امسال در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017 نقشه راهی در مورد اندروید، دستیار دیجیتال گوگل، گوگل هوم، واقعیت مجازی و موارد دیگر ارائه شد که در این مطلب نگاهی به آنها خواهیم داشت.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

گوگل قصد دارد فراتر از سخت افزار حرکت کند و به نظر می‌رسد عینک‌های هوشمند یا گوشی‌های بسیار بزرگ، دیگر جایگاه خاصی در کنفرانس سالیانه گوگل ندارند.

این کمپانی امسال کاملا بر توسعه دهندگان تمرکز کرد و اطلاعاتی در مورد آنچه که در حال انجام آن است و آنچه که قرار است انجام گیرد را در اختیار آنها قرار داد.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

به موضوعات مهمی که در جریان کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017 اعلام شدند، نگاهی خواهیم داشت:

کاربران ماهیانه اندروید به 2 میلیارد نفر رسیدند

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

رشد اندروید همچنان ادامه دارد و ساندار پیچای اعلام کرد تعداد کاربران فعال گوشی‌های اندرویدی به 2 میلیارد نفر رسیده است. این شامل اسمارتفون‌ها، تبلت‌ها، پوشیدنی‌ها و تلویزیون‌های اندرویدی به همراه سایر دستگاه‌هایی که از این سیستم عامل استفاده می‌کنند، می‌شود.

گوگل اسیستنت قادر به دیدن و درک جهان اطراف شما خواهد بود

گوگل اسیستنت از این به بعد جهان اطراف شما را به کمک دوربین تجزیه و تحلیل خواهد کرد. گوگل با استفاده از تکنولوژی Lens، محیط اطراف شما را تجزیه و تحلیل خواهد کرد و محتوای مرتبط را بر روی صفحه نمایش گوشی نمایش خواهد داد.

با گرفتن گوشی به سمت یک رستوران، امتیازات آن را خواهید دید و یا با گرفتن گوشی به سمت یک گُل، گونه آن تشخیص داده خواهد شد و یا با گرفتن گوشی به سمت پوستر یک کنسرت موزیک، ویدئوهای مرتبط با یک گروه موسیقی را مشاهده خواهید کرد.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

اما مفیدترین مثال این قابلیت این است که اگر Lens را به سمت کارت اعتبار ورود برای یک شبکه وای‌فای بگیرید، گوشی اندرویدی شما قادر به استفاده از آن اطلاعات برای ورود به شبکه خواهد بود!

گوگل نخستین کمپانی نیست که قصد دارد از هوش مصنوعی در دوربین اسمارتفون‌ها استفاده کند. سامسونگ نیز اخیرا Bixby Vision بر روی گلکسی S88، که در حقیقت نسخه مبتنی بر دستیار دیجیتال Bixby محسوب می‌شود را راه‌اندازی کرد.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

اسنپ چت و اینستاگرام نیز از نسخه ضعیف هوش مصنوعی برای فیلترهای چهره خود استفاده می‌کنند.

گوگل با تکنولوژی Lens فراتر از تشخیص چهره یا خرید و یا فیلترهای چهره را ارائه خواهد داد. فیسبوک نیز در حال انجام تلاش‌های برای دید رایانه‌ای است اما گوگل قصد دارد با استفاده از تکنولوژی Lens زودتر به این هدف برسد.

گوگل اسیستنت به آیفون راه می‌یابد

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017 اعلام شد، دستیار دیجیتال گوگل به iOS نیز راه پیدا خواهد کرد و به اپلیکیشن مستقلی بر روی آیفون و آیپد تبدیل می‌شود و همان قابلیت‌های گوگل اسیستنت در سیستم عامل اندروید را خواهد داشت.

توجه داشته باشید گوگل اسیستنت برای آیفون در دسترس قرار گرفته است.

گوگل هوم به یک گوشی تبدیل خواهد شد

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017
همچون آمازون، گوگل نیز در حال تبدیل اسپیکرهای هوشمند خود به یک گوشی است. کاربران می‌توانند با گوگل هوم تماس‌های رایگان با آمریکا و کانادا برقرار کنند.

گوگل از یک شماره خصوصی برای انجام این کار استفاده می‌کند اما امکان استفاده از شماره موبایل شخصی نیز برای برقراری تماس وجود خواهد داشت. گوگل هوم با پشتیبانی از تنظیمات چند کاربری، امکان استفاده از قابلیت را به همه اعضای خانه خواهد داد.

گوگل هوم مفیدتر خواهد شد

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017
اسپیکرهای هوشمند گوگل تاکنون یکی از بهترین‌های بازار بوده‌اند اما گوگل با معرفی ویژگی‌های دیگری فراتر از قابلیت تماس، آن‌را قدرتمندتر نیز خواهد کرد.

بهتر اینکه، گوگل دسترسی به رادیوی بلوتوثی Home را نیز فراهم می‌کند که این به معنای فراهم شدن قابلیت‌های یک اسپیکر بلوتوثی برای این دستگاه است.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

گوگل هوم با استفاده از قابلیت visual responses یا پاسخ‌های بصری به کمک گوگل اسیستنت، از این بعد اطلاعات دقیق را بر روی هر صفحه نمایش متصلی نمایش خواهد داد.

برای مثال با گفتن OK Google، تقویم من را نشان بده، گوگل هوم تمام رویدادهای امروز را بر روی یک تلویزیون متصل کروم کست نمایش می‌دهد. از گوگل هوم بخواهید مکان، جهت یا رویدادی را نمایش دهد و هوم بلافاصله جهت را بر روی گوگل مپس یا گوشی نمایش می‌دهد.

آپدیت اپلیکیشن گوگل فوتوز با ویژگی‌های Books و اشتراک گذاری بی‎دردسر

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

اپلیکیشن گوگل فوتوز از این به بعد با تشخیص افرادی که با آنها عکس گرفته‌اید به شما پیشنهاد به اشتراک گذاری عکس‌ها را با آنها خواهد داد، این ویژگی Suggested Sharing نام دارد. ویژگی Shared Libraries نیز به خانواده‌ها امکان اضافه کردن مجموعه‌ها را به یک مجموعه مرکزی خواهد داد.

با استفاده از قابلیت‌های جدید Google Photos امکان به اشتراک گذاری یک کتابخانه کامل از عکس‌ها، به اشتراک گذاری از یک تاریخ مشخص یا به اشتراک گذاری عکس‌هایی که حاوی موضوع خاصی مثلا کودکان هستند را فراهم می‌کند.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

 بازیابی دیجیتالی قابلیت فوق‎العاده‌ای است اما آیا می‌توان خاطرات فیزیکی را هم بازیابی کرد؟ گوگل ویژگی کتاب‌های تصویری پرینت شده‌ای را ارائه داده است که با استفاده از آن، کتاب‌ها مستقیما بر روی اسمارتفون پرینت خواهند شد.

حتی خود گوگل نیز مجموعه‌های مرتبط را نیز به شما پیشنهاد می‌کند. Books با قیمت 9.99 دلار در دسترس است! همچنین گوگل فوتو در آینده‌ای نزدیک قادر به حذف آیتم‌های ناخواسته در تصاویر شما خواهد بود.

هدست‌های واقعیت مجازی مستقل از گوشی در راه هستند

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017 اعلام کرد هدست‌هایی را با همکاری اچ تی سی و لنوو ارائه خواهد داد که نیاز به رایانه یا اسمارتفون ندارند.

این هدست‌ها بصورت مستقل فضای مجازی را با استفاده از تکنولوژی WorldSense که توسطسیستم واقعیت افزوده تانگو پشتیبانی می‌شوند را ردیابی می‌کنند.

نخستین نسخه بتای اندروید O در دسترس قرار گرفت

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

گوگل برنامه مرور اندروید O را در دسترس توسعه دهندگان قرار داد البته این نسخه هنوز برای استفاده روزانه آماده نیست.

در صورت تمایل برای امتحان کردن ویژگی‌های اندروید O، مثل نوتیفیکیشن‌های ارتقا یافته و ویژگی تصویر در تصویر می‌توانید آن‌را بر روی گوشی‌های سازگاری همچون نکسوس و گوگل پیکسل نصب کنید.

نسخه موبایل Android Go برای دسترسی گوگل به کاربران بیشتر

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

اندروید Go نسخه موبایل این سیستم عامل است که برای گوشی‌های رده‌پایین با مناطقی که دارای محدودیت داده هستند، طراحی شده است.

اندروید Go که براساس اندروید O ساخته شده است با اپلیکیشن‌هایی همراه است که نیاز به حافظه کمتر، فضای کمتر و داده کمتر دارند.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

اندروید Go دارای نسخه‌ای از پلی استور است که اپلیکیشن‌های سازگار با گوشی‌هایی با چنین مشخصاتی را پیشنهاد خواهد داد (برای مثال یوتیوب GO).

این سیستم عامل بر روی گوشی‌های ارزان قیمت با رم 512 گیگابایت یا کمتر نیز پاسخگو خواهد بود و میزان دقیق داده مصرفی را به کاربران نمایش خواهد داد.

چیپ هوش مصنوعی جدید گوگل، ابرها را به اندروید بعدی تبدیل می‌کنند

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017 پیچای قبل از همه چیز اعلام کرد، آینده گوگل به هوش مصنوعی و مخصوصا تکنیک‌های یادگیری ماشین که امکان یادگیری خودکار را به الگوریتم‌ها خواهند داد، وابسته است.

این تکنولوژی همه چیز از اسیستنت تا سرچ و گوگل فوتوز و سیستم AlphaGo را نیز پوشش خواهد داد. پیچای اعلام کرد نسل بعدی Tensor Processing Unit، چیپ‌هایی هستند که مخصوص یادگیری ماشین طراحی شده‌اند و بر روی پلتفرم TensorFlow این کمپانی اجرا می‌شوند.

این چیپ امکان ساخت هوش مصنوعی بر روی پلتفرم گوگل را بطرز باور نکردنی سرعت خواهند بخشید و در مقایسه با پلتفرم‌های یادگیری ماشین و سخت افزارهای استفاده شده توسط، رقبا کارایی بیشتری خواهند داشت.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

با بهینه سازی Tensor Processing Unit و TensorFlow برای کار کردن آنها با هم، گوگل، پلتفرم محاسبات ابری خود را به اندروید برای هوش مصنوعی منتقل خواهد کرد.

گوگل با دارا بودن آخرین سخت افزارها و نرم افزارهای هوش مصنوعی می‌تواند در خط مقدم این تکنولوژی حرکت کند و در تمام پیشرفت‌های مرتبط با یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، دستی داشته باشد.

گوگل آینده‌ای بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن‌ها را به تصویر می‌کشد

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

یکی از موضوعات مهمی که در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017 به آن اشاره شد، حضور جدی‌ترInstant Apps است.

گوگل قصد دارد با ارائه Instant Apps نیاز دائمی به دانلود اپلیکیشن‌ها برای استفاده از آنها را کاهش دهد که علاوه بر مزیت استفاده از اپلیکیشن بدون نیاز به دانلود آن برای کاربران، برگ برنده‌ای برای توسعه دهندگان خواهد بود.

توسعه دهندگان با استفاده از Instant Apps کاربران را تشویق خواهند کرد اپلیکیشن‌های جدید را بدون نیاز به دانلود کردن آنها امتحان کنند.

کنفرانس توسعه دهندگان گوگل 2017

دانلود کردن یک اپلیکیشن جدید شاید مانع بزرگی نباشد اما برای بعضی از توسعه دهندگان تشویق کاربران به استفاده از یک سرویس جدید، یکی از بزرگترین چالش‌های موجود است.

هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *