بعد از مشخص شدن برندگان گلدن گلوب 2017، حالا نگاهی به برنده‌ها و بازنده‌های مراسم گلدن گلوب 2017به صورت کلی‌تر می‌اندازیم

هفتاد و چهارمین مراسم گلدن گلوب در حالی به پایان رسید که فیلم La La Land با رکوردشکنی خود هفت جایزه را نصیب خود کرد. جیمی فالون برای اولین بار مجری این مراسم بود و با اینکه اجرای ضعیفی نداشت، اما شوخی‌ها و حرف‌های او به قدری جذاب و بامزه نبودند که از او به عنوان بهترین مجری تاریخ مراسم جوایز گلدن گلوب یاد کنیم. در حقیقت لیست برندگان نیز شگفتی خاصی نداشت به خاطر غوغای دومین فیلم دیمین شزل، دیگر فرصتی به باقی فیلم‌ها نرسید تا خودی نشان دهند.

در واقع بیشتر جذابیت مراسم در سخنرانی برندگان بود. مریل استریپ بعد از دریافت گلدن گلوب افتخاری سیسیل بی‌. دمیل به دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا توپید و وایولا دیویس هم بعد از دریافت جایزه‌ی خود، با یک سخنرانی عالی در مورد پدرش و ارزش سینما صحبت کرد. دونالد گلاور نیز بعد از دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد برای سریال کمدی، از تأثیر سرگرمی در زندگی‌اش حرف زد. با اینکه در مراسم سال‌های گذشته لحظات به یادماندنی‌تری داشتیم، اما در لیست زیر نگاهی به لحظات جذاب گلدن گلوب 2017 می‌اندازیم.

برنده: لا لا لند

لا لا لند با دریافت هفت گلدن گلوب موفق شد رکورد بیشتری جایزه برای یک فیلم را در تاریخ این مراسم جا به جا کند. بهترین فیلم موزیکال یا کمدی، بهترین بازیگر مرد (رایان گاسلینگ)، بهترین بازیگر زن (اما استون)، بهترین فیلمنامه و کارگردانی (دیمین شزل)، بهترین موسیقی متن (جاستین هرویتس) و بهترین آهنگ (شهر ستاره‌ها) هفت گلدن گلوب لا لا لند بودند.

گلدن گلوب 2017 با یک شوخی با صحنه‌ای از فیلم لا لا لند آغاز شد که در آن نیکول کیدمن، گروه بازیگری سریال Stranger Things و جیمی فالون همراه جاستین تیمبرلیک آهنگ Another Day of‌ Sun را اجرا کردند.

موفقیت بزرگ لا لا لند دور از انتظار نبود. این فیلم با اثر شاخص ۲۰۱۱ یعنی The Artist مقایسه می‌شود که برنده‌ی سه گلدن گلوب بود و سه نامزدی دیگر نیز به دست آورده بود. هر دو فیلم آثاری نوستالژیک در رابطه با تاریخ هالیود هستند. لا لا لند در میان مخاطبان نیز با استقبال خوبی مواجه شده و موفقیت عظیم آن در گلدن گلوب، می‌تواند کمک بزرگی به فروش آن بکند. کمتر از یک ماه دیگر نیز نامزدهای اسکار اعلام می‌شوند و انتظار می‌رود لا لا لند آن‌جا هم خوش بدرخشد.

بازنده: جیمی فالون

golden globe 2017

در شرایط عادی، جیمی فالون مجری بسیار مناسبی برای گلدن گلوب به نظر می‌رسد. سر و کله‌اش پیدا می‌شود، چند تا شوخی با ریش بازیگرها می‌کند بعد از صحنه خارج می‌شود. شاهکار خلق نمی‌کند، اما افتضاح هم به بار نمی‌آرود و بلافاصله بعد از مراسم اجرای او را فراموش می‌کنید.

اما جیمی فالون در حالی گلدن گلوب 2017 را اجرا کرد که تنها ۱۲ روز دیگر دونالد ترامپ رسماً رئیس جمهور بعدی آمریکا می‌شود، سوژه‌ای که تمام شوخی‌ها را به سمت خود جلب خواهد کرد و اگر فقط یک موضوع باشد که فالون هیچ استعداد در شوخی کردن درباره‌اش ندارد، آن سیاست است.

بعد از مونولوگ افتتاحیه، فالون حضور خاص دیگری در مراسم نداشت. او چند باری سر و کله‌اش پیدا شد اما غیر از آن اجرای موزیکال، به سختی می‌توان آن‌ها را به یاد آورد. با همه‌ی این‌ها بعید است که شبکه‌ ABC حق پخش مراسم اسکار را از دست بدهد و با توجه به اینکه فالون که هرگز به NBC خیانت نخواهد کرد، او را هیچوقت روی سن اسکار نخواهیم دید.

بازنده: Moonlight

golden globe

فیلم Moonlight جایزه‌ی بهترین فیلم درام را از آن خود کرد که برای یک فیلم کم‌هزینه‌ی مستقل موفقیت بسیار بزرگی محسوب می‌شود. اما فیلم همچنین در دو رشته‌ی دیگر نیز نامزد شده بود که انتظار می‌رفت در آن‌ها نیز برنده شود: بهترین بازیگر مکمل برای ماهرشالا علی که توسط منتقدین بسیار تحسین شده بود و همینطور جایزه‌ی بهترین فیلمنامه. ارون تیلور-جانسون جایزه‌ی بازیگر نقش مکمل را برای فیلم Nocturnal Animals به خانه برد و بهترین فیلمنامه نیز به برنده‌ی بزرگ امروز صبح، یعنی La La Land رسید.

آیا از دست دادن این دو جایزه به ضرر Moonlight تمام می‌شود؟ احتمالاً نه در باکس آفیس. گلدن گلوب بهترین فیلم درام می‌تواند توجه بیشتری را نسبت به فیلم جلب کند اما اینکه این جایزه تأثیری در عملکرد این فیلم در اسکار خواهد گذاشت یا خیر همچنان جای سوال است. گلدن گلوب همیشه در پیش‌بینی جایزه‌ی بهترین فیلمنامه در اسکار خوب عمل کرده اما در مراسم جوایز آکادمی، دو بخش فیلمنامه داریم که Moonlight آنجا در رشته‌ی بهترین فیلمنامه‌ی اقتباسی به مصاف دو فیلم Arrival و Fences خواهد رفت. لا لا لند نیز در بخش بهترین فیلمنامه‌ی اوریجینال باید با رقیبانی چون Manchester By the‌ Sea رقابت کند. اما در رشته‌ی بهترین بازیگر مکمل، بعید است جایزه‌ی اسکار برنده‌ای همانند گلدن گلوب داشته باشد.

برنده: سرویس‌های استریم

گلدن گلوب معمولاً با شبکه‌های استریم رفتاری بهتری نسبت به مراسم امی دارد. گلدن گلوب جایی است که آمازون توانست دو جایزه برای بهترین سریال کمدی یا موزیکال کسب کند. همچنین کوین اسپیسی و رابین رایت برای سریال House of Cards محصول نتفلیکس برنده‌ی جایزه شدند. همچنین سریال Casual محصول شبکه‌ی Hulu که توسط امی نادیده گرفته شده، توانسته در مراسم گلدن گلوب خوش بدرخشد.

اما امسال برای اولین بار هر سه جایزه‌ی سریال‌های درام، به محصولات شبکه‌های استریم رسید. بیلی باب تورنتون بهترین بازیگر نقش اول برای بازی سریال Goliath محصول آمازون شد. کلیر فوی جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن برای سریال The Crown ساخته‌ی نتفلیکس را کسب کرد و این سریال موفق بهترین سریال درام نیز لقب بگیرد، عنوانی که برای بار است به یک محصول از سرویس‌های استریم می‌رسد.

با این حال آمازون در بخش‌های کمدی شانس نیاورد (جایی که پیش از این برای سریال‌های Transparent و Mozart in the Jungle جوایز گلدن گلوب را برنده شده بود.) سرویس‌های استریم در بخش سریال‌های محدود نیز حرفی برای گفتن ندارند اما در بخش درام جایزه‌های بسیار بزرگی از آن خود کردند.

بازنده: HBO

آخرین باری که شبکه‌ی HBO هیچ جایزه‌ی گلدن گلوبی نبرد برمی‌گردد به سال ۲۰۰۷، روزهای تاریکی که شاهکار این شبکه یعنی The Sopranos به اتمام رسیده بود. آخرین بار قبل از آن مربوط به سال ۱۹۹۱ می‌شود، زمانی که این شبکه به ندرت حتی یک دپارتمان برای برنامه‌های اوریجینال داشت.

ولی امسال برخلاف نامزدی‌های پرشمار برای سریال‌هایی مانند The Night Of ،Game of Thrones و Westworld، شبکه‌ی HBO دست خالی از گلدن گلوب بازگشت. HBO با این نام‌های بزرگ رقیبانی قدرتمندی از شبکه‌های FX و AMC نیز داشت و سرویس‌های استریم مانند نتفلیکس و آمازون هم در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته‌اند. اما به هر حال، داریم راجع به HBO حرف می‌زنیم، شبکه‌ای که در هر سال حداقل یک جایزه باید از آن خود کند.

برنده: Atlanta

golden globe

کمدی تازه‌ی شبکه‌ی FX یکی از بهترین‌های تلویزیون در پاییز امسال بود و بازیگر، سازنده و بعضاً کارگردان این سریال یعنی دونالد گلاور نام خودش را به عنوان یکی از خلاق‌ترین افراد فعال در دنیای تلویزیون سر زبان‌ها انداخته است. هر قسمت سریال به پنل‌های گفت‌ و گو، شخصیت‌های فرعی و هرچیزی که بتواند انجام بدهد اختصاص می‌یابد و برای دریافت جایزه‌های گوناگون نیز فریاد نمی‌زند.

هم سریال و هم خود گلاور جوایز مهمی به دست آوردند: بهترین سریال کمدی یا موزیکال و بهترین بازیگر مرد در سریال موزیکال یا کمدی. این شاید نتیجه‌ی طرز فکر منتقدان گلدن گلوب در تجلیل از سریال‌های جدید باشد (از ۱۱ جایزه‌ی مربوط به تلویزیون، فقط یکی از آن‌ها به سریال اختصاص یافت که در فصل اول پخشش نیست.) امسال بهترین گلدن گلوب برای شبکه‌ی FX بود و سریال The People v O.J. Simpson دو جایزه‌ی دیگر نیز برای این شبکه به ارمغان آرورد.

با اینکه برندگان گلدن گلوب معمولا نزدیک به جوایز آکادمی بودند، اما هیچگاه نمی‌توان به صورت قطعی گفت چه فیلم در اسکار موفق خواهد شد. چه کسی فکر می‌کرد شکست Spotlight در گلدن گلوب منجر به کسب جایزه‌ی بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه در اسکار شود؟ هفته‌ی دیگر نامزدهای اسکار اعلام می‌شوند و اگر باز هم خبری از نادیده گرفتن بازیگرهای سیاه‌پوست و صحبت‌هایی از این قبیل نباشیم، می‌توانیم مقایسه‌های خوبی با گلدن گلوب و برندگان آن داشته باشیم.

Zoomg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *