مستند Planet Of The Humans «مایکل مور» از یوتیوب حذف شد

مستند جنجالی «سیاره‌ی انسان‌ها» به تهیه‌کنندگی «مایکل مور» و کارگردانی «جف گیبز» که به صورت رایگان از طریق یوتیوب منتشر شده بود حذف شد.

نویسنده و کارگردان این اقدام یوتیوب را «سانسور وقیحانه» خوانده است. فیم گیبز و مور پس از یک ماه بیش از ۸.۳ میلیون بازدید را ثبت کرده بود. علت حذف فیلم نقض قانون کپی رایت به خاطر یک ویدیوی ۴ ثانیه‌ای عنوان شده است.

گیبز در این رابطه می‌گوید: «این اقدام برای حذف فیلم ما و جلوگیری از دیده شدنش سانسور آشکار و وقیحانه‌ای توسط منتقدین سیاسی «سیاره‌ی انسان‌ها» است. این سوءاستفاده از قانون کپی رایت است که فیلمی جدی در مورد اینکه چگونه بخش‌هایی از محیط زیست توسط وال-استریت و به اصطلاح «کاپیتالیست‌های سبز» به تباهی کشیده شده. در فیلم من  قانون کپی رایت به هیچ وجه نقض نشده.»

کلیپ چهار ثانیه‌ای در دقیقه‌ی سی و هفتم فیلم و در سکانسی با عنوان «چگونه پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی ساخته می‌شوند» پدیدار می‌شود. این ویدیو عملیات استخراج یک فلز کمیاب را نشان می‌دهد که در تولید توربین‌های بادی به کار می‌رود. گیبز می‌گوید این تصاویر را تحت اصل «استفاده‌‌ی منصفانه» به کار گرفته، قانونی که به خبرنگاران، تهیه‌کنندگان و مستندسازان اجازه می‌دهد از محتوای کپی‌ رایت شده به شکل محدود استفاده کنند.

هنوز مشخص نیست که مدعی نقض قانون کپی‌ رایت چه کسی است. یوتیوب به صورت خودکار به تولیدکنندگان محتوا در مورد کپی رایت هشدار و سپس برای برطرف کردن مشکل به آن‌ها فرصت می‌دهد. نمایندگان گیبز و مور تأیید کرده‌اند که در مورد ادعای نقض قانون با یوتیوب ارتباط برقرار کرده‌اند. گیبز می‌نویسد: «در حال مذاکره با یوتیوب هستیم تا این مشکل را حل کنیم و هر چه زودتر فیلم را برگردانیم.»

مستند «سیاره‌ی انسان‌ها» ماه گذشته به مناسب «روز زمین» به صورت رایگان در یوتیوب منتشر شد. این فیلم ادعا می‌کند که «جایگزین‌های سبز» برای سوخت‌های فسیلی تأثیری بر گرمایش زمین، مصرف‌گرایی و پایان یافتن منابع طبیعی ندارد. فیلم علاوه بر این حمایت افرادی چون «ال گور» و «بیل مک‌کیبن» از انرژی سبز را زیر سؤال می‌برد و مدعی است که این اقدامات با منافع آنان در تضاد است.

«جاش فاکس» کارگردان «سرزمین گاز» یکی از منتقدین «سیاره‌ی انسان‌ها» است که فیلم را «به شکل بهت‌آوری فریبنده و بی‌معنا» می‌خواند و در توئیتر کمپینی برای جلوگیری از انتشار آن به راه انداخته است.

تانی کال

30nama

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *