آیا موفقیت تجاری Joker باعث افزایش تعداد فیلمهای ابرقهرمانی درجه بزرگسال می شود؟

بعد از مدتها انتظار، فیلم انفرادی و مستقل Joker در روز جمعه پا به گیشه های ایالات متحده و بسیاری از دیگر نقاط جهان گذاشت. پیش بینی شده بود که این فیلم می تواند طی افتتاحیه آمریکایی خودش بیشتر از ۸۰ میلیون دلار بفروشد و رکورد بزرگ ترین افتتاحیه در ماه اکتبر را بشکنـد، برای افتتاحیه بین المللی هم رقم +۱۵۰ میلیون دلار پیش بینی شده بود. اما Joker وقتی که پا به گیشه گذاشت خیلی بهتر از انتظارها عمل کرد، این فیلم طی افتتاحیه آمریکایی ۹۳ میلیون دلار فروخت و یک افتتاحیه بین المللی ۲۴۸ میلیون دلاری را رقم زد، یعنی در تنها سه روز توانست به مجموع فروش کلی Dark Phoenix (ققنوس تاریک) محصول کمپانی فاکس قرن بیستم دست پیدا کند.

از آنجا که Joker روایت کننده یک داستان تاریک است و صحنات خشنونت آمیز بسیار زیادی دارد، با درجه سنی بزرگسال (R-rated) روی پرده رفته است. به همین واسطه وقتی که یک شروع قدرتمند را رقم زد این سوال به ذهن ما خطور کرد که آیا موفقیت های Joker باعث می شود تا استودیوها بیشتر از قبل بر روی فیلم های ابرقهرمانی R-rated سرمایه گذاری کنند؟ این مدل فیلم ها به ندرت تولید می شود، مثلا دیزنی که خدای ساختن عناوین ابرقهرمانی است تمام فیلم های خودش را با درجه سنی PG-13 می سازد، و تاکنون با همین سیاست موفق بوده است.

باید یادآوری کنیم که فیلم های ابرقهرمانی درجه بزرگسال یک اتفاق تازه در هالیوود نیستند و سابقه ای بسیار طولانی دارند. مثلا فیلم ابرقهرمانی Blade (تیغه) با بازی وسلی اسنایپس بیشتر از بیست سال قبل روی پرده رفت و در زمان خود عنوان موفقی بود و تبدیل شد به یک اثر همیشه به یادماندنی. اما طی این دو دهه هالیوود خیلی تغییر کرده و در ذائقه مخاطبین سینما هم تغییرات فراوانی ایجاد شده. این روزها مردم بیشتر به دنبال تنوع و هیجان هستند، از طرفی در حال حاضر فیلم های متعلق به یک فرانچایز بزرگ تر خیلی بهتر از یک فیلم مستقل جواب می گیرد؛ در واقع مردم عاشق فرانچایزها و دنیاهای اشتراکـی هستند.

در سبک فیلم های ابرقهرمانی درجه بزرگسال موفق ترین فرانچایز Deadpool با نقش آفرینی درخشان رایان رینولدز است. قسمت اول و دوم این فیلم در مجموع توانستند ۱٫۵۶ میلیون دلار بفروشند، و همچنین نقدهای خیلی خوبی را از سوی منتقدین و مخاطبین دریافت کردند. کمپانی فاکس قرن بیستم با ساختن این فیلم به همه ثابت کرد که می توان با بودجه ای نچندان زیاد یک فیلم ابرقهرمانی R-rated خیلی موفق ساخت. حال Joker هم با موفقیت های تجاری و هنری خودش سعی دارد این حقیقت را به گوش اهالی سینما برساند.

فیلم های سری ددپول خشونت زیادی داشتند، اما کسانی که Joker را دیده بودند از وجود خشونتی نگران کننده خبر می دادند، اما استودیو بعد از اینکه فیلم جدیدش یک سری نقدهای منفی دریافت کرد عقب نشینی نکرد و برعکس از همین نقدهای منفی برای تبلیغ و معرفی فیلم جوکر به مردم استفاده نمود. البته سال قبل Venom (ونوم) محصول کمپانی سونی به ما نشان داده بود که طرفداران ژانر ابرقهرمانی اهمیتی زیادی برای نقدهای منفی قائل نیستند — این فیلم نقدهای خیلی بدی دریافت کرد اما در گیشه خیلی خوب فروخت.

طی چند سال اخیر بر تعداد عناوین ابرقهرمانی که مخاطبین بزرگسال را هدف قرار داده اند افزوده شده است؛ از فیلم های Deadpool و Logan گرفته تا سریال The Boys آمازون، و سریال های مارولی Daredevil و The Punisher محصول سرویس استریم نتفلیکس، که تمام آنها تقریبا از نظر تجاری و هنری موفق بوده اند، و ثابت کرده اند که در این سبک می توان عناوینی متفاوت و موفق ساخت. ولی حالا Joker با موفقیت های غیرمنتظره خودش همه را دوباره به فکر انداخته که آیا این مدل فیلم ها واقعا جواب می دهند؟ برای Joker 2019 که اینطور بوده، این فیلم با محتوای خیلی خشن خودش و با وجود اینکه نقدهای بدی به همین خاطر دریافت کرد، توانست خیلی بیشتر از انتظار اهالی سینما بفروشد.

پس سوال اینجاست که آیا Joker می تواند با موفقیت های خودش استودیوها را تحریک کند که فیلم های ابرقهرمانی درجه بزرگسال تولید کنند و بیشتر از قبل تمرکز خووشان را بر روی این سبک قرار دهند؟ جواب دقیقی برای سوال وجود ندارد ولی می توانیم بگویم حداقل وارنر بروس را مجاب خواهد کرد تا فیلم های بیشتری در این سبک بسازد (یا حتی شاید یک دنیای اشتراکی خلق کند). بدون شک موفقیت های Joker آینده ژانر ابرقهرمانی را تغییر می دهد، و بعنوان یک حداقل می توانیم بگوییم که برای DC یک آینده متفاوت و موفق تر را رقم خواهد زد.

 

تانی کال

مغناطیس نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *