نشست پرسش و پاسخ فيلم «يادم تو را فراموش» با حضور عوامل فیلم در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در این نشست که با حضور علي عطشاني تهيه‌كننده و كارگردان، پيمان عباسي، فيلمنامه‌نويس، حسين ياري، ماه چهره خليلي،  مازيار فلاحي بازيگران فيلم محمود تيموري، تدوينگر، مجيد علي اسلام، طراح صحنه و لباس، محمود عطشاني، مدير فيلمبرداري با اجراي محمود گبرلو در سالن سعدي برج ميلاد برگزار شد.

عطشاني در ابتداي نشست اظهار داشت: من دو سال پشت سر هم در جشنواره فيلم داشتم اما موفق به حضور نشدم و حتي «نقش نگار» كه در كاتالوگ هم بود نمايش داده نشد و دلم  براي ديدن بازخوردهاي بعد از فيلم تنگ شده بود.

وي درباره شباهت‌هاي اين فيلم با ماجراي شهلا جاهد، توضيح داد: پيمان درباره اين ماجرا تحقيق كرده بود و همه جلسات دادگاه را نيز بررسي كرده بود و بر اساس مستندات اين فيلمنامه نوشته شد.

كارگردان «يادم تو را فراموش» با تاكيد بر اينكه قصد قضاوت اين ماجرا را نداشته است، افزود: من موافقم كه فيلمساز نبايد حكمي كه صادر شده است را قضاوت كند. اما اگر شما همچين احساسي كرديد كه من در تعريفم قضاوت كرده‌ام، اشتباه كرده‌ام.
عطشاني در پاسخ به اين انتقاد كه هميشه قصد دارد با تكيه بر جنجال فيلم را نشان دهد و اين فيلم با حضور مازيار فلاحي به اين هدف رسيده است، گفت: زماني كه فيلمسازي را شروع كردم ناخودآگاه حاشيه‌هايي به وجود آمد و در زمان «دموكراسي در روز روشن» دستمزد رضا گلزار جنجال به پا كرد. ممكن است در برخي مواقع خودم در مديريت اين حاشيه‌ها مقصر بودم اما بخشي از اين حواشي به من مربوط نمي‌شد.
عطشاني با بيان اينكه از حواشي خسته شده ‌است، افزود: از اين پس مي‌خواهم خود فيلم‎‌هايم باعث ديده شدن شوند و براي دوري از حواشي در انتخاب فيلمنامه‌ها وسواس بيشتري خواهم داشت.
كارگردان « نقش نگار» درباره انتخاب مازيار فلاحي توضيح داد: فقط به اين دليل بود كه نوع خواندن مازيار محزون است و من دنبال چنين كسي بودم. او را انتخاب كردم و دنبال طرفداران مازيار نبودم اما خوشحالم كه هواداران او باعث ديده شدن فيلم شوند.
وي تصريح كرد: نوع ترك‌هايي كه در فيلمنامه وجود داشت، با جنس خواندن مازيار منطبق بود و دوست داشتم اگر قرار است خواننده‌اي در فيلم بخواند و حضور داشته باشد، با نوع فيلم همخواني داشته باشد.
عطشاني درباره ريتم كند فيلم اظهار داشت: به نظر من هم ريتم فيلم كند بود. فيلم براي اكران بايد تدوين مجدد شود و حداقل ٧-٨ دقيقه را كم خواهيم كرد.
كارگردان «يادم تو را فراموش» درپاسخ به انتقادی مبنی بر اینكه فيلم برداشت آزاد نبوده است، گفت: من و پيمان به هيچ عنوان نمي‌خواستيم كسي كه در بين ما نيست را قضاوت كنيم و فيلم برداشتي از يك واقعيت بود نه تمام واقعيت. تاكيد داشتم كه اين فيلم براساس يك رخداد واقعي باشد و قصد روايت واقعي ناصر محمد خاني و شهلا جاهد را نداشتيم.
وي در پاسخ به اين سئوال كه با توجه به تكراري بودن سوژه، چه حرفي جديدي را قصد داشتيد در فيلم بزنيد؟ گفت: دلم مي خواست يك فيلم عاشقانه را تجربه كنم و زماني كه سيناپس را خواندم فكر كردم مي‌تواند فيلمنامه‌اي كه دوست دارم، باشد. دلم مي‌خواست عشق ميان اين دو را تجربه كنم نه اينكه قضاوت كنم. اين عاشقانه براي من جذاب بود.
عطشاني در توضيح اين انتقاد كه فيلم يك عاشقانه يك طرفه بود، گفت: زماني كه دورخواني مي‌كرديم راجع به اين موضوع صحبت كرديم  و پيمان عباسی، هامون عاشق‌تري را مي‌خواست، اما من اين را نمي‌خواستم. قصد من نشان دادن اين بود كه يك تصميم كوچك مي‌تواند لحظه‌هاي قشنگ زندگي را به هم بريزد.
در ادامه نشست پيمان عباسي درباره نگارش فيلمنامه توضيح داد: ما اصراري نداشتيم آن واقعه را بازسازي كنيم و برداشتي آزاد از اين ماجرا بود، اگر قرار بود داستان شهلا جاهد باشد نام واقعي‌اش را در مي‌گذاشتم.

وي ادامه داد: من زمان دادگاه  پيگير بودم كه ماجرا به كجا مي‌رسد و در آن دوره سيناپسي هم نوشتم و قرار بود با سيد محمد طباطبايي بسازيم و حتي پروانه ساخت هم صادر شد. اما آقاي محمدخاني شكايت كردند و فيلم متوقف شد. مجدد كه سيناپس را خواندم، حالش را دوست داشتم و دلم مي‌خواست ساخته شود.
فيلمنامه‌نويس «يادم تو را فراموش» تصريح كرد: تاريخ ثبت اين سناريو شش سال قبل از «خشم و هياهو» و ديگر فيلم‌هاي مشابه بود كه درباره اين موضوع ساخته شده‌اند.
عباسي نيز درباره حضور مازيار فلاحي توضيح داد: موسيقي مازيار از سال‌ها قبل با سينما گره خورده است و شناخت و علاقه‌اش از سينما دليل اين انتخاب بود.
مازيار فلاحي درباره تجربه اولين حضورش در سينما، اظهار داشت: من اولين بار است در جشنواره حضور دارم و حضورم در اين فيلم برايم درس و پله جديدي بود .

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا از فيلم رضايت داشت و يا خير، گفت: زماني كه فيلمنامه پيشنهاد شد، در ابتدا قرار بود فقط موسيقي متن را كار كنم، اما براي من تجربه با ارزشي بود. درباره اينكه خوب بود يا نه بايد صبر كنم و بازخوردها را ببينم.
علي اسلام درباره فضاسازي فيلم توضيح داد: فضاسازي ها بر اساس قصه بود و اميدواريم كه از پس آن برآمده باشيم.
محمود عطشاني نيز در پایان گفت: قرار بود كه فضاي سرد زمستاني را دربياوريم اما به دليل زمان كم و رساندن فيلم به جشنواره، با عجله انجام شد و رنگ دلخواه ما در نيامد، اما براي اكران تصحيح خواهيم كرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *