آیا تا به حال حس کرده اید که توسط دروغگوها احاطه شده اید؟

آیا از شنیدن دروغ پشت دروغ پشت دروغ خسته شده اید؟ درباره افرادی که گاهی اوقات آن هم برای رعایت نکردن یک تعهد و از سر بهانه تراشیدن دروغ می گویند صحبت نمی کنیم.

نه این موضوع را می توان یک جور تحمل کرد.

می خواهیم درباره کسانی صحبت کنیم که بی دلیل دروغ می گویند آنهایی که دوست دارید از دستشان موهای خود را بکنید!

البته نگران نباشید وقتی بفهمید دلایل مختلفی وجود دارد که یک نفر اینگونه دروغ می گوید دیگر لازم نیست موهای خود را هم از دست بدهید. به این حالت دروغگویی پاتولوژی نیز می گویند و امروز می خواهیم علاوه بر تشریحش درباره چگونگی مقابله با آن نیز صحبت کنیم.

دروغگویی پاتولوژی دروغ گفتن مداوم بدون هیچ گونه منطقی است

دروغ، فریب دادن و از خود در آوردن به هر شکلی که آن را شناسایی کنید می دانید دروغ است. با این حال دروغگویی پاتالوژی فرق دارد. ان گونه دروغ گفتن با یک حقه و دروغ کوچک و بی ضرر فرق می کند در این حالت فرق پیوسته در حال دروغ گفتن است بدون اینکه منطقی پشت این کارش باشد.

نام های متعددی برای دروغگویی پاتالوژی وجود دارد از جمله جنون دروغ یا اغراق گویی، دروغ گفتن اجباری. با اینکه برخی از این عبارات می تواند برای مردم آشنا باشد اما برخی مانند pseudologia fantastica چنین نیستند مگر اینکه در این زمینه متخصص باشید.

با اینکه تمام این عبارات یک معنا می دهند اما بین متخصصان سلامت روان بحث هایی وجود دارد که دروغگویی پاتولوژی را زیر دروغ اجباری قرار می دهد. آنها بر این اعتقادند که دروغگوی اجباری است که بدون دلیل دروغ می گوید، فقط از روی عادت و دروغگوی پاتولوژی نه تنها از روی عادت دروغ می گوید، بلکه با مهارت دروغ می سازد.

دروغگوهای پاتولوژی ممکن است شما را در معرض آسیب قرار دهند

می توان فکر کرد که دروغ گفتن زیاد هم مهم نیست، اما در کنار یک دروغگوی پاتولوژی بودن می تواند از برخی جنبه ها مضر باشد. این افراد نه تنها برای هیجان انگیز یا با ارزش نشان دادن زندگی خود دروغ می گویند بلکه درباره دیگران نیز دروغ می گویند حتی شاید شما.

اگر ندانید یک فرد دروغگوی پاتولوژی است ممکن است در معرض تعداد زیادی تجربه منفی قرار بگیرید. برای مثال ممکن است در جایی که کار می کنید یک دروغگوی پاتولوژی برای بدست آوردن کارِ شما درباره تان دروغ بگوید و گاهی ممکن است این دروغ برای بدست آوردن شغلتان نباشد. ممکن است از روی تنفر این کار را بکنند. همچنین یک دروغگوی پاتولوژی ممکن است از همان ابتدا مشهود نباشد. برخی از این افراد در ابتدا بسیار خوش زبان، مهربان و خوب هستند. اما به مرور متوجه می شوید این فرد نه تنها یک دروغگو است بلکه یک جامعه ستیز نیز هست که شما را در معرض خطر قرار داده.

این نوع از افراد دروغگو ممکن است از دیگر اختلال های روانی نیز رنج ببرند

دروغگویی پاتولوژی تا به امروزبه عنوان یک مشکل سلامت روانی جداگانه شناخته نشده، اما اینکه چنین سبکی از دروغگویی مطابق رفتار طبیعی انسان نیست مورد قبول واقع شده است.

همچنین برخی افراد از دیگر اختلال ها رنج می برند و ممکن است دروغگویی پاتولوژی نیز یکی از نشانه های همین اختلالات باشد. این مشکلات می توانند تشخیص دروغگویی پاتولوژی را سخت کنند و یا با آن مشارکت داشته باشند. برای مثال ممکن است کودکی که دچار مشکل کمبود توجه باشد رو به این نوع دروغگویی بیاورد. بعلاوه، یک فرد بزرگسال ممکن است دچار اختلالات روانی، هذیان گویی و جامعه ستیزی باشد و از این جهت رو به چنین رفتاری بیاورد. تمام این اختلال ها می توانند مسیر تشخیص دروغگویی پاتولوژی را تار کنند.

دروغگویی پاتولوژی مانند یک تومور ناگهان از ناکجا آباد سر در نمی آورد، بلکه به مرور و بر اساس اتفاقاتی فرد این سبک را می آموزد.

برای تشخیص دروغگویی پاتولوژی به این رفتارها نظارت کنید

وقتی با یک دروغگوی پاتولوژی روبرو هستید می توانید چند چیز را در موردشان متوجه شوید:

خیلی فوق العاده هستند!

مثلا، هر داستانی که تعریف می کنند خارق العاده و کاملا شگفت انگیز است. معمولا خود را در کانون توجه قرار می دهند مانند قهرمانی که کار بزرگی انجام داده، کسی که قوی و پولدار است و یا کسی که چیزهای بسیاری درباره افراد مشهور و خاص می داند.

بی وقفه نقش قربانی را بازی می کنند

بعلاوه دروغگوهای پاتولوژی ممکن است رویکردی برعکس اتخاذ کنند و خود را قربانی نشان دهند. این شخص همیشه مبتلا به بیماری جدیدی است و یا یک تراژدی در زندگیش اتفاق افتاده. وقتی تعداد اتفاقات ناگوار که برای یک شخص در زندگی اتفاق افتاده شما را به شک می اندازد باید به این نکته پی ببرید که شاید با یک دروغگوی پاتولوژی سرکار دارید.

به چیزی معتاد هستند

اگر یک شخص اعتیاد خاصی مانند اعتیاد به الکل، قمار، سوء مصرف مواد و چیزهای دیگر داشته باشد امکان اینکه دروغگویی پاتولوژی باشند بیشتر می شود. این بدان معنا نیست که تمام کسانی که به چیزی اعتیاد دارند دروغگو هستند اما بر اساس تحقیقات افرادی که با اعتیاد مبارزه می کنند بیشتر در معرض دروغ گویی غیر قابل کنترل به دوستان و خانواده قرار دارند.

صفات دیگری از یک دروغگوی پاتولوژی که باید در ذهن داشته باشید:

  • دچار عقده بودن
  • خودشیفتگی
  • حسادت
  • تکانشگری
  • رفتار توهین آمیز
  • پرخاشگری

اگر با دروغگوی پاتولوژی روبرو شدید، آنها را به جهت درست بفرستید

وقتی فهمیدید شخصی دروغگوی پاتولوژی است می توانید خود را آماده کنید و با چند روش کنترلشان کنید:

۱- در صورت امکان از درگیری با آنها اجتناب کنید

ممکن است از روی غریزه بخواهید در مقابل یک دروغگوی پاتولوژی چیزی بگویید. اما به جای اینکه چنین فردی را تایید کنید و درگیرش شوید، می توانید نگاهی خیره و گیج به آنها بکنید. این کار باعث می شود طرف مقابل بفهمد نتوانسته شما را با داستان های عجیب و غریبش گول بزند. بنابراین از شما دست می کشند و به سراغ شخصی دیگر می روند.

۲- تایید بگیرید

اگر می دانید این شخص زیاد دروغ می گوید، هیچ کدام از قسمت های داستانی را که تعریف می کند باور نکنید مگر اینکه با شواهدی قابل باور اثباتشان کند. با این کار آن فرد در مقابل شما مجبور است مواظب حرف هایی که می زند باشد.

۳- با آنها بحث نکنید

بحث با کسی که مشکل دارد و در ذهن خود زندگی می کند کاملا بی فایده است. با بحث کردن به هیچ جایی نمی رسید و هیچ حقیقتی روشن نمی شود پس بهتر است فاصله خود را تا جای ممکن با چنین شخصی حفظ کنید.

اگر با چنین شخصی دوست هستید، توصیه می شود از این روش ها استفاده کنید:

۴- به آنها پیشنهاد حمایت دهید

به آنها قوت قلب دهید و بگویید جدای مشکلی که دارند همچنان برایشان اهمیت قائل هستید. به آنها بگویید درک می کنید دروغ گفتنشان بی اختیار است و سعی دارید کمکشان کنید.

۵- کمکشان کنید تغییر کنند

تشویقشان کنید گاهی اوقات راست گویی را تمرین کنند. به صورت آگاهانه حرف هایی بزنند که واقعیت داشته باشد و شما نیز به آنها کمک کنید بتوانند این رفتار را تثبیت کنند.

اگر تمام این راه ها با شکست مواجه شد شاید زمان آن رسیده که دوستی تان به پایان برسد. گاهی نمی توانید با کسی که دروغگو پاتولوژی است دوست بمانید. در چنین مواردی شاید بهتر باشد به رابطه تان پایان دهید و از آن شخص دوری کنید.

دروغگوهای پاتولوژی می توانند بر گرایش به دروغ چیره شوند، اما این کار اراده و گاهی درمان لازم دارد بنابراین به عنوان یک دوست شما باید مدت طولانی با این فرد بمانید. در مواردی که خودِ فرد علاقه ای به کمک کردن نشان نمی دهد بهتر است فاصله بگیرید تا این عادت به شما آسیب وارد نکند.

درک اینکه دروغگویی پاتولوژی چگونه عمل می کند و همچنین شناسایی فردی که از این مشکل رنج می برد کمکتان می کند در برابر چنین مواردی آگاهانه عمل کنید و در این فرآیند بتوانید از خود محافظت کنید.

bedunim

  • ice-water

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟

    خوردن یخ برای سلامتی مضر است؟ هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان ن…
  • قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟

    قبل و بعد از ورزش چه بخوریم؟ آیا تا به حال با شکم خالی در باشگاه ورزش کرده‌اید؟ تغذیه شما،…
  • چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟

    چگونه اراده خود را تقویت کنیم؟ خیلی از ما ها خوب میدانیم بعضی صحبت ها در در جهت استتار ضعف…
  • آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟

    آب دهان چیست چه کاربردی برای ما دارد؟ وقتی درمورد بهداشت دهان فکر می‌کنید، احتمالا چیزهای …
  • استرس

    درمان استرس

    درمان استرس استرس اصولا مانع عملکرد صحیح بسیاری از فعالیت های فیزیکی و روحی افراد میشود. ا…
  • درمان خروپف

    روش های درمان خروپف

    روش های درمان خروپف خروپف کردن معمولا به عنوان منبع شوخی در فیلم‌های مختلفی مورد استفاده ق…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *