«کوین فایگی»: در فیلم Doctor Strange باید برای نقش «تیلدا سویینتون» یک بازیگر آسیایی تبار انتخاب می‌کردیم

«کوین فایگی» مدیر استودیوهای مارول اعتراف می‌کند که در مورد انتخاب «تیلدا سویینتون» برای نقش «اینشنت وان» (Ancient One) در فیلم «دکتر استرنج» (Doctor Strange) مرتکب اشتباه شده است. این انتخاب یکی از نمونه‌های آشکار تبعیض نژادی در هالیوود و انتخاب بازیگران اروپایی تبار برای نقش‌های آسیایی تبار است. شخصیت «اینشنت وان» در کتاب‌های کامیک مارول یک مرد آسیایی تبار ترسیم شده است.

«اسکات دریکسون» کارگردان قسمت اول «دکتر استرنج» پیش‌تر از این انتخاب دفاع کرده و گفته بود که استخدام یک بازیگر مرد آسیایی تبار ممکن بود موجب ایجاد «کلیشه‌های نادرست» شود. دریکسون بعدها معترف شد که این انتخاب اشتباه بوده است. حالا فایگی در مصاحبه جدیدی با «منز هلث» اعتراف کرده که انتخاب درستی نداشته.

فایگی می‌گوید: «فکر کردیم که هوشمندانه و امروزی عمل می‌کنیم. نمی‌خواستیم کلیشه یک مرد آسیایی تبار سالخورده و خردمند را نشان دهیم. اما هشداری بود تا به خود بانگ بزنیم: «یک دقیقه صبر کنید، راه دیگری وجود ندارد؟ آیا راه دیگری نیست که هم اسیر کلیشه‌ها نشد و هم یک بازیگر آسیایی تبار انتخاب کرد؟» و پاسخ آن پرسش این بود: البته که راهی وجود دارد.»

سویینتون در سال ۲۰۱۶ گفته بود: «اسکات [دریکسون] به شما خواهد گفت که این تصمیم قاطعانه را با کوین فایگی و تمامی اعضای گروه گرفته تا شخصیت «ایشنت وان» را از آنچه که به نظرشان یک کلیشه توهین‌آمیز و نژادستیزانه در کتاب‌های کامیک بود تغییر دهند. نوعی «فو مانچو»، یک مرد کهن‌سال که بر فراز کوهی به نام «اینشنت وان» نشسته. این تصمیم را گرفتند تا آن کلیشه را ابدی نکنند.»

در آن زمان، «اسکات دریکسون» در مصاحبه با «دیلی بیست» سعی کرد توضیح دهد که چرا سویینتون را برگزیده: «واقعاً احساس کردم که کلیشه‌ای نادرست را ترویج می‌دهم.» سویینتون نیز در آن سال گفت که وقتی مخاطبین فیلم را ببینند خواهند دانست که این انتخاب درست بوده است: «نوعی سوءتفاهم وجود دارد که امیدوارم وقتی مردم فیلم را ببینند رفع شود.»

سویینتون در فیلم «انتقام‌جویان: آخری بازی» (Avengers: Endgame) این نقش را تکرار کرد.

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *