واکنش منتقدین به قانون «صندلی ممنوع» نولان در محل فیلمبرداری

اعمال مقررات «صندلی ممنوع» توسط «کریستفر نولان» با مصاحبه‌ی «آن هاتاوی» بازیگر فیلم‌های «بین‌ستاره‌ای» و «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» با «هیو جکمن» جنجالی شد. هواداران نولان مدتی است که از این قانون فیلمساز آگاهی دارند، چرا که «مارک رایلنس» و «بری کیوگن» بازیگران «دانکرک» سال ۲۰۱۷ در مصاحبه با «ایندیپندنت» گفته بودند که نولان صندلی و بطری آب را در محل فیلمبرداری ممنوع کرده است.

هاتاوی برنده‌ی اسکار می‌گوید: «کریس اجازه‌ی استفاده از صندلی را هم نمی‌دهد. من دو بار با او همکاری کرده‌ام. او اجازه‌ی نشستن روی صندلی را نمی‌دهد و دلیلش این است که اگر صندلی وجود داشته باشد، افراد روی آن خواهند نشست، و اگر بنشینند، یعنی کار نمی‌کنند. او فیلم‌های فوق‌العاده‌ای از لحاظ مقیاس و جاه‌طلبی و جنبه‌های فنی و احساسی ساخته. فیلم‌هایش همیشه زودتر از موعد و هزینه‌ای کمتر از بودجه‌ی در نظر گرفته شده تمام می‌شوند. فکر می‌کنم اهمیت مسئله‌ی صندلی را می‌داند.»

مصاحبه‌ی هاتاوی چندین منتقد و ژورنالیست را به واکنش واداشته است. «ایگنیتی ویشناوتسکی» منتقد سابق «ای.وی کلاب» قانون «صندلی ممنوع» را «احمقانه و متظاهرانه» خوانده در حالی که «کیتی والش» منتقد «لس‌آنجلس تایمز» آن را «تبعیض علیه معلولین و احتمالاً خلاف قوانین کار» می‌داند.

والش اضافه می‌کند: «جدا از صحت این ادعا، اگر حقیقت داشته باشد، تبعیض علیه معلولین و ظالمانه است. نمی‌گویم «خشمگین» شده‌ام اما بحثی به دنبال می‌آورد در مورد اینکه چه کسی می‌تواند فیلم بسازد و چگونه باید بسازد.»

«مت زولر» منتقد «والچر» می‌گوید: «اگر کریستفر نولان قانونی دارد که صدها نفری که برای او کار می‌کنند را از نشستن منع می‌کند، بدون شک باید از او شکایت کرد. من فقط می‌گویم این ماجرا عجیب به نظر می‌رسد و ناگفته‌هایی دارد.»

هرچند به نظر می‌رسد که قانون «صندلی ممنوع» نولان وجود داشته باشد، اما ممکن است برای تمامی کارکنان محل فیلمبرداری اعمال نشود. ویشنوتسکی تصاویری از محل فیلمبرداری فیلم‌های نولان منتشر کرده است که افراد را در حال نشستن نشان می‌دهد. بنابراین احتمال اعمال شدن این قانون تنها برای بازیگرانی که جلوی دوربین می‌روند وجود دارد، و نه تمامی عوامل.

«آرون استوارت-آن» نویسنده‌ی فیلم «مندی» یکی از عوامل فیلمبرداری «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» است که در صفحه‌ی توئیتر خود می‌گوید: «ما میز و صندلی‌های زیادی در محل ضبط صحنه‌ها داشتیم.» علاوه بر این «گرگوری الوود» نویسنده‌ی «پلی‌لیست» نیز تأیید می‌کند که هنگام بازدید رسانه‌ها از «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» صندلی‌هایی در محل فیلمبرداری وجود داشته است.

با توجه به اینکه تنها بازیگران نقش‌های اصلی فیلم‌های نولان از قانون «صندلی ممنوع» گفته‌اند، به نظر نمی‌رسد که استفاده از صندلی برای دیگر عوامل ممنوعیت داشته باشد.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *