۵ میلیون سال پیش را در نظر بگیرید، مرد غارنشین چگونه زندگی خود را سپری میکرده؟ دوربینی در آن زمان وجود نداشته، اما می توان به راحتی تصور کرد که زندگی غارنشینی چگونه بوده است.

احتمالا در طول روز به همراه دیگر غارنشینان به شکار حیوانات می رفته و یا به جمع آوری میوه می پرداخته است. با نزدیک شدن به غروب خورشید هم به غار برگشته و آتشی برای پختن غذا به راه می انداخته اند.

سپس آنها همگی به دور آتش جمع شده و با یکدیگر گفتگو می کرده اند. هنگامی هم که تاریکی شب فرا می رسید صدای خر و پف آنها کل فضای غار را تا طلوع دوباره خورشید پر میکرده است.

اما چرا اینطور همه آنها باهم به خواب می رفته اند؟

این روند یک جادو نبوده، بلکه دلیل آن بیوشیمی انسان هاست. با غروب خورشید بدن انسان رفته رفته شروع به تولید هورمون ملاتونین می کند تا انسان برای رفتن به خواب آماده شود.

در زمان های بسیار دور غروب خورشید برابر بوده با تاریکی و این تاریکی هم برابر بوده با تولید ملاتونین. در واقع با آزاد شدن ملاتونین در بدن، انسان شروع به خمیازه کشیدن می کند. پلک های او سنگین می شود و کم کم به خواب می رود.

اما وقتی توماس ادیسون برق را اختراع می کند همه چیز تغییر می کند. انسان ها به واسطه این اختراع تغییر پیدا می کنند و روند زندگی آنها رفته رفته متفاوت می شود.

در ادامه راهکارهایی برای به موقع خوابیدن و سحرخیز بودن معرفی می کنیم، اگر جز آن دسته افرادی هستید که در روند خواب خود مشکل دارید می توانید با دنبال کردن موارد زیر این مسئله را حل کنید:

۱- بین ۱۰-۳۰ دقیقه تاریکی قبل از خواب

برای تقویت این عادت نباید قبل از خواب با گوشی خود بازی کنید.

۱۰-۳۰ دقیقه قبل از ساعت خوابتان، تلفن، تلویزیون، کامپیوتر و همه چراغ ها را خاموش کنید. روی مبل بنشینید و همانند مرد غارنشین از تاریکی لذت ببرید. انجام مدیتیشن در زمان خواب و در تاریکی به بهتر خوابیدن شما کمک می کند.

۲- اتاق خواب تاریک

هنگامی که در تعطیلات به سر می برید معمولا از هر وقت دیگری بهتر می خوابید. دلیل این موضوع این نیست که در کنار ساحل هستید و یا استرسی ندارید. بلکه به دلیل این است که هتل ها پرده های زخیمی دارند و زمانی که پرده های اتاق ها را می کشید همانند تجربه مرد غارنشین در ۵ میلیون سال پیش و مانند یک گلادیاتور در تاریکی به خواب می روید.

پس باید پرده ای ضخیم برای اتاق خواب خود در نظر بگیرید تا کاملا اتاق تاریک باشد و هیچ نور مصنوعی به داخل آن راه نیابد.

۳- تکنولوژی را پشت درهای اتاق خواب بگذارید

بیایید صادق باشیم، شما به هنگام خواب حتما فیسبوک و واتس اپ خود را چک می کنید نه؟ خب بگذارید من بگویم چه می شود: وقتی برای آخرین بار فیس بوک خود را چک می کنید به ساعت نگاه می کنید، می بینید ساعت ۳ صبح شده و از تمام شایعات روی زمین خبر دار شده اید.

برای اینکه این وضعیت را تغییر دهید باید سعی کنید از امروز برای خود یک قانون بگذارید و از بردن تلفن و تبلت خود به اتاق خواب خودداری کنید. در این صورت می بینید که بسیار راحت تر از همیشه به خواب می روید.

۴- تحرک در صبح و ورزش کردن

ورزش کردن در صبحگاه باعث می شود که اندورفین در بدن شما آزاد شود و عضلات بدنتان در برابر خستگی مقاومت بیشتری نشان دهد. تمام غار نشینان برای فرار از همه ی حیوانات درنده به اندورفین نیاز داشتند. یکی دیگر از فواید اندورفین این است که به ما حس فوق بشری می دهد چون بعد از آزاد شدن در بدن ما باقی می ماند.

ورزش صبحگاهی موجب می شود در تمام طول روز سرحال بوده و متمرکز باشیم. اما چرا ورزش صبحگاهی، چرا شب نه؟ به دلیل اینکه در طول روز کار می کنید، به انرژی نیاز دارید و باید به نتایج خوب برسید نه در شب.

۵- تفکر مثبت در هنگام خواب

وقتی موقع خوابتان فرا می رسد فکرهای منفی را از خود دور کنید. به این فکر نکنید تنها ۵ ساعت وقت دارید که بخوابید در صورتی که بسیار خسته هستید. شاید تجربه کرده باشید که وقتی با این فکر می خوابید صبح هم با همان فکر بیدار می شوید.

پس باید سعی کنید به جای افکار منفی، افکار مثبت را به  رختخواب خود بیاورید. به اینکه فردا با چه چالش هایی روبرو خواهید شد فکر نکنید. اگر مدام افکار مثبت را با خود همراه کنید و آن را موقع خواب هم به کار گیرید، صبح ها بسیار پر انرژی از خواب بیدار خواهید شد و همانند نینجا شاد و قدرتمند از رختخواب خود خواهید پرید. برای تبدیل شدن به یک فرد کاملا مثبت اندیش می توانید راهکارهای این مقاله را دنبال کنید.

برای سحرخیز شدن نباید کار زیاد سختی انجام دهید، بلکه کافیست تنها موارد بالا را در خود نهادینه کرده و هرکدام از آنها را یکی پس از دیگری برای خود به یک عادت تبدیل کنید.

Vitrino

  • sleep

    فواید سحرخیز بودن

    فواید سحرخیز بودن سحرخیزی شاید برای خیلی از ما یک هدف سخت باشد؛ سبک زندگی امروزی در اکثر خ…
  • sleep

    موثرترین راهکارهای سحرخیز شدن

    خیلی از افراد برای اینکه به تمام کارهای خود در طول روز برسند مجبور هستند که صبح زود از خوا…
  • success

    چرا باید سحرخیز بود؟

    خیلی از ما برای موفقیت بیشتر به دنبال سحرخیز بودن هستیم اما معمولا کار سختی است و همیشه یک…
  • مزیت های علمی حاصل از سحرخیزی

    درک این مسئله که افراد سحرخیز در زندگی بسیار موفق تر از دیگر افراد هستند، بسیار آسان است. …
  • هوش هیجانی

    طرز فکر افراد موفق

    طرز فکر افراد موفق خیلی از افراد همیشه به دنبال راهی برای دست یابی به موفقیت هستند. گاهی ب…
  • social

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی

    آموزش افزایش مهارت‌های اجتماعی شاید بارها پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید چگونه می‌توان …
  • Man success

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم

    با درست بودن 80 درصد از کارهایمان، موفق می‌شویم فیونا گرینوالد، مشاور متخصص اجتماعی ، سخنر…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی

    عوامل موثر بر داشتن انرژی روحی و جسمی تا کنون حتما برایتان پیش آمده که موبایل خود را بر رو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *