من گفتند موافق هستی «نگار» در اين گروه قرار بگيرد و من هم موافقت كردم.

وی در ادامه افزود: هر آدمي جنبه‌هاي مختلفي دارد و همه وجوه من «خندوانه» نيست. به عنوان كسي كه عاشق سينما هستم، دوست دارم كارهاي مختلفی در سينما انجام دهم. هر سه فيلم قبلی‌ام که البته خودم تهیه‌کنندگی آنها را انجام نداده بودم، پرفروش بوده‌اند اما اين فيلم را كه خودم تهيه كرده‌ام، خيلي احتمالا نمي‌فروشد. اما خوشبختانه اکنون از نظر مالي به كسي متعهد نيستم و فيلمي را ساختیم كه دوست داشتيم و فكر مي‌كرديم درست است.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا از پيمان معادي که از ابتدا قرار بود در این فیلم بازی کند، استفاده نکردید، گفت: پیمان مي خواست در این فیلم بازي كند اما يك روز تصميم گرفت که دیگر بازي نكند. خودم هم قطعا در این فیلم بازي نمي‌كردم چرا که از لحاظ فرم و اجرا کار سختی بود و اگر جلوي دوربين مي‌رفتم احتمال خطا برایم به عنوان کارگردان بالا مي‌رفت.

این کارگردان افزود: كارگردان چشم و گوش‌بازي هستم. همیشه آماده گرفتن هر مشاوره‌اي هستم و در پيش توليد این فیلم هم مشاوره‌هاي زيادي گرفتم. «نگار» فيلمي بود كه از ابتدا در كارگرداني مهندسي داشت. اين فيلم بدون دكوپاژ اصلا ساخته نمی‌شد و از پيش توليد این امر لحاظ شد. همه چيز در اين فيلم محاسبه شده است و ماه‌ها درباره آن صحبت كرديم.

وي در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه حد شانس گرفتن سیمرغ را برای این فیلم می‌دانید، بیان کرد: اگر داوران باحال باشند يقينا به «نگار» توجه مي‌كنند. این داوراني هم كه من ديده‌ام، خيلي باحال‌اند.

رامبد جوان در ادامه این نشست اشاره به بدلكاري ارشا اقدسی در این فیلم کرد و درباره تجربه همکاری با او توضیح داد: سال‌هاست که با ارشا رفاقت دارم و او اولين كار بدلكاري اش را جلوي دوربين من انجام داد. از ابتدا هم قرار بود صحنه‌هاي اكشن اين چنيني در فیلم وجود داشته باشد و به او پیشنهاد همکاری دادم. معتقدم سينماي بدون اين اتفاقات، سينماي كند شبيه به هم است.

بدخشاني هم ضمن تاکید بر اینکه اولین تجربه همکاری اش را در سینما با رامید جوان  در فیلم «نگار» گذرانده است، گفت: از تعدادی از همكارانمان كه اسمشان در تيتراژ افتاده است، عذرخواهی می‌کنم. اولین تصویر ها را از شب جنگل شروع كرديم و خيلي بعد از چند روز با کارگردان صحبت زيادي نداشتيم و به توافق رسيده بوديم چراکه سليقه‌هاي نزديك به همی داشتیم.

مانی حقيقي نیز طی صحبت‌هایی کوتاه درباره نقشش در این فیلم گفت: وقتي نقش به من پيشهاد شد، احساس كردم ريسك بزرگي است چرا که ژانر آن بگير نگيردار و محتواي روايي آن هم پيچيده است. اما هرچه جلوتر رفتیم تازه متوجه شدم همه چيز از قبل حساب شده است. اکنون هرچه بيشتر فيلم را مي‌بينم، بيشتر متوجه استخوان‌بندي محكم روايي داستان آن مي‌شوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *