مستند «در جستجوی فریده» نماینده ایران در اسکار 2020 شد

فیلم مستند «در جستجوی فریده» (Finding Farideh) به کارگردانی «آزاده موسوی» و «کوروش عطائی» به عنوان نماینده ایران در مراسم اسکار سال ۲۰۲۰ انتخاب شد. این درحالی است که پیش‌بینی می‌شد فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی «سعید روستایی» که ماه آینده در جشنواره‌ی ونیز اکران می‌شود امسال به اسکار فرستاده شود.

این اولین بار است که هیأت معرفی نماینده‌ی سینمای ایران یک فیلم مستند را برای رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان جوایز آکادمی انتخاب می‌کنند. این گزینش در سال‌های اخیر اواخر شهریور ماه و پس از برگزاری جشنواره‌های فیلم بین‌المللی صورت می‌گرفت اما نماینده‌ی امسال به شکل زودهنگام و بدون حاشیه انتخاب شد.

اعضای هیأت انتخاب نماینده برای نود و دومین دوره‌ی مراسم اهدای جوایز آکادمی شامل فرشته طائرپور تهیه‌کننده، فاطمه معتمدآریا بازیگر، ابوالحسن داوودی کارگردان، تورج منصوری فیلمبردار، رسول صدرعاملی کارگردان، امیر اثباتی طراح صحنه، مرتضی رزاق کریمی تهیه‌کننده مهرزاد دانش منتقد و رائد فریده زاده معاون بین‌الملل بنیاد فارابی می‌شدند.

فیلم «در جستجوی فریده» داستان زنی را روایت می‌کند که چهل سال قبل در حرم امام رضا (ع) رها شده و پس از انتقال به شیرخوارگاه زوجی هلندی او را به فرزندی می‌پذیرند و به کشور خود می‌برند. فریده مدتی است جستجو برای یافتن خانواده‌ی واقعی‌اش را آغاز کرده و برای اولین بار پس از چهل سال به ایران سفر می‌کند.

رائد فرید زاده سخنگوی هیأت انتخاب مدعی شده که «متری شیش و نیم» و «قصر شیرین» از رقبای نهایی مستند ۸۸ دقیقه‌ای «در جستجوی فریده» بوده‌اند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان آثاری مثل «سرخپوست» و «متری شیش و نیم» را بهترین فیلم‌های جشنواره‌ی فجر سال گذشته شناخته بودند.

امسال عناوین دیگری مانند «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «بمب، یک عاشقانه»، «سرو زیر آب»، «عرق سرد»، «شبی که ماه کامل شد»، و «آشغال‌های دوست داشتنی» نیز در فهرست اولیه قرار داشتند.

مراسم اسکار نود و دوم در تاریخ یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ (۹ فوریه سال ۲۰۲۰) برگزار می‌شود.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *