در یک ارگان یا شرکت، مهمترین شخصی که می تواند بر روحیه کارمندان تاثیرگذار بوده و الهام بخش آنها باشد، خود مدیر است. اگر یک مدیر بخواهد که کارمندان او با یکدیگر رفتار بسیار خوبی داشته باشند بهتر است این ۶ مورد را در رفتار خود بگنجانند.

یک مدیر باید:

  • روز خود را با لبخند شروع کند

معمولا این طور است که حالت چهره مدیر در شروع روز تاثیر زیادی بر حال آن روز کارمندان خواهد داشت. اگر یک مدیر با لبخند وارد شرکت شود، کارمندان هم روحیه داشته و در آن روز تلاش بیشتری خواهند نمود و احساس می کنند که روز بهتری در پیش است. بنابراین یک مدیر باید تلاش کند هنگام ورود به اداره همیشه لبخند به لب داشته باشد.

  • به اعضای تیم توجه کند

یک مدیر باید بداند که کارمندان او ماشین نیستند که کل روز را به کار مربوطه ی خود مشغول باشند. آنها نیز انسان های واقعی هستند که دارای خانواده، سرگرمی، سلایق و حتی موقعیت هایی هستند که باید جشن گرفته شود. سوالاتی از قبیل: تعطیلات خوش گذشت؟ یا اوضاع چطور است و … . این نکته را می توانید در رفتار Nellie Akalp یکی از نویسندگان و کارآفرینان موفق که خود نیز ۴ فرزند دارد، ببینید. وی برای برقراری ارتباط بسیار نزدیک تر با کارمندانش، هر روز ناهار را با یکی از آنها صرف می کند چرا که معتقد است این کار باعث یادگیری مطالبی از سوی کارمندان و همچنین انتقال آموزه های وی به آنهاست.

  • صبور باشد

در مواقعی که اشتباهی از سوی یکی از کارمندان رخ می دهد، مدیر باید سعی کند صبور بوده و با آرامش در مورد مشکل به وجود آمده بحث کند. قطعا این رفتار از داد کشیدن بر سر او بهتر است و موجب رفتار سرد و تدافعی وی نمی شود. چه بسا تمامی انسان ها مرتکب خطا شده اما یک رفتار منصفانه و با درایت موجب جلوگیری از تکرار آن خطا می شود.

  • قدردان و محترم باشد

متاسفانه عده زیادی هستند که تصور می کنند چون مدیر یک مجموعه هستند دیگر نباید بعضی جملات را به کار ببرند. اما این مسئله کاملا اشتباه بوده و یک مدیر باید همیشه در صحبت های خود از کلمه هایی مانند «لطفا»، «متشکرم»، «ببخشید» و … استفاده کند تا دیگران متوجه شوند که برای آنها ارزش قائل شده است. متاسفانه عده ای این موضوع را نمی دانند و ازین گونه کلمات هیچ استفاده ای نمی کنند.

  • گاهی هم شوخ طبع باشد

در کلینیک Mayo مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد خنده موجب از بین بردن استرس شده و توانایی افراد را برای حل مشکلات افزایش می دهد. یک مدیر باید سعی کند فضای شادی را در اداره یا سازمان ایجاد کند. البته این موضوه را هم باید در نظر بگیرد که شوخی را حد نگذارند و با حرف خود ایجاد کدورت نکند. همانطور که می دانید مرز بین شوخی و تمسخر بسیار باریک است.

  • برای کارمندان ارزش قائل شود

یک مدیر باید هر ماهه جلساتی را برگزار کند و از کارمندان خود مشورت بخواهد، نظرات آنها را جویا شده و ایده های آنها را دریافت کند. با این کار کارمندان احساس مالکیت بیشتری داشته و با علاقمندی بیشتری کار می کنند.

همیشه به خاطر داشته باشید که رفتار یک مدیر می تواند تاثیرات زیادی بر روحیات، رفتار و کارکرد مجموعه کارمندان داشته باشد. پس اگر یک مدیر هستید برای داشتن کارمندان مشتاق و یک محیط  مناسب کاری، خودسازی را فراموش نکنید.

vitrino

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *