خانه تکنولوژی اخبار پرواز جونو روی لکه سرخ مشتری برای اولین بار

پرواز جونو روی لکه سرخ مشتری برای اولین بار

0

قرار است کاوشگر جونو Juno دوشنبه آینده برای اولین بار بر فراز لکه سرخ مشتری پرواز کند و آن را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از تلگراف، قرار است این کاوشگر در ارتفاع 9000 کیلومتری از سطح سیاره پرواز کند. تاکنون هیچ کاوشگری به این اندازه به لکه اسرارآمیز مشتری نزدیک نشده است.
این لکه سرخ، یک طوفان در حال گردش است که قطر آن بیش از 16000 کیلومتر یعنی بیش از قطر زمین است. لکه سرخ مشتری، مهم‌ترین ویژگی این سیاره است. لکه سرخ مشتری از دهه 1930 میلادی توسط ستاره‌شناسان مورد رصد قرار گرفته است، اما عمر آن به چندصدسال می‌رسد.
کاوشگر Juno با استفاده از ابزارهای ویژه‌ای که برای دور کردن ابرها دارد، خط دید خود را پاکسازی می‌کند تا بتواند عمق و ریشه لکه سرخ را بیابد و درک بهتری از نحوه تشکیل و حرکت این طوفان عظیم و ویژگی‌های خاص آن به دست دهد.
این ماموریت در واقع ششمین ماموریت کاوشگر Juno بر فراز سیاره سرخ محسوب می‌شود؛ اما اولین ماموریتی است که در آن لکه سرخ مشتری با جزئیات مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در این ماموریت تمام تجهیزات Juno از جمله دوربین عکسبرداری آن موسوم به junoCam فعال خواهد بود تا دقیق‌ترین و جزئی‌ترین تصاویر ممکن از لکه سرخ مشتری به دست آید.
کاوشگر Juno در روز پنجم آگوست سال 2015 میلادی از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال واقع در فلوریدا به فضا پرتاب شد و در 14 جولای سال گذشته میلای به مدار مشتری وارد شد.

سپیده علی کاشانی ** گلشن

ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *