خانه تکنولوژی اخبار گپی با بنیانگذار سرویس دراپ باکس – فلش گمشده‌ای که 10 میلیارد دلاری شد!

گپی با بنیانگذار سرویس دراپ باکس – فلش گمشده‌ای که 10 میلیارد دلاری شد!

0

مطلب امروز هات اپ نیوز به گپی با بنیانگذار سرویس دراپ باکس اختصاص دارد. گپی کوتاه و خواندنی که مطالعه آن را به تمام کارآفرینان و فعالان حوزه رایانش ابری توصیه می‌کنیم.

گاهی دلتان می‌خواهد روحتان از بدن جدا شود و روی ابر‌ها راه بروید. گاهی هم شنیدن خبر‌های خوش همین حس را به شما القا می‌کنند. اما باورتان می‌شود اگر بگوییم در قرن بیست و یکم شما هر لحظه در حال راه رفتن روی ابرها هستید؟

راستش را بخواهید شما نه فقط امروز، بلکه 5 سال است روی ابر‌ها سیر می‌کنید و هنوز هم فکر می‌کنید زمینی هستید!!

روز‌های زیادی از تحقق رویای راه رفتن روی ابر‌ها می‌گذرد؛ دقیقا از همان وقتی که از ضخامت هارد دیسک‌ها و وزن غیرقابل تحملشان کاسته شد و تکنولوژی‌های سبک‌تری مثل فلش مموری، جایگزین سی‌‍دی‌های خام، دیسک‌های سخت و فلاپی‌های سرد شدند!

همان موقع بود که فناوری رایانش ابری سرازیر شد و انبوهی از اطلاعات در دل این ابر، پیوسته جای گرفت. فناوری شگفت‌انگیزی که باعث شد حس کنیم روی ابر‌ها سوار شده‌ایم و با حجم زیاد اطلاعاتی که داریم، همچنان احساس بی وزنی داشته باشیم.

یکی از همان ابر‌های گرم و نرم کاربر، سرویس دراپ باکس دوست داشتنی است. سرویسی با رابط گرافیکی تاثیرگذار که به انتخاب اول بسیاری از کاربران تبدیل شده است.

سرویس دراپ باکس

دراپ باکس یعنی هر نفر مساوی است با یک ابر؛ یعنی هر نفر حتی اگر در زمین نتواند صاحب ملک و املاک شود، در آسمان‌ها مالک حقیقی ابری بزرگ است که می‌تواند به اندازه عرض آسمان، آن را گسترش دهد.

Drew Houston مدیر عامل شرکت دراپ‌باکس، سرویس میزبانی فایل مبتنی بر رایانش ابری، است. کارآفرینی که بعد از تجربه نگرانی بابت فلش گم شده‌اش و فایل‌های حیاتی که داخل آن ذخیره‌سازی شده بود، ایده توسعه فضای ابری دراپ باکس را مطرح کرد.

مراحل پُرپیچ و خم عملی کردن ایده نُه ساله ساخت سرویس دراپ باکس، داستان شنیدنی و مفصلی دارد.

داستان شکل‌گیری و موفقیت سرویس دراپ باکس از زبان درو هاستون

Drew Houston turned a lost USB drive into a $10 billion Dropbox

وقتی که برای اولین این سرویس توسط Drew Houston توسعه داده شد هیچکس فکر نمی‌کرد که روزی تمام مردم جهان از این سرویس به صورت عمومی استفاده کنند و حتی به فضای ابری پیش فرض برخی از تلفن‌های همراه تبدیل شود.

این سرویس در ابتدا صرفا برای استفاده شخصی توسط Drew Houston تولید شد؛ اما بعد از مدتی این توسعه دهنده موفق دریافت که شاید توسعه و معرفی عمومی آن بتواند مشکلات کاربران جهت ذخیره‌سازی و نگهداری اطلاعات را تا حدی برطرف سازد.

سرویس دراپ باکس

حدود نه سال است که درو هاستون به عنوان سرپرست یکی از سرویس‌های ابری جهان با رشدی سرسام‌آور و باور نکردنی و 500 میلیون کاربر فعال (که 100 میلیون آن فقط مربوط به چهار سال اخیر است) فعالیت دارد.

اگرچه قبلا هم در هات اپ نیوز کمپانی‌های فعال در حوزه رایانش ابری نظیر استارتاپ Townhouse Tech را معرفی کردیم اما نمونه‌های مشابه با سرویس دراپ باکس انگشت‌شمار هستند.

کمپانی بزرگی که با 600 میلیون دلار سرمایه راه‌اندازی و تا پایان سال 2014 حدود 10 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد!

استقلال دراپ باکس

جریان نقدی یا نقدینگی کمپانی دراپ باکس مثبت است. به این معنا که تا این لحظه هیچ درخواستی برای تزریق سرمایه از جانب توسعه دهنده این سرویس مطرح نشده است.

جالب است بدانید که دراپ باکس در مدت این سال‌ها هیچ گاه تصمیمی مبنی بر برای تسهیم سرمایه و شراکت نداشته است. این درحالی است که سایر رقبا در شراکت پیشتاز بودند.

به نظر می‌رسد فعلا این کمپانی قصد جذب سرمایه ندارد و قرار است به همین صورت یعنی کاملا مستقل به فعالتیش ادامه دهد.

سرویس دراپ باکس

درو هاستون در این‌باره می‌گوید: تمام تلاش ما راه اندازی یک کمپانی پررونق بوده است. تمام اهداف ما رسیدن به موفقیتی است که می‌خواستیم.

مصاحبه‌ای که در ادامه ‌می‌خوانید بخشی از گفت وگو صورت گرفته با بنیانگذار سرویس دراپ باکس بعد از کنفرانس خبری این شرکت در جنوب سان فرانسیسکو می‌باشد:

اوضاع و احوال دراپ باکس چه طور است؟

همه چیز خوب است. سال 2016 سالی پرکار و البته پرافتخار برای ما بود. مشتریان ما امسال از مرز نیم میلیارد نفر گذشتند. جریان نقدی کار ما کاملا مثبت شد و با استقلال کامل فعالیت می‌کنیم.

برخی از طرح‌ها و ایده‌ها هم باعث شد تا زیرساخت کاری ما قوی‌تر شود. پروژه Magic Pocket یا جیب جادویی نمونه‌ای از این زیرساخت‌ها می‌باشد.

احتمالا برای آگاهی از جزییات این کمپانی مجبور باشیم 10 میلیارد سوال بپرسیم! خب کمپانی دراپ باکس یک کمپانی مستقل است؟ برنامه‌ای برای فعالیت و شراکت‌ با سایر کمپانی‌ها را ندارید؟

این مسیری است که انتخاب کرده‌ایم. شاید به همین دلیل است که مثبت شدن نقدینگی، برای ما خیلی اهمیت داشت. فکر می‌کنیم سرنوشت ما این است که به عنوان یک شرکت مستقل پایدار، فعالیت داشته باشیم.

همه هدف ما رونق کسب وکارمان است. به همین دلیل که در حال حاضر روی پایه و اساس کارمان متمرکز شده‌ایم. در حال حاضر نیازی به سرمایه گذاری و جریان مالی نداریم.

بهتر بگوییم؛ سرمایه گذاری ما توسط مشتریانمان انجام شده است نه کمپانی‌های مشتاق دیگر. فکر می‌کنم انعطاف کافی را برای تغییر این مسیر در هر لحظه را داشته باشیم.

کمی درباره Dropbox Paper توضیح دهید.

Dropbox Paper یا سرویس یادداشت برداری دراپ باکس سرویسی برای انجام کار‌های مشترک است. محل کار شما و همکارانتان.

جایی که می‌توانید همزمان روی یک پروژه متمرکز شوید. شما کار همکارتان را ادامه دهید و نقطه نظراتتان را در همین یادداشت‌ها برایش بنویسید.

همه چیز در Dropbox Paper پیش‌بینی شده است. چیزی مثل محل کار مجازی شما که می‌توانید از راه دور روی پروژه‌هایتان نظارت داشته باشید.

فکر می‌کنم این قابلیت جدید سرویس دراپ باکس بخشی از آشفتگی‌هایی که ممکن است به علت دوری از محل کار ایجاد شود را جبران نماید.

سرویس دراپ باکس

در مقابل پروژه‌های شما غول‌های بزرگی قرار دارند که در حال توسعه فضای ابری خود هستند. در مقابل شما Salesforce با Quip قرار دارد. مایکروسافتی قرار دارد که با Office 365 طرفداران خود را دارد. چه طور می‌خواهید از پس این رقابت یا همکاری برآیید؟

ما هم رقابت داریم هم همکاری. ما با مایکروسافت همکاری داریم. مثلا دراپ باکس از تمام فایل‌های آفیس پشتیبانی می‎کند. البته رقابت هم داریم.

وقتی به کمپانی‌هایی نظیر گوگل و مایکروسافت نگاه می‌کنیم می‌بینیم که هنوز شیوه‌های قدیمی خود را دارند؛ اما ما در مسیر جدیدی پا گذاشته‌ایم. مسیری که شاید در مقایسه با استارتاپ‌های نوپا متفاوت است و پیشرفت‌های زیادی هم داشته‌ایم.

ما 500 میلیون کاربر را درگیر سرویس دراپ باکس کرده‌ایم. ما درگیر هزاران طرح تجاری هستیم و از سمت میلیون‌ها کاربر پرداختی دریافت می‌کنیم.

مهم تر از همه 1000 کارمندی است که به استخدام ما درآمده اند و ما را در مسیر رویارویی با مشکلات یاری می‌دهند.

چرا باید از دراپ باکس استفاده کنیم؟

مهم‌ترین ویژگی دراپ باکس بی‌نهایت فضایی است که در اختیار کاربر قرار گرفته است. بی‌نهایت فضایی که کاربر با آن رو به رو می‌شود و هیچگاه نگران تمام شدن ظرفیت برای ذخیره‌سازی اطلاعات نیست.

به علاوه در سرویس دراپ باکس کاربران همیشه به روز هستند. اطلاعات به صورت مداوم هماهنگ می‌شوند. در صورتی که در یک فایل کاربران دیگر اطلاعات جدیدی بریزند بلافاصله این فایل برای همه به روز و هماهنگ می‌شود.

نوعی همسان‌سازی اطلاعات که دغدغه کاربران را کمتر می‌کند.

سرویس دراپ باکس

منشا رشد کمپانی شما چیست؟ مصرف کنندگان؟ مشتریان؟ یا ترکیبی از این دو؟

احتمالا ترکیبی از این دو. وقتی که به 500 میلیون کاربر خود نگاه می‌کنیم لایه‌های پنهان دیگری هم باید ببینیم. این 500 میلیون خودشان عضوی از یک تجارت بزرگ هستند. تجارتی که می‌تواند نگاه مصرف گرایی به محصول ما داشته باشد یا این که فقط به عنوان یک کاربر عادی از سرویس دراپ باکس استفاده کند.

ما 200 هزار تجارت فعال داریم که ازسرویس دراپ باکس مثل یک مشتری در ازا پرداخت استفاده می‌کنند. اما وقتی که به 8 میلیون کمپانی بزرگ دیگر نگاه می‌کنیم که دراپ باکس را به ابزار کاری خود تبدیل کرده‌اند متوجه می‌شویم که رشد ما، پیچیده‌تر از این حرف‌ها است.

سرویس دراپ باکس

اخیرا ما امکانات زیادی را به سرویس دراپ باکس افزوده‌ایم؛ جلوه‌هایی که به کاربر امکان کنترل، امنیت و یکپارچگی بیشتری می‌دهد.

وقتی با یکی از کاربران دراپ باکس صحبت کردم گفت: در شرکت ما نیمی از کار‌ها و اسناد با استفاده از دراپ باکس رد و بدل می‌شود. الان قابلیت‌های دراپ باکس و امنیت آن همان چیزی شده است که ما می‌خواستیم.

برای جذب مشتری چه می‌کنید؟ فکر می‌کنید باید با گسترش ایده‌هایتان کاربر را جذب کنید یا به روش‌های رایج تماس گرفتن و بازاریابی محصولاتتان معتقد هستید؟

90 درصد یا شاید هم بیشتر از 90 درصد درآمد ما مربوط به خودخدمتی است. ما به خودمان خدمت می‌کنیم و از همین طریق هم کسب درآمد داریم.

ممکن است من با یکی از مشتریان به صورت اتفاقی صحبت کنم و نظر او را راجع به قابلیت جدید سرویس دراپ باکس بپرسم؛ اما هرگز ارتشی برای تماس با مشتری و معرفی محصولاتمان آماده نکرده‌ایم!

ما تیم قوی و کاربلدی برای فروش داریم. افرادی که مدل‌های متفاوتی را برای فروش طراحی کردند به جای اینکه با روش‌های سنتی و قدیمی بخواهیم محصولاتمان را به جهان معرفی کنیم.

تا به حال حس کرده‌اید لازم باشد محیط کارتان را تغییر دهید؟ به نظر شما ماهیت محیط کاری در حال تغییر است؟

محیط کار تغییر می‌کند. در واقع با ظهور تکنولوژی همه چیز تغییر کرده است. مثلا ما در محیط کار 60 درصد از زمان و انرژی خود را برای مدیریت و هماهنگ‌سازی صرف می‌کنیم و فقط 40 درصد از منابع ما به تولید و بهره‌وری اختصاص می‌یابد.

سرویس دراپ باکس

منظورتان از هماهنگ کردن چیست؟ مثلا تنظیم کردن ساعت جلسات، پیدا کردن مکان برای جلسه و از این قبیل کار‌ها؟

چک کردن اطلاعات، استفاده از ابزار‌ها و… قبلا شاید هماهنگ کردن اطلاعات به این شکل چندان اهمیت نداشت. یک کارآفرین برای پیدا کردن فایل‌هایش گوشه گوشه محل کارش را می‌گشت ببیند فایل موجود است یا نه؛ اما الان همه چیز فرق کرده است.

سازماندهی اطلاعات برای ما ضرورت ویژه‌ای دارد تا همه چیز طبق نظم پیش برود. در حال حاضر کمترین زمان در کمپانی دراپ باکس برای جستجوی یک فایل ساده میان کلی اطلاعات انسانی صرف می‌شود.

اتفاقا مایکروسافت هم در سال 2007 با همین مشکل مواجه بود و با خرید کمپانی FAST این مشکل را برطرف نمود. شما چه طور بر این مشکلات فائق آمدید؟

خب در حال حاضر ما این کار با با کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌های خاص خود انجام دادیم. همانطور که می‌دانید ما بزرگ‌ترین دیتابیس اطلاعاتی و مخزن اسناد جهان را در دست داریم که سازماندهی آن اصلا ساده نیست.

ما باید در کنار طبقه بندی اطلاعات خود در این مقیاس بزرگ، به تجربه کاربری هم در استفاده از سرویس دراپ باکس توجه داشته باشیم.

درباره مقیاس گفتید؛ چه طور توانستید زیر بار ریسک جا‌به‌جایی از زیرساخت‌های اشتراکی آمازون برای راه اندازی کسب وکارتان بروید؟

تصمیم بزرگی بود. اما رویکرد ما رویکرد وسیعی بود. قصد داشتیم بزرگ‌ترین سرویس ذخیره‌سازی ابری را راه اندازی نماییم. به همین دلیل نیاز به تصمیم گیری‌های متفاوت داشتیم.

تصمیم گیری متفاوتی که با 99.9 درصد از کمپانی‌های اطراف تفاوت دارد. آن چه که می‌خواهیم، انعطاف‌پذیری در تمام جنبه‌های کار است. انعطافی که در برطرف کردن مشکلات به ما کمک نماید.

سال‌های زیادی روی این هدف کار کردیم. به واسطه میلیون‌ها ترابایت اطلاعات بزرگ شدیم و در عین حال توانستیم بدون پشتیبانی آمازون مشکلات را حل کنیم.

کسب وکار ما مشابه هدایت یک هواپیما توسط خلبان است که در ارتفاعات در حال پرواز می‌باشد؛ اما در طول پرواز بدون این که مسافران متوجه شوند موتور هواپیما را عوض می‌کند!!

سرویس دراپ باکس

نه سال از فعالیت شما گذشته است؟ فکر می‌کنید فضای دراپ باکس در طول این سال‌ها چه تغییراتی داشته است؟

ما فرهنگ کسب و کارمان را از همان اول با وسواس زیادی آغاز کردیم. قوانین سرویس دراپ باکس را با وسواس تنظیم کردیم و به سرعت رشد نمودیم. همان طور که می‌دانید هر چه قدر سرعت رشد بالاتر باشد کمپانی و برند هم بزرگ‌تر می‌شوند.

ارزش‌های ما فقط یک سری قانون نبودند که نوشته شده باشند و ما آن‌ها را به دیوار آویزان کرده باشیم؛ مهم‌تر از همه چیز برای ما عمل به این قوانین و ارزش‌ها بوده است.

در حال حاضر 5 ارزش یا ضابطه در فضای شرکت داریم که نسبت به قبل عوض شده‌اند. این ارزش‌ها را من و آرش فردوسی ( یکی دیگر از بنیانگذاران دراپ باکس) با وسواس زیادی تهیه نمودیم.

سرویس دراپ باکس

این پنج ارزش چه چیز‌هایی هستند؟

اولین آن، لایق اعتماد بودن است. این ارزش بسیار اهمیت دارد؛ چون ما مسئولیت حفاظت از دیتا و اطلاعات مردم را بر عهده داریم. ما مسئولیت خطیری بر عهده داریم که فقط درحفاظت از اطلاعات و جلوگیری از افشا آن‌ها خلاصه نمی‌شود.

ما وطیفه داریم کاربران را مطمئن کنیم که بهترین تجربه را در استفاده از سرویس دراپ باکس برای تبادل اطلاعاتشان خواهند داشت.

سرویس دراپ باکس

دومین آن جزئی‌نگری است. ما کار خود را با دقت و توجه به جزئیات انجام می‌دهیم. جزئیاتی که کمک می‌کنند کاربر در بالاترین سطح ممکن، کار‌ها را انجام دهد.

سومین آن، هدف اعلی می‌باشد. ما در انجام کار‌ها هرگز محتاط نبوده‌ایم. اتفاقا بی‌پروا عمل کرده‌ایم و معتقدیم کار‌هایی که امروز می‌توانیم به خوبی از پسشان برآییم، فردا خیلی بهتر انجام خواهند شد.

چهارمین آن این است که دراپ باکس محصول یک نفر خاص نیست! ما معتقدیم برای ارائه خدمات عالی به مشتریان و رسیدن به موفقیت نیازمند کار تیمی هستیم. حتی یک سرمایه گذاری نامناسب هم می‌تواند به تلاش یک تیم شایسته به بهترین شکل ممکن نتیجه دهد.

درباره مورد پنجم هم خیلی فکر نکرده ایم. اما می‌دانیم که ارزش پنجمی هم وجود دارد که شاید بتواند 4 ارزش قبلی را تکمیل نماید.

تصویر کاپ کیک زیر توسط یکی از طراحان ما آماده شده است. شاید همین کاپ کیک ارزش پنجم را به خوبی روایت نماید. کاپ کیکی که می‌خندد! شاید با این کاپ کیک بتوان ارزش پنجم را ارزش نهایی کار دانست

به این عنوان که حتی اگر تمام ارزش‌های قبلی زیر پا گذاشته شده باشند بازهم ارزش کار ما با لبخندی به خوبی توصیف می‌شود.

سرویس دراپ باکس

ما فقط به فرهنگ و فضای کارمان فکر نمی‌کنیم. محیط کار را یک محیط سازمانی نمی‌دانیم. فکر نمی‌کنیم فردی که برای ما کار می‌کند مجبور است با توجه به این که عضو یک سازمان است حتما رفتاری سازمانی داشته باشد.

همه ما انسان هستیم و محیط کار ما باید مطابق با خواسته‌هایمان باشد. محیطی که با روحیاتمان سازگار است.

دره سیلیکون با هجوم کمپانی‌های کوچک و بزرگ در حال تغییر است. انتخابات اخیر هم باعث شد که استارتاپ‌های زیادی راهی دره سیلیکون شوند تا بتوانند از پتانسیل این منطقه برای معرفی خود استفاده کنند. فکر نمی‌کنید که با ورود این استارتاپ‌های جدید مسیر شما تغییر کند؟

دره سیلیکون همیشه در حرکت است. مثل یک چرخه اقتصادی که نواسانات خود را دارد. ما در میان این تغییرات، راهمان را پیدا کرده و قرار نیست با هر تغییری تغییر کنیم.

با توجه به تغییرات اخیر در وضعیت سیاسی آمریکا فکر می‌کنید جو کاری دره سیلیکون و کمپانی دراپ باکس هم تحت تاثیر قرار گیرد؟ آیا نسبت به جامعه‌ای که در آن فعالیت دارید احساس مسئولیت می‌کنید؟

ما جزو جامعه آمریکا هستیم. جامعه من فقط به این ایالت اختصاص ندارد. فکر می‌کنم عضوی از یک کشور و یک دنیا هستیم. نسبت به کاربرانمان و امنیت آن‌ها همیشه احساس مسئولیت می‌کنیم و تغییرات سیاسی چندان چیزی را عوض نمی‌کند.

سرویس دراپ باکس

چگونه امنیت اطلاعات را تضمین می‌کنید؟

اول از همه شایسته بودن اعتماد بخشی از ارزش‌های ما می‌باشد. به علاوه ما قوانین و ضوابطی داریم که تمام افراد تیم بدان پایبند هستند و قرار نیست چیزی از اطلاعات کاربران افشا شود. در نهایت هم ما جز صنعتی هستیم که پایبندی به دنبال خودش می‌آورد.

نه سال است که روی پروژه سرویس دراپ باکس کار می‌کنید. چیزی که می‌خواستید دقیقا بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی شما به دست آمد؟

بله؛ دقیقا یک سال بعد از اتمام دانشگاه، کمپانی راه‌اندازی شد.

سرویس دراپ باکس

استارتاپ تمام اوقات زندگی انسان را پر می‌کند. در اوقات فراغت از کار چه می‌کنید؟

موزیک گوش می‌دهم. سفر می‌روم و مطالعه می‌کنم.

مطالعه چه کتاب مرتبطی را برای کارآفرینان توصیه می‌کنید؟

من یک کتاب را چندین سال پیش مطالعه کردم. کتاب “مدیریت خروجی یا بازدهی بالا” اثر اندی گروو. شاید مطالعه این کتاب پاسخگوی تمام سوالات یک کارآفرین باشد.

بهترین جایی که امسال سفر کرده‌اید کجا بوده است؟

به مالدیو سفر کردم؛ چون اغلب مردم تصور می‌کنند مالدیو قرار است در ده دقیقه بعدی هر لحظه از زندگی ما از بین برود و ممکن است دیدن آن را از دست دهیم!

نظرات و تجربیات شما؟

دیدگاه خود را پیرامون مصاحبه انجام شده با درو هاستون با ما در میان بگذارید.

منبع هات اپ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *