در این دنیای اقتصادی و تکنولوژی شغل دل خواهمان را می توانیم همه جا بیابیم اما اگر به اندازه کافی آدم خوش شانسی نباشیم و نتوانیم مسیر شغلی ایده آل مان را پیدا کنیم از این که نتوانسته ایم به شغل دلخواهمان برسیم احساس شکست و ناامیدی می کنیم.

مشکلاتی که هنگام انتخاب شغل با آن ها مواجه می شویم

اقتصاد ما دائما در حال تغییر است و نوع شغل و حرفه ها هم بر این اساس تغییر می کند. این باعث می شود احساس کنیم شغل مان ما را به مسیر نا آرامی می کشاند و نیازهای مان را برطرف نمی کند.

اما ما خودمان نیز تغییر می کنیم. هنگامی که جوان تر هستیم هیچوقت به تغییر و رشدی که در درونمان رخ می دهد نمی اندیشیم. گاهی اوقات اطرافیان باعث می شوند شغلی را انتخاب کنیم که دوست نداریم. گاهی اوقات شغلی را به خاطر پول انتخاب می کنیم اما بعد از مدتی تشخیص می دهیم که پول خوشحال مان نمی کند بلکه احساسی که نسبت به شغل مان داریم باعث خوشحالی مان می شود.

به همین دلایل به نقطه ای از زندگی می رسیم که دلمان تغییر می خواهد اما نمی توانیم تشخیص دهیم که چه می خواهیم و چه چیزی خوشحال مان می کند.

انتخاب شغل

چرا انتخاب شغل مناسب مهم است

چیزهایی که از یک شغل می خواهیم احساس تکامل، رضایت، موفقیت، اشتیاق، و حس مشارکت هستند. از آن جایی که بیشتر عمرمان را در کار می گذرانیم شاد بودن لازمه انتخاب شغل است. اگر تنها روی پول تمرکز کنیم و به احساسی که هنگام بیدار شدن و رفتن به سر کار داریم توجهی نکنیم بعد از مدتی این سوال برای مان پیش می آید که این ها تلاش برای چیست؟ انتخاب مسیر شغلی مناسب هم فراوانی می آورد و هم شادی اما باید یکسری ذهنیت های محدود را کنار بگذاریم. به عنوان مثال: به چیزی که انتخاب کرده ام باید محکم بچسبم یا برای تغییر دیر است یا به اندازه کافی صلاحیت ندارم یا هیچ شغل دیگری پیدا نخواهم کرد.

چگونه مسیر شغلی مناسب خودمان را جستجو کنیم

شغل جدیدی را انتخاب کرده اید و در آغاز مسیر شغلی تان هستید. از کجا باید شروع کنید؟ اگر نمی توانید راهتان را پیدا کنید نا امید نشوید. گام های مثبتی وجود دارد که می توانید در مسیر شغلی تان به کار ببرید.

چه چیزی به شما انرژی می دهد و به وجد می آورد؟

ما اغلب فراموش می کنیم یکی از معیارهای انتخاب شغل احساسی است که نسبت به آن داریم و انرژی است که آن شغل به ما می دهد. یکی از چیزهایی که نشان می دهد شغلی که انتخاب کرده ایم مناسب نیست این است که از صحبت کردن درباره آن به اندازه کافی لذت نمی بریم. اگر نسبت به شغلی که انتخاب کرده ایم اشتیاق داشته باشیم زمان بیشتری در آن شغل می مانیم. اما اگر تنها روی پول و درآمد تمرکز کنیم دیگر شور و اشتیاق نخواهیم داشت.

در انجام چه کارهایی مهارت دارید؟

در انتخاب شغل علاوه بر احساسی که نسبت به آن شغل داریم باید توانایی های مان را نیز در نظر بگیریم. آیا با دیگران خوب ارتباط برقرار می کنید؟ آیا مشاوره می دهید؟ آیا مهارت بیان داری؟ آیا استعداد نویسندگی دارید؟ به تمام مهارت هایی که دارید فکر کنید و اگر نتوانستید از یکی از دوستان تان بخواهید توانایی های تان را به شما بگوید.

به یک شغل خاص فکر نکنید به رشته های شغلی فکر کنید

اگر تنها به یک شغل خاص فکر کنید ناامید شده و فکرتان را محدود کرده اید. به جای فکر کردن به یک شغل خاص به رشته های شغلی فکر کنید. به عنوان مثال اگر به حیوانات علاقه دارید می توانید دامپزشک شوید. یک حرفه می تواند برای چندین شغل کارایی داشته باشد. به عنوان مثال مهارت یک معلم در توضیح موضوعات پیچیده و انتقال پیام با استفاده صحیح از زبان می تواند از او یک نویسنده خوب بسازد.

درباره صلاحیت های مورد نیاز تحقیق کنید

برای رسیدن به شغل رویاهای تان باید ببینید چه صلاحیت هایی نیاز است. شاید برای شغلی که می خواهید برای خودتان راه اندازی کنید نیاز باشد به کلاس های کسب و کار بروید یا دوباره رشته مورد نیاز را در دانشگاه پاس کنید.

کسانی که در آن زمینه شغلی کار می کنند را بشناسید

از طریق اینترنت یا از طریق دوستان و آشنایان با کسانی که در آن زمینه شغلی فعالیت دارند را بشناسید. گروه ها و انجمن های آنلاینی که در زمینه رشته های شغلی مورد علاقه شما بحث می کنند را پیدا کنید. با صحبت کردن با دیگران توصیه های زیادی برای شروع کار دریافت می کنید.

یافته های تان را ارزیابی کنید

بعد از تکمیل تحقیقات انجام شده یافته های تان را ارزیابی کنید. آیا این حرفه با سبک زندگی شما مناسبتی دارد؟ تمام اطلاعات را جمع آوری کرده و مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید. آیا هنوز همان شور و اشتیاق را نسبت به آن شغل دارید؟

مثبت فکر کنید و کم نیاورید

ذهنما بسیار قوی است و می تواند تعیین کننده شکست و موفقیت ما باشد. اگر می خواهید به مسیرتان ادامه دهید باید ذهنیت مثبتی داشته باشید. ممکن است تغییر شغل کمی شما را بترساند اما اگر احساس و گرایش های خودتان را باور داشته و دنبال کنید به خودتان اجازه داده اید که در زندگی شغلی جدید خوشحال و رضایت کافی داشته باشید. پس با خوشحالی مسیرتان را دنبال کنید تا به جایی که می خواهید برسید.

bedunim

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *