تغییرات در اسکار: کوتاه شدن مراسم و اضافه شدن بخش انتخاب مردمی

مسئولین آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک سه شنبه شب علاوه بر ابقای «جان بیلی» در سمت رئیس آکادمی، تغییراتی را در مراسم سالانه‌ی اسکار ایجاد کردند. مهمترین این تغییرات کوتاه شدن مدت برگزاری مراسم و صرف نظر از پخش زنده‌ی اهدای جوایز مربوط به بعضی از بخش‌ها بود. پخش زنده‌ی اهدای جوایز تمامی بخش‌ها در سال‌هایی که فیلم‌ها و نام‌های بزرگی در مراسم حاضر نبودند موجب کاهش تعداد بینندگان شده بود.

تغییرات جدید همچنین شامل ایجاد یک بخش دیگر به نام بهترین فیلم سال از نگاه مردم (Popular) خواهد بود. هیئت مدیره‌ی اسکار همچنین به محدود شدن مراسم سالانه به سه ساعت رأی داده‌اند.

گردانندگان اسکار در اقدامی که احتمالاً همه به جز اصناف «زیر خطی» هالیوود را خوشحال می‌کند، از این پس در حین پخش آگهی‌های بازرگانی، جوایز برخی از بخش‌ها را در سالن دالبی اهدا خواهند کرد و نسخه‌ی ضبط شده‌ی آن پس از مراسم روی ایر می‌رود. این بخش‌ها هنوز مشخص شده نیستند، اما طبق شایعاتی که در سال‌های اخیر شنیده شده این بخش‌ها شامل جوایز عوامل به اصطلاح «زیر خطی» می‌شوند. «خط» در این اصطلاح به جداسازی هزینه‌ی بازیگران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان که «بالای خط» قرار دارند و سایر عوامل تولید که «زیر خط» جای می‌گیرند اشاره دارد.

تهیه‌کنندگان اسکار از بیش از یک دهه قبل اجرای این اقدام را مطرح کرده بودند، اما مدیران آکادمی روی خوشی به این پیشنهاد نشان نمی‌دادند. باید در نظر داشت که اهدای جوایز به عواملی که برای مخاطبین جهانی ناشناخته بودند باعث از نفس افتادن مراسم می‌شد. آن برندگان ناشناس وقت زیادی را صرف تشکر از همکاران و عزیزانی می‌کردند که حتی برای بیننده‌ی خارجی بی‌معناتر هم بود. نتیجتاً آمار بینندگان اسکار هر سال با وجود اجرای کم نقص مجریانی چون «جیمی کیمل» یا «هیو جکمن» با کاهش مواجه شد.

سال گذشته در نودمین دوره‌ی مراسم اسکار هم شرایط تغییری نکرد. کیمل که هر شب در برنامه‌ی خود ترامپ را به چالش می‌کشید شاید طرفداران رئیس جمهور را از خود راند. از سوی دیگر بر خلاف گلدن گلوب که به جنبش #MeToo بها داد، ستارگان هالیوودی در مراسم از این صحبت می‌کردند که با «رایان سیکرست» متهم آزار جنسی مصاحبه کنند یا نه. همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا کم‌بیننده‌ترین اسکار تاریخ به ثبت برسد.

اما درصورتی که فیلم میلیارد دلاری «پلنگ سیاه» نامزدی اسکار را دریافت کند، به ویژه اگر این نامزدی در بخش بهترین فیلم سال باشد، هیجان به مراسم بازمی‌گردد.

اسکار سال ۲۰۱۹ در تاریخ ۲۴ فوریه برگزار می‌شود.

تانی کال

30nama

برچسب‌ها
insta-tanikal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *